Het kan je als marketeer, analist of CRO-er niet zijn ontgaan: vanaf 1 juli 2023 stopt Google met het versturen van hits naar de standaard Universal Analytics omgeving. Dat betekent dat jouw Google Analytics 4 (GA4) inrichting helemaal op orde moet zijn voor het zover is.
Dat dit eraan zat te komen wisten we natuurlijk al een tijdje. Maar, gebruik jij GA4 nu als primaire bron van inzicht, in standaardrapportages en als bron van al je dashboards? Nee? Lichte paniek, maar wees gerust: je bent niet de enige. Veel organisaties hebben nog geen idee hoe GA4 nou echt goed gebruikt kan worden. In dit blog bespraken we al hoe GA4 precies werkt. Het wordt nu echt tijd om GA4 echt in te zetten. Daarom zetten we in dit blog de mogelijkheden voor de verschillende marketingkanalen op een rij. Zo kun je direct aan de slag!
Eén van de standaard menu opties in GA4 is 'Advertising'. Hier vind je een aantal handige inzichten. Om te beginnen is er het ‘Advertising Snapshot’. In dit standaard gegenereerde overzicht zie je in één oogopslag welke kanalen je conversies drijven en wat de meest gebruikte conversie paden zijn.
Daarnaast geeft Google je een aantal inzichten van de afgelopen periode. In deze inzichten is de laatste 28 dagen standaard ingesteld, maar dit is aanpasbaar. Dit standaardrapport kun je ook filteren op basis van gebruikers- of event kenmerken (op basis van de door jou gekozen event parameters). Dit zorgt voor snel inzicht in de prestaties van je kanalen en kun je sneller bijsturen in je advertenties.
Verder zijn er ook nog twee standaard rapporten onder advertising met betrekking tot attributie. De eerste is het ‘Model comparison’ rapport. Hierin kun je verschillende attributie modellen met elkaar vergelijken op basis van kanalen. Belangrijk hierbij is dat je eenvoudiger gebruik kan maken van datagedreven attribution, zodat je beter de waarde van je kanalen kan inschatten.
Het tweede rapport geeft inzicht in de conversiepaden. Dit lijkt op het huidige rapport in UA, maar laat meer dan alleen conversies en waarde zien. Hier zie je ook het aantal dagen tot conversie en het aantal touchpoints. Dit geeft je dus meer inzicht in de klantreis op je website. Handig, want zo kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in nieuwe (soft) conversies voor je campagnes.
Wat interessant is in GA4, is het gebruiken van standaard audiences op basis van 'Churn' en 'Purchase probability'. Het churn audience bestaat uit bezoekers waarvan Google de kans hoog schat dat ze in de komende 7 dagen niet actief op je website of app zijn. Deze doelgroep kun je dan targeten om ze te heractiveren.
Het purchase probability, ofwel aankoopintentie, audience bestaat uit bezoekers waarvan Google de kans inschat dat ze in de komende 7 dagen wel een aankoop in je app of website gaan doen. Door deze doelgroep te targeten kan je ze het laatste zetje geven richting een conversie!
De nieuwe doelgroep mogelijkheden in GA4 zijn ook voor e-mailmarketeers handig. Het churn audience kan ook slim gebruikt worden voor het opzetten van een e-mail loyalty-campagne om te zorgen dat de churn-rate laag blijft. Hiervoor is data vanuit GA4 beschikbaar voor gepersonaliseerde e-mails.
Voor e-mail is het belangrijk om te weten hoe campagnes scoren en of ze bijdragen aan het aantal leads of conversies. Hiervoor kijk je in het ‘Traffic acquisition’ rapport. Dit is te vinden onder ‘Reports’ en dan ‘Acquisition’. Hier kan je per kanaal direct zien wat de statistieken over gebruikers, events en conversies zijn.
Een ander rapport onder ‘Reports’ is ‘Engagement’. Hieronder zie je bijvoorbeeld alle events (standaard en zelf ingesteld) en de events die zijn gemarkeerd als conversie. Handig als jouw e-mailcampagne een specifiek lead of conversie doel heeft. Via de filters kun je sorteren op source/medium en in deze rapporten heb je ook de mogelijkheid te filteren via het gebruik van een segment. Bouw bijvoorbeeld eens een segment op basis van je campagnenaam en krijg inzicht hoe die specifieke campagne presteert op basis van je ingestelde events.
