In de afgelopen 15 jaar die ik als senior designer bij De Nieuwe Zaak werkzaam ben, zijn er veel ontwikkelingen geweest die mijn creatieve output beter hebben gemaakt. Niet alleen ontwikkelde de Adobe Creative Cloud programmatuur zich steeds verder, waardoor ik sneller mijn concepten en ideeën kon visualiseren. Er kwamen steeds meer resources beschikbaar die me inspireren en helpen sneller beslissingen te maken. Denk hierbij aan inspiratie platformen als Muzli, stock fotografie en sites vol mock-up templates, et cetera. Iedere keer komt er wel weer een resource bij die ik in mijn virtuele gereedschapskist stop om bij m’n volgende opdracht te gebruiken.
Maar al die tools, platformen en resources verbleken met de allernieuwste ‘tool’ die op dit moment het hele internet en de media in z’n greep heeft. En dat is niet zonder reden! Ik heb het natuurlijk over Artificial Intelligence. Iedereen heeft inmiddels wel een keer gespeeld met ChatGPT of heeft Dall-E of Midjourney een leuk plaatje laten maken. En voor velen was het dat dan ook.
Sommige mensen zien er het nut niet van in. Sommige mensen zien het als gevaar voor hun eigen werk. Enkelen maken er gretig gebruik van in hun dagelijkse werk en beginnen de toegevoegde waarde van het onzichtbare artificiële superbrein te ontdekken. Ik behoor tot de laatste groep.
Mensen die niet in het creatieve vak zitten en zien dat slimme generatieve AI als Dall-E en Midjourney binnen no-time een afbeelding produceren op basis van een tekst prompt vragen mij vaak: ‘ben je nu niet bang dat je je baan kwijtraakt?’ Dan antwoord ik gekscherend: nee, m’n functie wordt gewoon anders. Ik word ‘prompt engineer’. En eigenlijk ligt dat niet zo heel ver van de waarheid, denk ik.
Zoals bij alle nieuwe technieken, tools, mogelijkheden en inzichten zijn er mensen die:
Als ik naar mijn werk kijk, en wat dat oplevert voor de klant, dan kun je je afvragen waar mijn ‘echte’ waarde ligt. Zit dat in de tijd die het me kost om een campagne concept te visualiseren en dat weer door te voeren in allerlei verschillende formats en creatives? Of ligt mijn waarde in het bedenken van het concept zelf? Uiteraard dat laatste. Ondanks dat ik het heel tof vind om een concept te visualiseren, zou ik mijn tijd het liefst volledig besteden aan het bedenken van concepten. En dat is waarom ik zo enthousiast ben over de huidige ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence.
Veel mensen die ChatGPT voor het eerst proberen laten het een leuk verhaaltje schrijven of een recept bedenken. Maar uiteraard kan ChatGPT veel en veel meer. Je kan het programmeercode in alle talen laten schrijven, je kan het een social media plan laten schetsen en het is een goede brainstorm partner. Je moet alleen wél weten hoe je het moet vragen om de juiste resultaten te krijgen. Als ChatGPT niet geeft wat je wil, ligt het meestal aan je vraagstelling. De prompt om ChatGPT in te zetten als brainstorm hulp is gelukkig kort. typ ‘Brainstorm’ en daarachter het onderwerp, product, merk, idee, of waar je ook over wil brainstormen en voilà, ChatGPT komt met een lading suggesties:
De suggesties vormen een mooie bron aan inspiratie. Uiteraard kan het zo zijn dat wat ChatGPT voorstelt niet relevant, uitvoerbaar, budgettair onwenselijk of gewoon onbruikbaar is, dan is het zaak om de vraag te herformuleren. Uiteindelijk is wat ChatGPT produceert nooit een eindproduct. Het is input voor inspiratie en denkrichtingen die je eerder niet had.
