Mirle van de Kleut - Hilbers 12 april 2019 6 Minuten leestijd

Waarom snelheid zo belangrijk is in webshops en processen

Een razendsnel interview: snelheid vanuit verschillende ooghoeken belicht.

Er wordt vandaag de dag flink rondgestrooid met opmerkingen als: “we leven in een snel veranderende wereld” en “technische ontwikkelingen volgen elkaar in een razend tempo op”. We zouden liegen als we zeggen dat deze beweringen niet waar zijn. Maar waarom moet alles alsmaar sneller? Waarom is snelheid zo belangrijk en wat merk je hiervan in de wereld van e-commerce? We vroegen het onze specialisten, vanuit technisch, marketing en creatief opzicht. Benieuwd? Lees snel verder!

Niet alleen Google rekent je af op snelheid

Snelheid is allereerst belangrijk omdat we steeds ongeduldiger zijn. “De snelheid van je webshop is belangrijk omdat een lange wachttijd van de eindklant conversie killer nummer 1 is”, aldus Remko Prijt (Developer). Bart de Vries (Lead Techniek) volgt hierop: “Door snelheid in de laadtijd van je website of –shop kun je hoger in Google komen. Is je laadtijd traag? Dan kan je een penalty van Google verwachten. Maar zoals Remko ook al aangaf, rekent niet alleen Google je hierop af. De consument evenzo, vanwege zijn ongeduld. Een kleine noot: je hoeft niet perse de snelste te zijn maar je moet er wel voor zorgen dat je niet onderaan bungelt. Uiteindelijk is een positieve gebruikersinteractie waar het om gaat en daar houden wij in de ontwikkeling van onze webshops rekening mee. Denk hierbij aan slimme interactieve en technische hoogstandjes die snel reageren op wat de gebruiker vraagt.”

Naast dat snelheid een kenmerk van het product (in ons geval een webshop) is, waar vooral de consument profijt van heeft, zit snelheid hem ook in de totstandkoming van dit product, oftewel onze ontwikkel- en werkprocessen. Daarnaast is snelheid van groot belang in de verwerking van data.

Snelheid is real-time meten en verwerken van data

“Snelheid is belangrijk als het gaat om het verwerken van data. Denk hierbij aan het accuraat meten van interactie met content op een website. De dataregistratie moet real-time gebeuren, om zo accuraat mogelijke analyses te kunnen doen en de resultaten daaruit direct weer te gebruiken voor optimalisaties naar de consument.. De verwerking van data is ook belangrijk om zo snel mogelijk rapportages te kunnen doen, bijvoorbeeld op uur- of dagniveau”, aldus Christiaan Dollen (oud-medewerker, Technisch Web Analytics Consultant). Deze rapportages snel opleveren aan de klant brengt ons bij het volgende punt: snelheid in het werkproces.

Snelheid van het werkproces is cruciaal

Bart de Vries: “De snelheid van het proces is belangrijk omdat het iets zegt over de souplesse en herhaalbaarheid waarmee je met dingen bezig bent. Op het moment dat processen soepel lopen draagt het bij aan de snelheid waarmee we bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten op kunnen leveren. Andersom kun je bijna niet snel zijn zonder soepel te zijn. Herhaalbaarheid zegt daarnaast iets over de volwassenheid van een bepaalde samenwerking en de technische keten”. Remko Prijt beaamt dit: “Snelheid van een ontwikkel flow is cruciaal om snel in te kunnen spelen op veranderingen waar de klant om vraagt”.

Christiaan Dollen voegt hier vanuit zijn vakgebied aan toe: “De snelheid van de tools die we gebruiken en de infrastructuur zijn bepalend om snel analyses te kunnen doen en zonder moeite rapportages op te leveren met actuele data. Het is de bedoeling dat we in enkele minuten/uren de gewenste inzichten kunnen krijgen, in plaats van dat we, en dus de klant, dagen moeten wachten op rapportages met de resultaten. Hoe sneller we inzichten hebben, des te sneller we kunnen acteren op deze cijfers. Soms doen we dit zelfs real-time”.

En dit begint allemaal met een creatief proces…

Voordat we beginnen met het bouwen van webshops of het inzetten van bijvoorbeeld banners waarvan we de data analyseren, gaan we terug naar de basis. Waar staat de organisatie waarvoor we dit doen voor en wat is het doel? Dit vraagt om strategische keuzes. “Na vaak lange periodes van strategische keuzes, denkwerk en beslissingen nemen, willen onze klanten graag snel hun ideeën gevisualiseerd zien in hoe het ‘zou kunnen worden’. Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden. Snel schakelen en de juiste beelden maken waarmee we onze (nieuwe) klanten op emotioneel en rationeel niveau raken zijn daarbij essentieel. Belangrijk hierbij is: bij een creatief proces helpt snelheid vaak om snel de goede ideeën ‘te vangen’. Vaak geven eerste ingevingen vanuit je onbewuste goede richtingen. Daarna is het echter belangrijk de snelheid eruit te halen en het even te laten rusten om het daarna weer op te pakken en keuzes te maken uit de verschillende ideeën”, zegt Iwan Blokzijl (Art Director). Hij vervolgt: “Bij het ontwerpen van de juiste UX is het een continue zoektocht tussen ‘mooi en snel’. Je wil de eindgebruiker raken met een unieke experience qua beeld en communicatie maar tegelijkertijd de ervaring dusdanig snel maken qua performance dat hij of zij niet afhaakt”.

Snel, sneller, snelst?

Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van de laadtijd van jouw webshop? Doe nu de performance scan en je krijgt van onze ervaren Front-end Developers concrete handvatten om de prestaties van jouw website te optimaliseren.

Wil jij real-time inzicht in jouw data? Heb je behoefte aan creatieve denkers voor een unieke experience op jouw webshop? En wil je ook nog eens dat dit proces allemaal snel verloopt? Dan helpen wij je graag. Neem gerust contact op!

avatar

Mirle van de Kleut - Hilbers

Mirle is Marketing Coördinator bij De Nieuwe Zaak. Corporate marketing, leadgeneratie, events: ze doet het allemaal!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen