De nieuwe Gmail Promotions Tab is 5 december 2018 door Google gelanceerd en geeft e-mail marketeers nieuwe mogelijkheden die je niet mag missen! De uitbreiding geeft jou extra kansen om op te vallen binnen de Promotions Tab, waar je met de eerste versie van Gmail Tabs in sommige gevallen juist lastiger opviel. De geupdate Tab heeft meer visuele mogelijkheden en maakt het efficiënter en effectiever om abonnees te inspireren met afbeeldingen en aanbiedingen binnen Gmail. Lees snel verder over hoe je hier direct van kunt profiteren.
In 2013 kondigde Google aan dat e-mails in Gmail gescheiden zouden worden in de inbox van de gebruiker. De Gmail Tabs-functie zorgde ervoor dat je e-mails automatisch in verschillende tabbladen ingedeeld werden, zoals te zien in de onderstaande afbeelding.
Voor e-mail marketeers een schok. Dit zou betekenen dat e-mails niet meer in de normale inbox terecht zouden komen, maar in de zogeheten ‘Promotions Tab’. Gelukkig is de impact hiervan meegevallen.
Bij de DDMA Email Marketing Summit in Amsterdam heeft Jordan Crossman, product manager Gmail, eerder dit jaar de update van de Promotions Tab aangekondigd. Deze is 5 december live gegaan. In het kort betekent dit voor e-mail marketeers meer mogelijkheden om je op een unieke wijze in de Gmail Promotions Tab te presenteren.
Gmail selecteert op basis van machine learning de meest waardevolle e-mails per gebruiker en groepeert deze mails op basis van urgentie. Daarnaast bieden de Promotions Tabs nu de mogelijkheid voor e-mail marketeers om het bedrijfslogo, een uitgelichte foto, promotiecodes en een deal verval datum toe te voegen. Hiervoor moet een stukje code worden toegevoegd in de zogeheten ‘head’ van de e-mail HTML.
Weten hoe het eruitziet? Lees snel verder, we lichten de 5 nieuwe mogelijkheden hieronder uit.
Er zijn 5 nieuwe mogelijkheden toegevoegd welke je in je e-mail kan toepassen. Je mag zelf kiezen welke je inzet, je hoeft ze niet allemaal te gebruiken.
Waar je eerder alleen aan de afzendernaam kon zien van wie de e-mail was is het nu mogelijk om een logo toe te voegen. Gebruikers kunnen nu in één oogopslag identificeren wie de afzender is.
De groene label geeft je als e-mail marketeer meer ruimte om de lezer te voorzien van extra details. Een trigger voor veel mensen is het woord gratis of korting. Zo zou je bijvoorbeeld Gratis verzending of 20% korting kunnen toevoegen. Wil je niet zo zeer op korting sturen? Dan zou je ook een propositie kunnen communiceren. Bijvoorbeeld Vandaag besteld, morgen in huis.
In de grijze label naast de aanbiedingen label kunnen kortingscodes veel prominenter worden getoond. Dit houdt in dat ze al getoond worden voordat de gebruiker de e-mail heeft geopend. Het is optioneel, dus als je e-mail geen kortingscode bevat kun je de labels weglaten.
De afteldatum is een unieke manier om urgentie te creëren. Hiermee kun je aangeven wanneer de aanbieding is verlopen. Als je besluit dit in te stellen dan geeft het je de kans om 2 keer bovenaan in de Promotions Tab te komen. De eerste keer als je de e-mail verstuurd en de tweede keer als de aanbieding afloopt.
In plaats van tekst is het nu mogelijk om een uitgelichte afbeelding toe te voegen. Hiermee kun je als e-mail marketeer sfeer creëren in de inbox van je subscribers. Als consumenten zijn we geneigd meer te willen betalen voor dingen die we mooi vinden en beeld valt meer op dan tekst.
De nieuwe mogelijkheden van de Promotions Tab zijn alleen zichtbaar voor gebruikers van de Gmail app op hun smartphone. Google heeft aangekondigd in een later stadium de nieuwe mogelijkheden toe te voegen aan de desktop weergave. Tot slot moet het Gmail account niet gekoppeld zijn aan een G-suite omgeving. Hiermee probeert Google werk en privé accounts gescheiden te houden.
Dat begint allemaal met het verzamelen van gegevens waarmee je voldoende klantinzicht hebt om zo urgent mogelijk te zijn voor jouw klant. Daarnaast denk je na over de 5 nieuwe mogelijkheden die hierboven genoemd zijn en welke content jij hiervoor het beste in kunt zetten. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!