Wat veel mensen nog niet weten is dat ChatGPT veel meer is dan een content generator. Je kan ChatGPT vragen om functies in HTML te schrijven en deze bijvoorbeeld dan in de HubSpot code HUBL om te zetten. Je kan ChatGPT vragen bestaande programmeercode van welke taal dan ook aan te passen naar je eigen wensen. Eigenlijk alles wat in tekst uit te drukken valt kun je vragen aan ChatGPT. Bijvoorbeeld: het plannen van een social media of advertising campagne. Je moet alleen wel weten hoe je dat vraagt om de beste resultaten te krijgen. En zoals bij iedere menselijke specialist geldt; hoe specifieker de details waar je om vraagt, hoe specifieker, gedetailleerder en realistischer het antwoord is.
Zo kun je bijvoorbeeld ChatGPT vragen op te treden als een social media manager. De output is voor mij als degene die het concept voor een campagne moet verzinnen een goede leidraad om meer te focussen op de kanalen en de doelgroepen. In plaats van te horen te krijgen voor welke kanalen ik mijn creatives op moet leveren, kan ik sturend zijn in de te gebruiken kanalen en kan ik het concept veel gerichter bedenken en uitwerken.
De text-based image-generator van OpenAi, Dall-E is goed, maar Midjourney is naar mijn mening vele malen beter als het gaat om het visualiseren van tekst prompts. De gebruiksvriendelijkheid is echter een stuk minder - als je niet weet wat je moet doen.
Nu je ingelogd bent, kun je Midjourney via de /imagine prompt iets laten visualiseren. Net als bij chatGPT geldt: hoe specifieker en gedetailleerder je vraag op alle niveau’s, hoe beter het resultaat zal zijn.
Je kan vragen:
/imagine Cartoon of a capybara wearing a snapback cap while riding a skateboard through a sunny forest
Maar je kan ook vragen:
/imagine A realistic photograph of a cute capybara wearing a snapback cap riding a skateboard through a sunny forest
Eerder liet ik zien hoe je ChatGPT laat functioneren als een expert op een bepaald gebied. Maar je kan ChatGPT ook vragen een prompt te schrijven voor Midjourney. Dit werkt op meerdere manieren heel goed. Want je:
De output was te verwachten, maar toch is het iedere keer weer een verrassing waar Midjourney mee komt:
Dit beeld kan de basis zijn van een concept, idee, een ander idee dat ik ook weer visualiseer met Midjourney. En het is erg handig voor het overtuigen van klanten die zich niet zo goed kunnen inbeelden hoe iets er uit zal gaan zien. Zo je binnen minder tijd, meer ideëen visualiseren, keuzes maken en presenteren waarna je meer tijd hebt om de creatives optimaal uit te werken.
Midjourney en ChatGPT zijn behalve onuitputtelijke bronnen van inspiratie handige sparringspartners die mij helpen concepten te bedenken, verbeteren, over de bühne te brengen en mij meer tijd geven om een goed concept te bedenken dat volledig aansluit bij de behoeften van de doelgroep.
Zal Artificial Intelligence mijn werk overnemen? Nee dat denk ik niet. Toen in de jaren ‘80 computers en digitalisering op de werkvloer in opkomst waren, werd ons een toekomst voorgesteld waarbij het gros van de banen en werkzaamheden overgenomen zou worden door computers. We zouden allemaal werkeloos worden. Wat gebeurde er? Computers namen inderdaad veel werk over, en dat bleven en blijven ze doen, maar er moeten nog steeds mensen zijn die de instructies geven. De boekhouder werd Excel-Koning, de technisch tekenaar werd CAD-specialist, de reclametekenaar werd Photoshop guru.
Zal het mijn werk inhoudelijk veranderen? Absoluut. Ten goede? Dat denk ik wel. Ik besteed mijn (werk)tijd veel liever aan het bedenken van impactvolle online communicatie dan aan het produceren van de uiteindelijke creatives. Werk dat overigens al steeds makkelijker en sneller is geworden dankzij de computer.
Maar goed, ChatGPT en Midjourney kunnen veel, heel veel, maar de toekomst voorspellen zit er voorlopig nog niet in. Tot die tijd dompel ik me als designer graag onder in de magische wereld van text based image generation.
Goed, leuk gepraat over hoe je mooie plaatjes maakt met MidJourney. Tijd om wat eyecandy te laten zien. Want het is te gaaf om niet te delen!