Door de recente ontwikkelingen op het gebied van COVID, inflatie, oorlog, schaarste, klimaat en de arbeidsmarkt is er een hoop onzekerheid. Het CBS geeft aan dat voor de vijfde keer dit jaar het laagterecord van het consumentenvertrouwen is verbroken. Ook zien we voor het eerst in jaren een negatieve omzetontwikkeling jaar op jaar voor webwinkels. Uiteraard komt dit mede door hoge groeicijfers in corona jaren, echter brengt dit ook uitdagingen en onzekerheid met zich mee. We gaan er waarschijnlijk allemaal op achteruit.
Hoe ga je hier als organisatie mee om? En belangrijker nog, welke strategische keuzes moet je maken om van 2023 een succesvol jaar te maken? In dit blog nemen we je mee hoe je tot een gedegen (digital commerce) strategie komt.
Strategie; voor sommige een logische stap, voor anderen een vies woord. Uiteindelijk is strategie niets meer dan een plan om je doelstellingen te bereiken. Welke richting en route kies je om je eindpunt te bereiken? Een gedegen strategie begint altijd met het bepalen van je eindpunt. Welke doelstellingen wil je bereiken?
Wat wil je in 2023 bereiken en waar wil je als organisatie de focus op leggen? Veel organisaties hebben bedrijfsdoelstellingen op het gebied van klanttevredenheid, duurzaamheid of digitalisering. In alle gevallen is het belangrijk om focus aan te geven en heel helder te maken wat je als organisatie exact wilt bereiken.
Wellicht heb je een specifieke doelstelling. Zoals een x% omzetgroei ten opzichte van het voorgaande jaar. Of misschien wil je focussen op een groei in winstgevendheid. Dit behaal je bijvoorbeeld door met minder kosten dezelfde omzet te realiseren of door simpelweg je omzet harder te laten groeien dan de kosten. De keuze voor een van deze doelstellingen heeft zijn implicaties op je strategie.
Heb je de hoog-over doelstelling bepaald, dan is het belangrijk om te kijken hoe je deze gaat realiseren. In welke markten en/of doelgroepen verwacht je de groei te realiseren? En is een bepaald geografisch gebied het meest interessant? Wil je groei realiseren door nieuwe klanten te verkrijgen of zie je vooral mogelijkheden om bestaande klanten nog beter te servicen en hierdoor groei te realiseren? Dit zijn allemaal keuzes die tot focus leiden. En dat is belangrijk! Want mede door alle onzekerheid is het belangrijk om beperkte resources zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten.
Wanneer de keuzes voor doelgroepen en markten zijn bepaald, dan is het tijd voor verdieping. Dit doe je door de rol van digitaal helder te beschrijven. Wat is de rol van het e-commerce landschap of platform? En welke rol speelt (digitale) marketing? Ook dit geeft weer focus voor de strategieën en activiteiten in de verschillende aspecten van je organisatie.
Wanneer je weet wat je wil bereiken is het wenselijk om je huidige situatie te kennen. Wat kun je als organisatie al goed? En op welke vlakken kun je ontwikkelen? Om groei te realiseren is het belangrijk dat er veranderingen plaatsvinden in de organisatie.
Deze veranderingen vinden op zes pijlers plaats. Deze pijlers hebben we inzichtelijk gemaakt in ons Volwassenheidsmodel.
Belangrijk hierbij is dat de veranderingen gebalanceerd plaatsvinden, zodat je organisatie evenwichtig kan groeien. Dit betekent eerst investeren in de pijlers waarop je achterloopt ten opzichte van de rest, om vervolgens weer een stap te kunnen maken naar een volgende fase in volwassenheid.
Je weet wat je wil en wat je kunt. Nu is het belangrijk om na te denken over wat je nodig hebt om je doelen te realiseren. In de praktijk komt dat neer op investeringen op het gebied van de 6 pijlers. Afhankelijk van wat je wil, moet je investeren op één of meerdere onderdelen van de zes pijlers. Dat is natuurlijk lastig in een onzekere tijd. Stel jezelf echter ook de vraag; wat als je het niet doet?
Onderzoek wijst uit dat bedrijven die hun marketinguitgaven behouden (of zelfs verhogen) ten tijde van een recessie een stijging in winsten en marktaandeel zien in de tijden na de recessie. Hierbij komt dat concurrenten waarschijnlijk ook niet stil zitten. Het is daarom belangrijk om te kijken naar hoe jullie je als organisatie onderscheiden van concurrenten óf als jullie dit nog niet doen, hoe jullie dit willen bereiken.
Denk hierbij na over welke investeringen prioriteit behoeven. Op korte termijn kan bijvoorbeeld een customer journey onderzoek een wezenlijk betere targeting en aansluiting van marketingboodschappen betekenen, waardoor je resultaten ook op de relatief korte termijn verbeteren.
Wil je inzicht in de digitale volwassenheid van jouw organisatie of wil je een concrete roadmap met actiepunten om jouw organisatie verder te professionaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op! Onze strategen helpen je graag verder om stap voor stap de evenwichtige groei te realiseren die jouw organisatie nodig heeft.