Jij hebt als fashionbedrijf het doel om te groeien. Hoe zorg je ervoor dat je in elke groeifase kunt schalen en jouw doelgroep een optimale shopping ervaring kunt bieden? Dit doe je door de juiste integraties te bouwen of technologiepartners aan te sluiten. Met een open SaaS platform als BigCommerce is dit goed mogelijk, omdat je per fase en per kanaal kunt kiezen uit talloze API’s en aanverwante oplossingen. In dit blog lopen we jouw groeifases en verschillende kanalen door en laten deze aansluiten op de customer journey.
Een open SaaS webshop heeft een open opzet van software-as-a-service, waarmee je direct in kunt spelen op kansen in de markt. Je hoeft hiermee niet om te kijken naar hosting, veiligheid, snelheid of het updaten van je software. Het feit dat het open is, zorgt ervoor dat je optimaal gebruik maakt van data. Alle data kan in beide richtingen ontsloten worden via API’s, waardoor je eenvoudig integraties maakt en makkelijk kunt uitbouwen op de kern software die je al hebt. Hiermee blijf je flexibel als (fashion) bedrijf!
Om de voordelen te benoemen, zoomen we eerst in op het pijnpunt waar je momenteel mogelijk tegenaan loopt: het niet kunnen inspelen op verandering in de markt en hierdoor conversies missen. Dit zagen we bijvoorbeeld de afgelopen jaren tijdens de COVID pandemie. Je was afhankelijk van je fysieke winkel, maar deze moest dicht.
De vervolgvraag is dan: kun je online je business draaien? En kun je online de vraag aan die je normaal in je fysieke winkel had? Dit betekent iets voor de software. Hoe flexibel en wendbaar de software is om op dit soort ontwikkelingen in te spelen?
Eén van de veranderingen die razendsnel doorgevoerd moesten worden was dat je producten online koopt en in de winkel ophaalt. En daarbij hoort natuurlijk de hele logistieke keten die daarop aangesloten is. Met als belangrijkste taak: online dezelfde klantbinding houden en dezelfde customer experience bieden.
Het voordeel van open SaaS is de flexibiliteit en wendbaarheid die je hebt met je platform om snel in te kunnen spelen op veranderingen in de markt. Zoals is gebleken uit de afgelopen periode is dit essentieel om bij te blijven en te kunnen groeien met jouw organisatie.
Je moet als modemerk omnichannel aanwezig zijn. De focuspunten die bij de omnichannel gedachte horen zijn social commerce en het benaderen van je klanten via verschillende kanalen, ook buiten je webshop en fysieke winkels. Doe je dit nog niet, dan vraagt dit een behoorlijke verandering in jouw strategie. Waar je namelijk traditioneel een bepaalde zoekfunctie op jouw (online) winkel hebt, draai je hem nu om. Met de inzet van social commerce kijk je naar welke kanalen er zijn, welke mensen daar al aanwezig zijn en wat daar hun behoeften zijn. Je trekt mensen dus niet naar jouw winkel, maar kijkt hoe je mensen die online al aanwezig zijn, aansluit op jouw platform.
Uit onderzoek van Accenture blijkt dat de kansen in de Nederlandse markt op het gebied van social commerce enorm zijn. Op alle social kanalen bij elkaar opgeteld zijn zo’n 30 miljoen potentiële klanten dagelijks actief. De investering die je doet om die doelgroep te bereiken heeft dus een veel groter bereik dan als je zegt: “vind mij maar op mijn website”.
De inzet van influencers is een goed voorbeeld van social commerce, waarbij de functie ‘shop the look’ zorgt voor een frictieloze aankoopervaring. Instagram is hierin in Nederland veruit het meest succesvol, maar we zien voor de nieuwe generatie dat video het veel beter doet. TikTok is hierin ontzettend groeiend.
Als je je klantreis wil aanpassen, moet je goed inzicht hebben in hoe omnichannel shoppers denken als ze aan het winkelen zijn:
Bij de normale e-commerce website is de klantreis eigenlijk andersom dan hierboven staat. Wees je hier van bewust en zorg ervoor dat je dit voor ogen houdt bij de aanpassing in jouw strategie.
Als je één social kanaal aan je verkoopkanalen toevoegt levert dit een gemiddelde omzetgroei van 38% op. Als je twee of meer social en marketplace kanalen toevoegt, kan dit wel 120% omzetgroei opleveren (bron: BigCommerce). Houd hierbij altijd de klantervaring voor ogen!
Een belangrijke ontwikkeling in deze klantervaring is personalisatie. In e-mail, online zoekopdrachten, nieuwsbrieven, blogs et cetera. Als dat zo belangrijk is om meer conversie te draaien op je webshop, waarom zou je dat dan niet doen op een sociaal kanaal? Door middel van ‘gewoon doen, proberen en testen’ kun je heel snel op dit soort trends inspelen en ontdekken hoe het werkt.
Goed, terug naar Open SaaS. Je wil beter inspelen op de veranderende wereld, van AI tot hyperpersonalisatie. Dat kan allemaal met het Open SaaS e-commerce pakket BigCommerce, gekoppeld met API’s. Hiermee plaats je boven je e-commerce een laag social en marketplace kanalen. Hierdoor accelereer je groei, onderzoek en stimuleer je de performance van je kanalen en zorg je voor een betere klantervaring.
Elke groeifase vergt weer andere technische oplossingen. Of je nu voor het eerst de stap naar online zet, of al veel verder bent en bijvoorbeeld naast e-commerce ook social shopping wil gaan aanbieden. Het advies is: begin klein, probeer een succes te behalen en schaal daarna door. Neem social commerce mee in je standaard bedrijfsvoering en maak het een stip op de horizon. En tenslotte: gebruik een platform wat open genoeg is en hierop inspeelt.
Benieuwd welk platform nou het beste past bij jouw fashion bedrijf? En wil je meer weten over de voordelen van open SaaS ten opzichte van open source of SaaS oplossingen? Ontdek dat in dit handige whitepaper.