Goede marketingmedewerkers zijn lastig om te vinden. Tenminste, dat is wat ik als Account Director veel hoor als ik praat met ondernemers en marketingmanagers. Wat mij betreft is dit een ouderwets idee! Want, waarom kiezen veel ondernemers nog voor het aannemen van een eigen medewerker, in plaats van outsourcen eens te overwegen?
De perfecte marketingmedewerker
Laten we eens kijken naar de gemiddelde functieomschrijving van een marketingmedewerker. Wat moet de nieuwe medewerker bij de gemiddelde organisatie zoal kunnen? Diegene moet al een paar jaar ervaring hebben en inmiddels in staat zijn om een strategie te bedenken voor de komende jaren. En deze op operationeel en tactisch niveau toepassen. Diegene moet ook alle facetten van digitale marketing begrijpen, alles weten van Facebook, Twitter en LinkedIn. En van Snapchat en TikTok. Op deze platforms ook advertenties kunnen maken en beheren. En steengoede SEO teksten kunnen schrijven. Verstand hebben van e-mail marketing, A/B-testen en weten hoe je conversies optimaliseert.
Ik schreef dit stukje en moest stiekem een beetje lachen. Want in deze alinea staan zo’n 15 functies beschreven. Dan is het niet gek dat er geen ‘goede marketingmedewerkers’ te krijgen zijn!
Dat brengt ons naar de strekking van mijn verhaal. Eigenlijk zoekt ieder bedrijf een full service marketingbureau in één persoon. En dat is wat mij betreft genoeg reden om toch te kijken naar outsourcen. Ik leg uit waarom:
10 redenen om marketing te outsourcen
- Inwerken is niet nodig
Het duurt toch vaak zo’n 3 maanden voordat iemand het bedrijf heeft leren kennen. Het duurt, los van enkele quick wins, nog langer voordat je resultaat gaat behalen op het gebied van marketing.
- Je hebt een compleet klantteam
Door outsourcing krijg je in een klap veel expertises als team binnen. Samengesteld op de kennisbehoefte die jouw bedrijf nodig hebt. Zo kun je ook makkelijker experimenteren met specifieke acties en kanalen – de kennis is er al voor in huis!
- Geen generalisten, maar experts
Geen silo’s en generalisten: je krijgt een team experts in huis. Die nemen ontzettend veel kennis mee uit andere (vergelijkbare) branches. Dit kunnen ze weer op jouw businesscase toepassen!
- Kennis blijft groeien
Veel operationele marketingmedewerkers verdwijnen in de operatie en de grote lijnen worden uit het oog verloren. Niet gek, als ze 15 functies alleen moeten bekleden! Dat betekent ook dat deze medewerker naast alle taken de kennis moeilijk op peil kan houden.
- Flexibel schakelen
Outsourcen houdt je organisatie flexibel. Bevalt het bureau je niet meer? Dan schakel je makkelijk over naar een ander. Geen verplichtingen en risico’s zoals bij een arbeidscontract, zoals ziekteverzuim.
- De kosten zijn vergelijkbaar
Het argument dat ik vaak hoor om niet te outsourcen is “daar is geen budget voor”. Maar, duik eens goed in de cijfers. Stel, een goede marketingmedewerker kost tussen de 60 en 80K per jaar. Met zo’n bedrag kan een volledig team met experts prima ondersteuning bieden! En daar komt bij, met een goede businesscase en actief sturen op ROI is de kans aanwezig dat er juist meer geld verdiend gaat worden. En dat zijn vaak de leuke gesprekken na een jaar ;).
- Regie blijft in huis
Het is natuurlijk wel nodig dat er een marketingmedewerker in je bedrijf aanwezig moet zijn. Maar diegene neemt dan vooral de regierol op zich, samen met het klantteam. Op deze manier houd je de regie binnen het bedrijf.
- Ruimte om te focussen op je core business
Door marketing activiteiten (deels) uit te besteden, kan de focus intern weer gelegd worden op lange termijn strategie en het inspelen op marktontwikkelingen. Zo kan je bedrijf alle focus leggen op doen waar je goed in bent!
- Flexibel, snel en schaalbaar
Outsourcing geeft ruimte om snel en goed in te spelen op ontwikkelingen in de markt. ook kun je makkelijk in pieken opschalen en bij dalen afschalen.
- Geen significante investeringen, wel evenwichtige groei
Je haalt de specifieke kennis in huis die nu ontbreekt, waardoor je als organisatie evenwichtig kunt groeien.
Natuurlijk zijn er nadelen, maar overweeg het op zijn minst
De keuze voor insourcen of outsourcen hangt af van het (type) bedrijf en de (groei)doelstellingen, maar overweeg het op zijn minst. Wil jij het tempo bijhouden in het huidige medialandschap? En alles insourcen? Dan heb je een flinke uitdaging. Door de regie in huis te houden en een deel te outsourcen houd je beter grip op de zaak. Juist dit stelt je in staat om snel en evenwichtig te groeien.