Stiekem zijn de image extensions in Google niet helemaal nieuw. Al een tijdje was de extensie aan te vragen als beta. Nu rolt Google voor een aantal accounts de image extensions ook als een open beta uit. Maar, wat houdt het precies in voor SEA?
Een image extension is een uitbreiding die het mogelijk maakt om een kleine relevante afbeelding aan je advertentie toe te voegen. Google claimt dat de eerste resultaten een uplift in CTR van 10% laat zien. Dat kan goed kloppen, want volgens onderzoek van Google zijn gebruikers sneller engaged met visuele advertenties. Dit houdt in dat advertenties met afbeeldingen de gebruiker helpt om de boodschap sneller tot zich te nemen en sneller tot actie over te gaan.
Er zijn twee varianten van deze nieuwe toevoeging, namelijk image extensions en dynamic image extensions. Voor beide varianten geldt dat je per advertentie maximaal 20 afbeeldingen (in de verhoudingen 1:1 en 1,91:1) kunt uploaden. Tekst in de afbeeldingen is niet toegestaan, dus let goed op als je dit in wilt zetten met bepaalde (kortings)acties of als je wilt werken met logo’s die tekst bevatten. Houd ook in je achterhoofd dat de extensie voor nu alleen wordt weergegeven in browsers op een mobiel.
Binnen de campagnes kan je ook kiezen voor een opt-in op dynamic ad extensions. Hierbij geef je Google de mogelijkheid om zelf een afbeelding van de landingspagina te scrapen. Het grote voordeel is dat je met een paar kliks op campagneniveau al je advertenties automatisch kan voorzien van image extensions. Het nadeel is dat je opnieuw een stukje controle aan Google geeft.
Mocht je dynamic image extensions aanzetten en vervolgens op ad group niveau handmatig een image extension inzetten, dan toont Google altijd de de handmatige image extension in plaats van een dynamische. Op die manier behoud je zelf een stukje controle.
Voorbeeld image extension in een Google Search advertentie.
Deze nieuwe advertentie feature van Google kun je op veel verschillende manieren inzetten. Een aantal tips om het meeste uit je advertenties te halen:
Google gaat dit ook testen in het ‘afbeeldingen’ tabblad. Dit gebeurt met extending search text ads voor ad groups die gebruik maken van image extensions. Zie het voorbeeld hieronder.
Voorbeeld extending search text advertentie in ‘afbeeldingen’ tabblad.
Hierbij wordt alleen de verhouding 1,91:1 meegenomen. Een mooi voordeel voor advertenties waaraan een image extension is toegevoegd, want op deze manier ben je nog zichtbaarder binnen de verschillende zoektypen op Google.
Zoals Google het aangeeft zorgen image extensions ervoor dat er een uplift van 10% in de CTR ontstaat. Door relevante afbeeldingen aan je advertenties toe te voegen kun je gebruikers inspireren om actie te ondernemen, dus te klikken op je advertentie. Ook kun je op deze manier goed A/B-testen met verschillende afbeeldingen voor verschillende doelgroepen.
Hulp nodig bij het inrichten van image extensions? Onze advertising experts helpen je graag!