Analistenbureau Gartner gaf onlangs een webinar over korte en lange termijn acties naar aanleiding van de coronavirus uitbraak. Volgens Roberta Witty, VP Analist bij Gartner, kun je de impact die de maatregelen rondom het coronavirus hebben, verdelen in vier hoofdonderwerpen: verstoringen binnen de toevoerketen, dalende verkoopresultaten, verminderde werknemers productiviteit en verstoringen in verkeer.
De belangrijkste trends die Gartner daarbij signaleert zijn:
Verschuiving naar online
Interactie met klanten of partners zal volgens Gartner steeds meer richting digitale kanalen verplaatst gaan worden. Chat, live streaming, video conferencing, AR/VR, Biometrics en endpoint security zijn technologieën die versneld gebruikt zullen worden via meerdere digitale kanalen zoals online, mobiel, social, TV en Internet of Things. Witty raadt dan ook aan om Customer Journey Mapping te gebruiken om bedrijfsprocessen te identificeren die naar online verschoven kunnen worden.
Aanpassen aan veranderende vraag
Naast je verschuiving naar online kun je snel acteren door je business (tijdelijk) aan te passen aan de veranderde vraag. Bedenk nieuwe of aangepaste producten (zoals Bavaria die nu ook desinfectie flacons produceert). Creëer nieuwe soorten verpakkingen voor restaurants, boodschappen of maaltijden die meer geschikt zijn voor grootschalige distributie. Ga van B2B ook direct aan B2C verkopen (zoals onze klant Stella die dat binnen één week tijd wist te realiseren). Of kijk naar verticals met een hoge impact zoals onderwijs en gezondheidszorg of daar ondersteunende tools en diensten voor te ontwikkelen zijn.
Om snel online te verkopen kun je een branded site of app voor je product laten ontwikkelen of via social stores en live streaming platforms verkopen. Daarnaast kun je uiteraard ook gaan verkopen via all category marketplaces (bijvoorbeeld Bol.com of Amazon) of vertical marketplaces.
Het verder digitaliseren van je business is vervolgens erg belangrijk, aldus Gartner. Niet om van traditionele onderdelen af te komen, maar om een optimale balans te vinden tussen traditionele en digitale mogelijkheden van je organisatie. Voeg digitale extensies aan je producten of diensten toe, breidt uit naar digitale kanalen en kijk naar nieuwe businessmodellen. Met een verbeterde digitale business ben je als bedrijf veerkrachtiger.
Een belangrijk onderdeel van het digitaliseren van je business is het verhogen van je data & analyse volwassenheid. Neem daarbij kleine stapjes en probeer te identificeren waar de waardevolle kansen liggen. Ga bijvoorbeeld aan de slag met gepersonaliseerde aanbiedingen, loyaliteitsprogramma’s of het kunnen maken van verschillende voorspellingen. Zorg in ieder geval voor een single source of truth.
Bekijk hier het hele webinar van Roberta Witty, VP Analyst bij Gartner. Benieuwd hoe je digitaal in kunt spelen op de corona crisis? Lees dan ons blog hier.