Data wordt vaak de nieuwe olie of het nieuwe goud genoemd. Het lijkt soms alsof er een pot goud op je staat te wachten, alsof je met data eenvoudig je concurrentie een stap voor blijft. Waar het om gaat is dat data waardevol is. Daarom willen bedrijven steeds vaker ‘iets’ met data. Maar wat betekent dat ‘iets met data’? En wat heb je daar voor nodig? De uitdaging is vaak dat je eigenlijk niet precies weet wat je moet doen om waarde te halen uit data. Je weet wel dát je iets moet veranderen maar niet precies wat. Zelfs wanneer je hier wel een idee bij hebt is het soms lastig om te bepalen waar je moet beginnen.
Onze Digital Commerce Meetlat helpt bedrijven met handvatten om digital commerce steeds naar het volgende niveau te brengen. Dit is belangrijk omdat digital commerce tegenwoordig een cruciale rol speelt in veranderende businessmodellen en het behoud van concurrentievoordeel.
Door organisaties langs de digital commerce meetlat te leggen brengen we in kaart waar ze zich moeten ontwikkelen om te groeien in de volwassenheid. Data vormt hierbij een belangrijke pijler van digital commerce. Data helpt bij het monitoren van je performance en kan helpen bij het optimaliseren van je producten en diensten. Data zorgt daarmee voor slimmere digital commerce.
Data kan inderdaad een pot goud zijn. Maar om die pot goud te vinden moet je organisatie aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Eigenlijk is het net als “de klant centraal zetten”: iedereen wil het, maar alleen het hebben van klanten is niet voldoende. Voor data gedreven werken geldt dat ook: alleen het hebben van data is onvoldoende. De gehele data volwassenheid van je organisatie moet daarvoor op peil zijn.
Afbeelding: Digital Commerce Data Meetlat om de volwassenheid van een organisatie op 6 deelgebieden in kaart te brengen.
Om daar te komen onderscheiden wij zes deelgebieden om je data volwassenheid mee te verhogen:
Wellicht ben jij één van de mensen die ‘iets’ met data wil doen. Je weet dat er ergens een pot goud staat, maar je weet niet hoe je er moet komen. Als je niet weet waar je moet beginnen is het van belang om eerst de huidige situatie van je organisatie in kaart brengen. Hiervoor gebruiken wij ons unieke data maturity model. Vervolgens zetten we samen met je op een rij welke stappen je moet zetten om uiteindelijk bij de pot goud uit te komen.