Wanneer we het hebben over SEO content op je website, wordt vaak benadrukt dat het belangrijk is dat je content up-to-date is en dat oude content daarmee irrelevant en zelfs schadelijk kan zijn voor je SEO resultaten. Hoe vaak heb jij oude pagina’s verwijderd, omdat je dacht dat zoekmachine Google er toch geen aandacht meer aan zou geven? We zijn er waarschijnlijk allemaal schuldig aan. Toch blijkt nu dat het verwijderen van oude pagina’s helemaal niet zo’n slim idee is. In deze blog lees je wat de voordelen voor SEO zijn van het behouden van je oude content.
SEO content, ofwel zoekmachine optimalisatie content, verwijst naar webinhoud die zorgvuldig is geschreven en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Goed schrijven voor SEO (search engine optimization) omvat het strategisch gebruik van bepaalde zoekwoorden en zinnen (uiteraard het liefst op natuurlijke wijze voor prettige leesbaarheid), het creëren van waardevolle en relevante informatie voor de doelgroep, en het optimaliseren van de technische aspecten (technische SEO) van de website. Zoekmachines zoals Google scannen de inhoud van je website en rangschikken op basis van verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van de inhoud en hoe goed deze is geoptimaliseerd voor zoekresultaten.
Het is cruciaal om organisch goed gevonden te worden in zoekmachines omdat dit de online zichtbaarheid vergroot, meer gerichte bezoekers aantrekt en uiteindelijk je kans op conversies en zakelijk succes vergroot. Dit staat nog los van de inzet van betaalde advertenties (SEA). Een effectieve SEO contentstrategie is dan ook een essentieel onderdeel om jouw online aanwezigheid te versterken. Een onderdeel om rekening mee te houden in je strategie is het verwijderen of behouden van oude content waar je wel of niet meer op gevonden wilt worden.
Als je je bezighoudt met SEO, zul je weten dat het belangrijk is om de pagina’s op je website regelmatig te updaten met nieuwe informatie. Daarnaast wordt er vaak gedacht dat oude content, bijvoorbeeld van 5 jaar oud, niet langer een functie heeft en zelfs een negatief effect kan hebben op je SEO. News flash: De medewerkers van Google zelf ontkrachten dit!
Recent heeft Danny Sullivan, Google's Search Liaison, een belangrijke mededeling gedaan op Twitter. Hij benadrukte dat het verwijderen van oude content van je website, simpelweg omdat je denkt dat Google niet van "oude" content houdt, een misvatting is. Sterker nog, Google's officiële richtlijnen moedigen dit niet aan. Oude content kan namelijk nog steeds zeer waardevol zijn.
Google waardeert nuttige content. Het algoritme van Google is ontworpen om gebruikers de meest relevante en nuttige informatie te bieden. Als je oude content nog steeds relevant en nuttig is voor je doelgroep, dan zal Google dit herkennen en waarderen. In augustus 2022 kwam Google met de ‘Helpful Content Update’. Een algoritme-update waarbij er meer focus wordt gelegd op content die relevant en behulpzaam is voor gebruikers op je website.
Dit geldt ook voor verouderde content op je website. Enkel omdat je blog of landingspagina al een paar jaar oud is, betekent dit niet direct dat je deze moet verwijderen. Sterker nog, het is belangrijk om jezelf af te vragen of deze content nog steeds behulpzaam en relevant kan zijn voor je websitebezoekers. Is het antwoord ja? Dan is het verstandig om je pagina te laten bestaan. Zorg er natuurlijk wel voor dat de content op de pagina relevant en up-to-date blijft!
John Mueller van Google benadrukte dat alleen omdat iets niet veel bekeken wordt (bijvoorbeeld omdat het oud nieuws is), dit niet betekent dat het niet nuttig is voor degenen die het wel bekijken. Het gaat erom dat je de juiste content aanbiedt en de unieke waarde benadrukt, niet hoe oud een pagina is of hoeveel vertoningen deze krijgt.
Er zijn veel misvattingen rond SEO en contentstrategie. Eén daarvan is dus dat oude content slecht is voor SEO. Dit is simpelweg niet waar. Het verwijderen van oude content, alleen omdat het oud is, zal je SEO niet magisch verbeteren of hogere posities opleveren.
Het is altijd goed om regelmatig onderhoud te plegen en op te ruimen. Maar dit betekent niet dat je alles wat oud is blindelings moet verwijderen omdat je hier niet meer op gevonden wilt worden. In plaats daarvan kun je de volgende stappen hanteren:
Bekijk je oude content en bepaal of het nog steeds relevant en nuttig is voor je doelgroep. Dus niet alleen voor je SEO maar ook of je content voldoet aan hun bepaalde zoekopdracht.
Pak Google Analytics of Google Search Console erbij om het organische verkeer van de oude pagina te bekijken. Zit er nog verkeer op? Dan is het vaak een teken dat de pagina nog steeds relevant is. Slechts afschrijven op zoekopdrachten kan dan zonde zijn omdat de pagina nog goed geïndexeerd wordt.
Als je merkt dat sommige informatie verouderd is, update het dan. Voeg nieuwe inzichten, statistieken of afbeeldingen toe om het weer actueel te maken.
Als je content hebt die niet langer relevant is of niet langer past bij de doelen van je website, overweeg dan om deze te verwijderen of te archiveren.
Heb je een geüpdatete versie van een verouderde pagina? Voeg dan een interne link (URL met voorvoegsel https://) toe naar de nieuwe webpagina. Zorg er natuurlijk wel voor dat dit geen duplicate content is, want dan kun je wel met je rankings in de knoop komen. Heb je wel te maken met duplicate content of sterk vergelijkbare content? Dan raden we aan om een redirect in te stellen naar de pagina waarmee jij wilt ranken!
Onze conclusie? Oude content is niet per se slecht. Het kan een schat aan informatie en waarde bevatten die je SEO kan stimuleren. Dus voordat je besluit om die oude blogposts of artikelen te verwijderen, denk twee keer na en zorg ervoor dat je de ware waarde ervan herkent.
Onze experts helpen je graag verder! Ontdek hoe wij helpful content maximaal inzetten en wat dit kan betekenen voor jouw SEO strategie.