Momenteel zouden we allemaal wel een glazen bol willen hebben om in de toekomst te kunnen kijken. Want wat voor effect gaat de corona crisis echt hebben op de economie? En wat heeft dit voor een invloed op het (koop)gedrag van jouw klanten? Antwoorden op voorspellende vragen baseren we op data uit het verleden. Maar hoe creëer je voorspellende inzichten (predictive analytics) - en pas je hier je digitale marketingstrategie op aan - in een tijd waarin de hele wereld op z’n kop staat?
Terugkijken en voorspellen
Voor voorspellende inzichten gebruiken we terugkijkende en voorspellende analyses. Veel bedrijven gebruiken data om terug te kijken: welke acties of uitingen waren effectief en werkten conversie-verhogend? De eerste uitdaging is om die inzichten te gebruiken om de dienstverlening in z’n algemeenheid te verbeteren. Dat is voor veel organisaties al een uitdaging op zich. Als je dit kunt, is de volgende stap om door te voorspellen wat er gaat gebeuren je acties en uitingen te optimaliseren. Vaak kijk je hierbij naar het toekomstige gedrag van specifieke klanten, waarbij je voorspellingen doet op basis van patronen en gedrag van soortgelijke klanten. Daarmee voorspel je de behoefte van klanten op individueel niveau. Vervolgens pas je jouw dienstverlening per klant aan en ben je door de inzet van personalisatie super relevant voor jouw klant!
Optimalisaties door voorspellende inzichten
Met voldoende data kan je voorspellende analyses gebruiken voor verschillende optimalisaties. Deze optimalisaties kunnen gedaan worden op individueel of generiek niveau. Denk bij individuele optimalisaties aan: product aanbevelingen, prijs optimalisatie, klantwaarde verhogen, persoonlijke aanbiedingen en het versturen van de nieuwsbrief op het juiste moment. Met deze uitkomsten pas je je dienstverlening aan zodat je de relevantie individueel verhoogt. Daarnaast gebruik je de uitkomsten voor generieke optimalisaties. Denk hierbij aan: inkoopbeleid, proces versnellingen, kanaal inzet of media inkoop. Om aan de slag te gaan bepaal je welke optimalisaties jouw organisatie wilt doorvoeren. Afhankelijk van de beschikbare data en de volwassenheid van je organisatie voer je individuele of generieke optimalisaties door.
De uitdagingen bij data voorspellingen
Veel bedrijven werken al jaren met data. 81% van de bedrijven maakt echter nog geen gebruik van voorspellende analyses. Hier valt dus nog veel winst te behalen. Hierbij zijn twee bekende uitdagingen aan te wijzen, namelijk het digitaal kennen van je klant en data in een lockdown periode.
Digitaal kennen van je klant
Je eigen (verkoop)trends worden meer en meer beïnvloed door externe factoren die je mee moet nemen in je voorspellingen. Onderzoek dus het consumentengedrag, de behoefte en de vraag in de markt. Daarnaast is het belangrijk dat je je verzamelde gegevens bewaart, zodat je deze bij de volgende trendberekende periode kan gebruiken voor je voorspellingen. Ben je nog niet zo ver, ga dan versneld aan de slag met het digitaliseren van je organisatie.
Data in een lockdown periode
De tweede uitdaging is dat de COVID-19 periode ervoor zorgt dat de historische trend is doorbroken. Omdat we de toekomst voorspellen op basis van het verleden zorgt deze uitschieter voor een slechtere voorspelbaarheid. Op de lange termijn zal dit jaar een afwijking in de trend zijn. Op de korte termijn is het nu lastiger om de nabije toekomst te voorspellen. Om te acteren op je data is nu meer bedrijfsflexibiliteit nodig. Richt je niet alleen op je eigen interne data, maar juist nu ook op externe data. Graag willen we je meer vertellen over hoe je de juiste data inzet voor jouw organisatie middels onze webinarserie over data driven commerce.
Het gedrag van jouw klanten
Wat zegt jouw interne & externe data over de toekomst en het gedrag van jouw klanten?
Alles leren over terugkijken en voorspellen op basis van data? Volg dan onze webinarserie ‘Voorspellen is de toekomst’, waarin je in 4 webinars leert over datastrategie, creatief zijn met data, data & performance en data driven webshop ontwikkeling.