Als e-mailmarketing Consultant voer ik voor onze klanten regelmatig analyses uit op de performance van het e-mailmarketing kanaal. Voor de klant levert zo’n analyse erg waardevolle inzichten op. En daardoor kunnen wij nog gerichter advies geven over de te nemen stappen.
Eén van de dingen die vaak naar voren komt is dat een groot deel van de abonnees inactief blijkt te zijn. Met inactief bedoelen we abonnees die over een bepaalde periode geen enkele mailing meer hebben geopend. Weet jij hoe groot dat deel is van jouw abonneebestand? Uit mijn ervaring blijkt dat in de meeste gevallen de helft tot driekwart van de base inactief is. En dat is veel, te veel!
Inactieve abonnees kosten niet alleen geld, ze zijn zelfs schadelijk
Maar.. wat moet je nu met dit deel van je abonneebestand, weggooien? Juist nu je zo goed op weg was om je bestand te laten groeien. Ik begrijp heel goed dat alleen al het idee om de helft van alle abonnees ‘weg te gooien’ pijn doet. Dan is het goed om je het volgende te realiseren:
Hoe nu verder?
Uiteraard moet je gaan nadenken hoe je kunt voorkomen dat abonnees inactief worden. En ook daar kunnen wij je heel goed bij helpen. Maar wat doe je nu met de huidige inactieve abonnees? Voordat je ze uit je adressenbestand filtert wil je eerst proberen om ze te heractiveren. Hoe je dat doet lees je in de het spiekbriefje “In 6 stappen een schone e-mail database”. Download hem hier!