Iwan Blokzijl 27 mei 2024 6 minuten leestijd

Retail media: de ins en outs

Retail Media is booming. Deze relatief nieuwe manier van adverteren staat aan het begin van de hype en er zijn nog voldoende uitdagingen als je hiermee start. Maar, hoe begin je? In dit blog duiken we dieper in op het concept van retail media, de verschillende soorten adverteerders, de rol van big data, personalisatie en de uitdagingen die komen kijken bij het inzetten ervan. 

Wat is retail media?

Retail media verwijst naar advertentie- en marketingmogelijkheden die worden aangeboden door online en offline retailers. Denk hierbij aan Amazon, Bol.com en Alibaba, maar ook de Albert Heijn of plaatselijke sportschool met digitale schermen. 

Deze platforms bieden jou de kans om gericht te adverteren aan een zeer relevante doelgroep: consumenten die al actief zijn op zoek naar producten of die zich in de koopfase bevinden. Het is als het ware de digitale etalage waar adverteerders hun producten en merken kunnen presenteren aan potentiële klanten op het moment dat ze het meest geneigd zijn om te kopen.

Soorten adverteerders 

Er zijn twee hoofdcategorieën van retail media waar je als adverteerder gebruik van kan maken: endemic en non-endemic.

Endemic 

Als endemic adverteerder verkoop je jouw product op het platform of in de winkel waar je wilt gaan adverteren. Dit is ideaal voor directe conversie en verkoop.

Een voorbeeld hiervan is Mepal die adverteert bij Albert Heijn en Jumbo, omdat Mepal hier haar bewaarproducten naast de levensmiddelen in de supermarkt aanbiedt.

Non-endemic 

Als non-endemic adverteerder verkoop jij je product of dienst niet op het platform of in de winkel waar het te koop is. Dit is ideaal voor zichtbaarheid en om jouw specifieke doelgroep te bereiken. 

Zo kan Mepal adverteren in de vestiging van Basic Fit met bijvoorbeeld drinkflesjes. Dit is ook een slimme keuze, omdat je hier gaat voor bereik en zichtbaarheid onder de juiste doelgroep. En dat is niet het enige! Je kunt hier ook  directe conversie uit halen via een scanbare QR-code naar de webshop van Mepal. 

Retail media en big data.

Retail media kent geavanceerde analytics, waardoor je de attributie tussen upper- en lower funnel campagnes kunt berekenen. Ook zijn er veel targeting opties in retail media en Digital Out Of Home (DOOH) beschikbaar. Hierdoor stem je jouw boodschap af op een super specifieke boodschap en ben je ultiem relevant! 

Personalisatie aan de hand van retail media data

Dankzij de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is via retail media, personaliseer je je boodschap op een niveau dat voorheen ondenkbaar was. Door gebruik te maken van deze data stem je advertenties af op individuele consumenten op basis van hun koopgeschiedenis, interesses en gedrag. Het resultaat?  Relevantere en effectievere advertenties die de kans op conversie vergroten. 

Ontdek in dit blog vier stappen om je advertenties te personaliseren.

Uitdagingen als je start met retail media inzetten.

Als je start met het inzetten van retail media kun je tegen verschillende uitdagingen aanlopen:

Het vinden van de juiste prijs 

Het bepalen van de juiste prijs voor je advertentieruimte is geen eenvoudige taak. Door de relatieve nieuwheid van deze vorm van adverteren en de voortdurende veranderingen in de markt, lopen prijzen sterk uiteen tussen verschillende retailers. Bovendien hanteren sommige retailers nog steeds prijsmechanismen die zijn gebaseerd op traditionele trade marketing, wat leidt tot onverwachte kosten en uitdagingen voor jou als adverteerder.

Zo ga je de uitdaging aan 

De juiste kennis, het juiste netwerk en goed vergelijken op wat je krijgt kan een behoorlijke besparing op je mediabudget opleveren. Of voorkomen dat je simpelweg veel te veel betaalt voor wat je krijgt. Laat je goed dus voorlichten, of koop je media in via een partner die kennis van de markt heeft. 

Wil je meer weten over deze en andere uitdagingen in het gebruik van retail media? Ontdek dan onze uitgebreide analyse in dit whitepaper.

Ga verder met retail media.

We helpen je graag om jouw retail media strategie vorm te geven. Wil je als adverteerder succes boeken met retail media? Dan helpen wij je graag op weg met ons stappenplan:

Stap 1. Passen de doelstellingen bij retail media?

Het is belangrijk om te bepalen of de inzet van Retail Media aansluit bij jouw doelstellingen. Hier maken we samen de keuze of endemic of non-endemic voor jouw organisatie het beste werkt.

Stap 2. Kies de juiste middelen voor jouw doelstellingen 

Budget, doelgroep en timing spelen een belangrijke rol bij het kiezen van de juiste retail media middelen. Dankzij de digitalisering van retail media zijn de mogelijkheden voor inkoop uitgebreid en zijn er veel interessante targeting gegevens beschikbaar. We koppelen de juiste gegevens aan de juiste marketingdoelstellingen.

Stap 3. Meet het succes van jouw campagne 

Wanneer is een retail media campagne een succes? We zorgen ervoor dat we naar de juiste KPI’s kijken.  Retailers hebben namelijk alle verkoopdata tot hun beschikking, waardoor ze interessante inzichten kunnen bieden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de Return On Ad Spend (ROAS) rapporteren, wat direct inzicht geeft in het succes van de campagne wat betreft verkopen.

Verder met retail media?

Bij De Nieuwe Zaak geloven we in de kracht van Retail Media en helpen we je graag om hier optimaal gebruik van te maken. Benieuwd hoe we jouw merk naar nieuwe hoogten kunnen tillen met Retail Media? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

avatar

Iwan Blokzijl

Als Digital Branding Strateeg helpt Iwan onze klanten iedere dag een stap verder in hun digitale volwassenheid.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen