Content zorgt voor meer zichtbaarheid, engagement, vindbaarheid, merkvoorkeur en loyaliteit. Om content te maken die aansluit bij je marketingdoelen heb je een aantal ingrediënten nodig. Een Theorie, Randvoorwaarden, een Model en een Proces. In deze blogreeks worden verschillende onderwerpen rondom content besproken.
In de vorige blogs van deze reeks heb je bepaald hoe je content wil gebruiken om klanten aan je te binden. Je hebt bepaald wat je onderscheidende verhaal is door je merkwaarden te combineren met onderwerpen waar je kennis over hebt en je hebt deze onderwerpen vertaald naar content ideeën per fase van de customer journey. De laatste stap is om de ideeën in een proces structureel om te zetten in kwalitatieve content die daadwerkelijk wordt gedeeld met de doelgroep.
In een winkel lopen verschillende verkopers rond die meestal een uitgebreide ervaring hebben in het stap voor stap verleiden van klanten. Ze hebben uitgebreide kennis van producten die oplossingen vormen voor de problemen van klanten en weten goed hoe ze op de vragen van klanten moeten reageren. Self educating customers gaan tegenwoordig zelf op zoek naar informatie, waardoor de kennis en ervaring van verkopers online beschikbaar moet worden gemaakt. Hoe meer kennis en ervaringen je online beschikbaar maakt, hoe groter de kans is dat je een klant helpt een probleem op te lossen. Hoe meer je dit doet, hoe groter de kans dat deze klant een product bij je afneemt (en loyaal aan je blijft).
Een andere reden om regelmatig content te delen is om voldoende zichtbaar te zijn en daardoor consumenten constant met je boodschap in aanraking te brengen. Social media zijn uitermate geschikt om zichtbaar te worden voor je doelgroep en te inspireren over oplossingen voor mogelijke problemen. Om succesvol te zijn en te groeien met social media is het bewezen belangrijk om regelmatig content te delen.
In de praktijk blijkt meestal dat er alleen kwalitatieve content wordt gedeeld als er tijd over is. En dat is eigenlijk nooit het geval. De meeste organisaties vinden het maken en delen van content simpelweg niet belangrijk genoeg en geven het geen prioriteit. E-mail specialisten die Social Media er een beetje bij doen, stagiaires die de content strategie van de organisatie maken, de laatste post op Instagram was van een half jaar geleden en gedeelde content die niet in lijn is met de merkwaarden van een bedrijf. Zomaar een aantal praktijkvoorbeelden die wij weleens tegenkomen.
De uitdaging voor de meeste organisaties om structureel en gestructureerd kwalitatieve content te maken. Structureel om altijd zichtbaar te blijven en constant te werken aan het vergroten van de kennis en ervaring die je online beschikbaar maakt. Gestructureerd omdat goede content wordt gemaakt door meerdere specialisten die in een proces moeten kunnen samenwerken. Het uiteindelijke doel is het maken van kwalitatieve content die zo veel mogelijk past bij de contentbehoeftes van de consument. Hoe beter de content de consument helpt bij het oplossen van zijn problemen, hoe kwalitatiever de content.
Het valt niet mee om constant nieuwe content te verzinnen en te maken. Het is alleen mogelijk om structureel kwalitatieve content te plaatsen als je vooruit werkt.
Zorg ervoor dat je contentkalender goed gevuld is en dat je ver vooruit plant. De beste manier om ver vooruit te plannen is door Content Formats toe te passen. Content Formats zijn content ideeën die worden herhaald en tijdsonafhankelijk geplaatst kunnen worden. Een Content Format kan dus voor een langere periode kan worden uitgewerkt in verschillende posts en iedere week op hetzelfde tijdstip kan worden geplaatst. Door meerdere verschillende Content Formats te definiëren, is het makkelijker om een content kalender gevuld te krijgen.
Om structureel en gestructureerd kwalitatieve content te maken en te plaatsen heb je diverse specialisten nodig die met elkaar samenwerken. Dit kan alleen als je samenwerkt in een goed proces. Het proces zorgt ervoor dat het bedenken, maken, plannen en evalueren van content gescheiden en in de juiste volgorde gebeurt. Het proces bestaat uit de volgende stappen:
Dit proces is iteratief en wordt dus constant over een vastgestelde periode (bijvoorbeeld een maand) herhaald. Zo ben je verzekerd van een structureel en gestructureerde stroom van kwalitatieve en creatieve content die regelmatig wordt aangepast aan de behoeften van de doelgroep voor maximaal resultaat.
De informatie uit deze blogs is samengevoegd in het whitepaper Content waar je marketing van groeit. Hierin is de informatie aangevuld met voorbeelden van een nieuw bedrijf: LeaseplanT. Daarnaast geven diverse specialisten hun beeld op het belang van content. Zo geven een CRO expert, een Art Director, een SEO expert en anderen hun lezing over het belang van content.