Recentelijk rolde Google de nieuwe rapportage ‘Prijsconcurrentievermogen’ uit binnen het Merchant Center. Hiermee is het mogelijk om informatie op te halen over hoe jouw producten geprijsd zijn ten opzichte van concurrenten. De data hierin komt voort uit resultaten van Google Shopping advertenties.
Daarnaast biedt het rapport ‘Prijsconcurrentievermogen’ nog een extra mogelijkheid met zich mee. De resultaten uit die rapportage zijn namelijk te koppelen aan Google Shopping-data, waardoor je advertentie-statistieken (impressies, kliks, conversies) kan koppelen aan prijs-statistieken (% t.o.v. benchmark). Oftewel: we kunnen nu gemakkelijk inzicht bieden in de volgende gegevens:
Voorbeeld Google Shopping dashboard van Wildkamp
Maar, hoe werkt het nu precies? We hebben in dit voorbeeld de resultaten uit het Google Merchant Center en Google Shopping van Wildkamp samengevoegd in een dashboard.
Voorbeeld prijsconcurrentievermogen rapportage van Wildkamp
Daar kwam uit dat Wildkamp twee optimalisatiemogelijkheden heeft:
Om de resultaten uit het Google Merchant Center en Google Shopping te koppelen en inzichtelijk te maken in een dashboard dien je te voldoen aan de volgende voorwaarden:
Het dashboard biedt Wildkamp in de eerste plaats de mogelijkheid om inzichten uit verschillende systemen samen te brengen. Hierdoor kunnen ze betere beslissingen nemen. Een deel van deze beslissingen zal nog wel handmatig doorgevoerd moeten worden, zoals het aanpassen van prijzen of het optimaliseren van campagnes. Gelukkig liggen er ook kansen op het gebied van automatisering! Zo kunnen campagnes automatisch gepauzeerd of opgeschaald worden wanneer een bepaalde drempelwaarde bereikt is. Hierdoor haal je meer rendement uit je online campagnes.