Nieuws in SEA land! Opnieuw voert Google een update door in de zoektypen. Het belangrijkste wat je moet weten: de zoektypen modifiers voor breed zoeken (broad with modifier) en zoeken op woordgroep (phrase) worden samengevoegd tot één matchtype. De zoektypen exact zoeken en breed zoeken veranderen niet. Concreet betekent dit dat er drie zoektypen overblijven:
Lees snel verder om te ontdekken waarom Google dit doet, wat de voor- en nadelen zijn en wat betekent dit voor je campagnes.
Er zit een verschil in de zoekopdracht an sich en de intentie van een zoekopdracht. Google claimt dat het op dit moment in staat is om de intentie van een zoekopdracht van de specifieke gebruiker te begrijpen. Hierdoor levert het zoektype breed zoeken betere prestaties, met name bij de inzet van smart bidding. Google geeft aan dat zoeken op woordgroep en modifiers voor breed zoeken vaak voor dezelfde toepassing wordt gebruikt en dat het effectiever is om de twee zoektypen samen te laten smelten tot één zoektype.
Deze update vanuit Google legt nog meer de nadruk op het gebruik van smart bidding en automatiseren boven handmatige acties. De vraag die je hierbij kan stellen: worden adverteerders echt geholpen in het bereiken van meer klanten of is deze update met name in het belang van Google?
Vanaf 18 februari 2021 wordt de wijziging doorgevoerd in een groot aantal landen binnen Europa, waaronder ook in Nederland. Omdat deze update betrekking heeft op zowel modifiers voor breed zoeken en zoeken op woordgroep hoef je zoekwoorden niet over te zetten. Wel kan het tijd besparen door (indien je gebruik maakt van beide typen) vanaf de update alleen nog door te gaan met het zoektype zoeken op woordgroep.
De verwachting is dat de update in juli wereldwijd is uitgerold. Vanaf dat moment kan je geen nieuwe zoekwoorden met modifiers voor breed zoeken meer aan maken. Je bestaande zoekwoorden worden nog wel weergegeven, maar het is aan te raden om vanaf medio februari zoekwoorden in woordgroepen aan te maken. Dat wordt de nieuwe standaard.
Indien je met name gebruik maakt van het zoektype modifiers voor breed zoeken is het verstandig om de campagnes de komende tijd extra goed in de gaten te houden. De match criteria worden iets strikter, waardoor je verkeer en conversies kan verliezen.
Houd er daarnaast rekening mee dat wanneer je in de oude situatie met name adverteert met het zoektype zoeken op woordgroep dat de woordvolgorde belangrijk is. In de nieuwe situatie is dit alleen nog belangrijk wanneer dit relevant is voor de betekenis / intentie van de zoekopdracht. Mocht je te maken hebben met dit soort zoekwoorden houd dan goed in de gaten of je een drop in verkeer ziet. Over het algemeen is de verwachting dat het verkeer en de conversies met het zoektype zoeken op woordgroep juist gaat stijgen vanwege de nieuwe aanvullende zoekopdrachten die in aanmerking komen voor een match.
Google’s voorbeelden om de update te illustreren:
Het voorbeeld voor breed zoeken met modifier. De match criteria worden strikter.
Je ziet hier dat de woordvolgorde nog gerespecteerd blijft, zolang het relevant is voor de intentie van de zoekopdracht.
Benieuwd hoe jij aan de slag kunt gaan met deze update in Google Search? Of wil je meer informatie over dit onderwerp? We helpen je graag verder!