Het aantal kanalen voor branding- en performance marketing is de afgelopen jaren flink gestegen! Met de komst van nieuwe kanalen als TikTok en WhatsApp Business bovenop alle andere kanalen, is de focus voor veel organisaties verspreid. En da’s een grote uitdaging!
Want hoe kun je klanten aan je merk binden om uiteindelijk omzet te generen? Hoe zorg je ervoor dat afdelingen onderling goed samenwerken? En hoe kan data hierbij helpen? Het antwoord op deze vragen is full funnel marketing.
Wat is full funnel marketing?
Full funnel marketing is erop gericht dat je ieder individu in je doelgroep meeneemt door de verschillende fases van de klantreis. Aan het begin van de klantreis zijn er enorm veel potentiële klanten. Iedere stap verder de funnel in verkleint dit aantal. Full funnel marketing zorgt ervoor dat Digitale Merkactivatie en Performance Marketing de ideale samenwerking hebben, om zo relevant mogelijk te zijn voor je doelgroep.
Het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren model.
Voor elke fase van de funnel wil je een boodschap creëren die aansluit bij de fase waar de persoon in zit. Deze boodschap moet afgestemd zijn op de ‘buyer persona’. Hoe bepaal je per fase van de customer journey welke middelen en welke communicatieboodschap je gebruikt? Hierbij helpt het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren model je. Dit model dwingt om na te denken vanuit de klant. Cruciaal bij een full funnel marketing strategie is om je klanten goed te kunnen begrijpen.
De vijf fases in de klantreis.
In het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren model onderscheiden we vijf stappen in de klantreis. Dit model is zo effectief, omdat het zich zowel op digitale activatie als digitale performance richt. Het geeft een goed overzicht van de generieke behoeften van klanten, waar je met content op kunt inspelen. Hierbij geldt dat je in alle behoefte fases het verschil moet maken om succesvol te kunnen zijn. Heb je de digitale performance goed voor elkaar, maar ben je onvoldoende klanten aan het activeren? Dan loop je de kans dat er onvoldoende aanwas is van nieuwe klanten om je doelen te halen. Activeer je voldoende, maar presteer je niet? Dan is het zaak je digitale performance beter op orde te brengen. Gebruik het ZWDDE-model om het grotere plaatje te blijven zien en daarmee succesvoller te zijn.
- Zien
Dit is de start van de klantreis. In deze fase worden pijnpunten ervaren door personen in je doelgroep, maar zijn ze zich nog niet bewust van jouw merk of product. De focus ligt hier op het trekken van de aandacht van potentiële klanten door middel van boeiende, educatieve en gemakkelijk te ontdekken inhoud die aan hun behoeften voldoet.
- Wensen
In deze fase van de klantreis is je doelgroep bekend met je merk, product of dienst. De oriëntatie is begonnen! Misschien is er zelfs al een website bezoek plaatsgevonden. In deze fase is het belangrijk om verbinding te leggen en opnieuw verkeer naar je website te genereren.
- Denken
Dit is het midden van de klantreis. In deze fase heb je de aandacht van je prospects getrokken. Jouw prospects zijn hier actief op zoek of geïnteresseerd in informatie die helpt bij het oplossen van hun probleem. De focus ligt hier op het opbouwen van vertrouwen met potentiële klanten. In deze fase bied je ze relevante marketing berichten sturen, zodat ze aan jouw organisatie gaan denken.
- Doen
Dit is de onderkant van de trechter. In deze fase zijn prospect al bekend met jouw merk en staan ze open voor merkcommunicatie. Ze zijn nu hun opties aan het afwegen.
Naarmate je verder komt in de klantreis, moeten de marketing- en branding inspanningen gerichter worden naarmate je gegevens verzamelt en meer leert over jouw potentiële klanten. In deze fase wordt de aankoop voltooid.
- Ervaren
Hoera, de klant heeft een aankoop bij je gedaan! Belangrijk in deze fase is dat de klant een uitmuntende service ervaring heeft. Mocht er onverhoopt iets misgaan in de service of een klant ontevreden zijn, dan is het lastig om deze klant toch met een goed gevoel achter te laten. Belangrijk is dus om de after-sales goed in te richten, zodat de klant een terugkerende klant wordt.
Vijf tips voor een full funnel marketing strategie.
Een full funnel marketing is geen methode die je van de ene op de andere dag doet excelleren. Het is een stapsgewijs proces om meer klantgericht te gaan werken. Hoe realiseer je nou daadwerkelijk een succesvolle full funnel marketing strategie? Door middel van een aantal stappen willen we jou in de goede richting sturen.
- Breek je silo’s af
Full funnel marketing moedigt aan om met alle disciplines in je organisatie nauwer samen te werken. Het het werken in silo’s zorgt voor een blokkade in dit proces. Door verschillende disciplines niet meer van elkaar te onderscheiden, ontstaat er meer verbinding tussen de afdelingen. Daarnaast is het handig om in performance marketing, branding, techniek, category management en sales gezamenlijke doelen en KPI’s op te stellen. Het uiteindelijke doel hierbij is dat de afdelingen meer samenwerken. Een daarbij komend voordeel is dat afdelingen samen meer kennis hebben!
- Maak samen plannen
Dit doe je door roadmaps en marketing kalenders te gebruiken en het overzichtelijk te plannen zodat er later ook samen opgestuurd kan worden. Door het uitwerken van marketingplannen, marketing kalenders en roadmaps zorg je voor concrete handvatten voor op te pakken activiteiten. Dit levert voorspelbaarheid op en maakt het beter mogelijk om te backplannen, ook voor andere afdelingen waar je mee samenwerkt.
- Verbind de hele funnel
Je hebt nu de plannen en een bijbehorende strategie, maar wat moet er in de praktijk gaan gebeuren? De klantreis verloopt niet altijd lineair zoals we ‘m net uitlegden. De magie gebeurt in The Messy Middle. Klanten moeten een lange tijd worden blootgesteld aan allerlei uitingen in de Zien- en Wensen fase. Een klantreis kan bijvoorbeeld beginnen met een awareness campagne. Verbind alle stappen in de klantreis met elkaar en zorg voor een heldere en relevante aanpak.
- Krijg inzicht in je klanten
Inzicht hebben in je klanten in is noodzakelijk. Begin met een doelgroeponderzoek. Dit kan gedaan worden door het houden van interviews, polls, maar ook door data-analyses. Zo kom je gemakkelijk tot gedetailleerde inzichten van wie je klant precies is. Stel vervolgens profielen en klantreizen op. Het maken van persona’s kan hierbij helpen. Vervolgens ga je segmenteren en waar mogelijk de communicatie op de doelgroep afstemmen.
- Zet data centraal
Een bruikbaar klantprofiel is niet vanzelfsprekend. Maak werk van het bundelen en verrijken van klantdata om tot een centraal klantbeeld te komen. Vervolgens kan hierop actie ondernomen worden door data te ontsluiten en marketingmiddelen aan te sturen of de aansturing daarvan te verfijnen. Technologie is belangrijk om inzichten te verzamelen en actionable te maken.