Esther ter Veen 27 juli 2020 8 Minuten leestijd

Social media inzetten voor je bedrijf? Dit zijn de succesfactoren.

Social media wordt steeds belangrijker en dat is voor veel bedrijven ook de reden waarom zij aanwezig zijn op platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Het aanmaken van een social media account is vaak geen probleem, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Vaak hebben bedrijven geen idee wat ze moeten plaatsen op social media en hebben ze geen duidelijke strategie. Het gevolg: het gewenste effect is er niet. Hoe kan je met jouw bedrijf wel successen boeken op social en direct beginnen met social media voor bedrijven? Dat leggen we uit aan de hand van een aantal succesfactoren.

Succesfactoren van social media accounts

Social media voor bedrijven is een handig marketinginstrument, mits dit op de goede manier wordt aangepakt. Op social kan je bijvoorbeeld heel goed de boodschap van je bedrijf naar buiten brengen en is het de plek om in contact te komen met je klant. De Nederlandse Spoorwegen weet heel goed hoe ze de verschillende kanalen moet inzetten om hun klant (reizigers) op de goede manier te bereiken. Zo heeft ieder kanaal een andere insteek. Op Twitter wordt bijvoorbeeld voornamelijk reisinformatie gedeeld en Instagram wordt ingezet om een kijkje achter de schermen te geven. Ieder kanaal heeft zijn eigen doel.

 

Wil je successen met jouw bedrijf boeken op de sociale kanalen, dan is het goed om te weten wat eigenlijk de succesfactoren zijn van goedlopende social media accounts. Wij zetten ze voor je op een rij:

1. Actief aanwezig.
Bedrijven die heel actief zijn op social media zien vaak ook positieve resultaten terug. Denk aan: een hoger bereik en meer interactie met hun volgers. Ook zijn ze meer zichtbaar bij hun (potentiele) klant, waardoor ze ervoor zorgen dat hun merk continue in je hoofd blijft hangen. Het is dus heel belangrijk om regelmatig te posten, wil je social media op een succesvolle manier gebruiken voor de groei van je bedrijf.

2. Hoog engagement.
Engagement geeft aan hoe hoog de betrokkenheid van de volgers is. Accounts met een hoog engagement weten hoe ze hun doelgroep moeten bereiken en hoe ze met hen de interactie aan moeten gaan. Door te investeren in de betrokkenheid van je klanten op social media, zal de klant sneller terugkomen voor een nieuwe aankoop en sneller positieve reviews delen over je bedrijf.

3. Relevante content.
De gedeelde content spreekt de doelgroep aan, doordat de boodschap relevant is. Houd je hier geen rekening mee, dan is de kans groot dat je publiek op zoek gaat naar andere bedrijven die wél interessant zijn en hen op de juiste manier aanspreken. Je moet dus zeker geen inhakers delen als deze totaal niet bij je bedrijf passen. Dan komt het te gemaakt over en zullen ze je niet serieus nemen. Onze klant Heutink voor Thuis kent hun doelgroep goed en deelt content dat relevant is voor ouders en hun kinderen. Denk aan handige templates waarmee kinderen op een spelende wijs leren en bijvoorbeeld leuke knutseltips.

 

 

 

4. Creatieve content.
De social media content wordt op een creatieve manier opgesteld. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van video’s, foto’s en creatieve inhakers. Door jouw posts op een creatieve manier in te steken val je veel meer op tussen alle andere berichten die de online wereld in worden geslingerd. Is je post niet creatief opgesteld, dan zal je volger sneller verder scrollen en zal er weinig interactie zijn onder je bericht.

5. Unieke content.
Op social media heb je veel concurrenten. Wil je opvallen, dan moet je ook uniek zijn. Je gaat je niet binden met je doelgroep als je dezelfde content deelt als je buurman. Dan zal je volger alleen maar denken: huh, dat heb ik toch ook net al ergens anders gezien? Bedrijven die het goed doen op social media laten vaak hun persoonlijke kant zien en plaatsen originele, terugkerende rubrieken. Een goed voorbeeld hiervan is IKEA. Via Instagram Stories inspireren ze volgers door middel van verschillende rubrieken, zoals #mijnikea en ‘Iedereen Slim’. Ook delen ze User Generated Content (foto’s die klanten hebben gedeeld van IKEA-producten in hun huis) wat voor veel bereik en ook vaak meer sales zorgt.

 

6. Diverse content.
Er zijn verschillende manieren om content te delen op social media, maar veel bedrijven delen vaak alleen een link naar een blog of product met hun volgers. De diversiteit van content van bedrijven is vaak erg laag. Goedlopende accounts doen dit anders. Ze delen diverse content, zoals video’s, foto’s en collages en wisselen dit af.

7. Attractieve content.
De content wordt bijvoorbeeld in een vaste huisstijl gepost en heeft veel stopkracht. Op die manier val je meer op bij de doelgroep en zien ze ook sneller dat de content afkomstig is van jouw bedrijf. Als je herkenbaar bent voor je volgers, dan zullen ze sneller blijven hangen als ze iets van jou voorbij zien komen. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Ze hebben een hele duidelijke stijl op social, waardoor iedereen gelijk weet dat het van hen is. Dit komt door de blauwe Bol.com kleur die terugkomt in alle content, maar ook door de woordgrappen waar ze bekend om staan.

 

De Social Media Scan

Benieuwd of jouw bedrijf de social media kanalen op de juiste manieren inzet? Met behulp van onze social media scan weet je precies hoe je ervoor staat. Deze check doen we aan de hand van vier factoren uit het SMC-model (Social Media Concurrentie Model):

• Kwantiteit activiteit: hoe vaak wordt er op de social media kanalen gepost?
• Kwantiteit bereik: hoe hoog is het bereik op alle kanalen?
• Kwaliteit content: hoe hoog is de relevantie, creativiteit, uniciteit, diversiteit en attractiviteit van de content op de social media kanalen?
• Kwaliteit engagement: hoe hoog is de betrokkenheid van de doelgroep op alle kanalen?

Wil je graag weten hoe jouw bedrijf ervoor staat op social media en hoe je de kanalen naar het volgende niveau brengt? Neem dan contact met ons op voor een social media scan en begin direct met social media voor bedrijven!

Veelgestelde vragen

  1. Hoe kan ik social media het beste inzetten voor mijn bedrijf?
    Social media wordt steeds belangrijker en daarom is het goed om dit in te zetten voor jouw bedrijf. In dit blog vind je 7 tips voor het inzetten van sociale media.
  2. Waarom moet ik social media inzetten?
    Social media kanalen zijn een goed marketinginstrument om bijvoorbeeld de boodschap van je bedrijf naar buiten te brengen, inspiratie te delen en daardoor in contact te komen met de klant.
  3. Welke sociale media kanalen moet ik inzetten?
    Dat is per bedrijf verschillend en ligt heel erg aan waar jouw doelgroep zich bevindt. Zorg ervoor dat je relevante content deelt op het kanaal waarvan jij weet dat jouw doelgroep zich daar bevindt.
avatar

Esther ter Veen

Als Social Media Consultant is Esther de hele dag bezig met jawel, social media! Van Pinterest tot LinkedIn, ze helpt je graag met jouw volgende stap.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen