Benieuwd hoe Google Analytics er over 5 jaar uit ziet? Grote kans dat je je analyses niet langer vanuit Google Analytics doet maar gebruik maakt van Google Analytics App + Web. Een tijd geleden heeft Google dit uitgerold om beter te voldoen aan de vraag vanuit app-based analytics. Daarnaast sluit het data-model dat hier achter zit ook beter aan bij de toekomstige en huidige wensen op het gebied van web based analytics. App + Web Analytics heeft namelijk de volgende voordelen:
Omdat Google Analytics App + Web werkt met een nieuw datamodel heeft het ook impact op de statistieken waar je nu je analyses op doet. Het nieuwe data-model kent andere definities dan het originele GA en is bijvoorbeeld meer een event-based analyse-tool dan een pageview-analyse tool. Bij De Nieuwe Zaak hebben we inmiddels al een aantal klanten geholpen met de transitie van het oude GA naar het ‘nieuwe’ GA.
Het is binnen digital marketing belangrijk om gebruik te maken van attributie om je kanalen/campagnes op waarde te schatten waardoor je slimmere beslissingen kan nemen. In de keynote van ‘Omnichannel Attributie’ werden een aantal voorbeelden genoemd van hoe je slimmere beslissingen kan nemen door offline inzichten te gebruiken voor online toepassingen. Een paar voorbeelden:
Middels een Customer Data Platform (CDP) koppel je verschillende databronnen aan elkaar waardoor je een vollediger klantbeeld krijgt. Hierdoor ben je beter in staat om in kaart te brengen waar iemands interesses liggen, wat zijn historische (en toekomstige) gedrag is en kan je relevanter communiceren.
Voordat je begint aan de implementatie van een CDP wordt geadviseerd om klein te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van je CRM-systeem met je Google Analytics-data of aan het automatiseren van advertising-processen. Deze stappen zijn wat kleiner om te nemen dan de implementatie van een CDP en bovendien ook minder kostbaar. Uiteraard is een CDP zeker van toegevoegde waarde, alleen dient je organisatie er wel klaar voor te zijn. Stel jezelf daarom de vraag: Wat kan ik en ga ik doen met de output die een CDP mij geeft? Wil je meer weten over CDP’s? Check dan onze pagina over personalisatie.
Niemand houdt van repetitief werk toch? Dus hoe handig is het als je jouw Google Analytics-account direct koppelt aan je Google Spreadsheet documenten. Op deze manier kun je eenvoudig en efficiënt verdere analyses uitvoeren en direct je data visueel maken voor in belangrijke presentaties.
Ook is het mogelijk om deze rapporten vervolgens automatisch te laten updaten door een rapport in te plannen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om elk uur jouw rapport te laten updaten, zodat de actuele statistieken uit Google Analytics worden geupdated. De eerste stap die je moet zetten? Installeer de Google Analytics add-on vanuit jouw Google Spreadsheet document.