Ook nieuw in GA4 is het funnel rapport. Dit rapport vind je onder ‘Explorations’. Waar je voorheen alleen een standaard funnel kon inzien of een simpele versie op basis van url kon maken, gaat er een wereld voor je open als CRO’er in GA4. Je kunt namelijk helemaal custom een eigen funnel opzetten. Alles wat als event meetbaar is kun je als stap in de funnel zetten.
Daarnaast kan je ook eenvoudig filteren binnen je funnel, als je het bijvoorbeeld alleen gaat om een experiment doelgroep. Ook kan je snel en eenvoudig de prestatie van een funnel stap per device inzichtelijk maken. Zo heb je direct de inzichten die je helpen bij het optimaliseren van een formulier, een aanvraag of een specifieke route op de website. Of wat dacht je van het vergelijken van verschillende funnels en stappen met elkaar? Handig bij een A/B test of een verandering op de website. Als CRO-er heb je de pijnpunten snel in de gaten en door de duidelijke visuele opmaak deel je jouw analyses in GA4 eenvoudig met andere marketeers.
Naast de vernieuwde funnel analyse vind je onder explorations ook nog twee andere mogelijkheden. De eerste is het vernieuwde pad analyse. Hier maak je eenvoudig een boomdiagram die de verschillende paden op je website inzichtelijk maakt. Ook dit rapport kun je weer helemaal zelf inrichten op basis van de events.
Gebruik de segmenten en dimensies om het nog specifieker te maken. Dit rapport is vaak een goed startpunt voor een experiment voorstel. Het geeft namelijk een indicatie welke mogelijke paden bezoekers op je website nemen. Wat is gebruikelijk of welke onverwachte paden zie je terug. Duidelijke conclusies zijn lastiger uit dit soort rapporten te trekken, maar zeker waardevol als je op zoek bent naar interessante mogelijkheden voor diepere analyses.
Als derde mogelijkheid kun je ook zelf een nieuw rapport aanmaken, zonder vastgestelde opmaak. Voeg hierin zelf de tabellen en grafieken toe die je gebruikt om inzichten te krijgen. Een waardevolle toevoeging voor als je precies weet wat je terug wil zien. Omdat er zoveel mogelijkheden in dit rapport zitten, vereist het wel iets meer kennis en tijd om hier het beste uit te kunnen halen.
GA4 biedt ook voor SEO mogelijkheden om inzichten te verkrijgen. Het ‘Traffic acquisition’ rapport is een waardevol rapport. Hierin vind je namelijk o.a. hoe het kanaal organic heeft gepresteerd. In dit rapport kun je ook eenvoudig filteren op organic, zodat je alleen deze resultaten overzichtelijk in beeld hebt. Anders dan in UA kijk je hier naar statistieken omtrent events. In dit rapport zie je dan ook in een oogopslag hoeveel events en conversies er hebben plaatsgevonden in de betreffende periode. De bijbehorende engagement rate zegt dan ook iets over de bezoekers vanuit je kanaal.
Een ander belangrijk inzicht vanuit GA4 is het aantal behaalde doelen en conversies. Omdat GA4 events als basis heeft, zijn er geen ‘doelen’ meer te vinden. Klinkt misschien gek, maar alle inzichten kun je halen uit het het ‘Engagement’ rapport onder reports. Daar vind je niet alleen alle events, maar ook de events die zijn gemarkeerd als conversie. Filter het rapport op de juist bron of kanaal en je ziet precies hoe het heeft gepresteerd op basis van al de ingestelde events. Zo optimaliseer je niet alleen op conversies, maar ook op doelen hoger in de funnel!
Daarnaast is het ook nog steeds mogelijk om te kijken hoe bepaalde website pagina's presteren. Dit is te vinden onder ‘Rapporten’, ‘Engagement’ en dan ‘Pagina’s en schermen’. Hier krijg je inzicht in views en gebruikers. Ook scrolls en tijd op de pagina zijn hier terug te vinden. De statistiek gemiddelde tijd op de pagina wordt in GA4 op een andere manier gemeten. Voorheen was deze meting een stuk minder accuraat omdat het op basis van een sessie werd gemeten. In GA4 wordt het gemeten op basis van tijd tussen events waardoor deze statistiek accurater is geworden. Goed nieuws dus!
Genoeg mogelijkheden dus om als aan de slag te gaan met GA4. Eén tip die we je wel mee willen geven is: het gebruik van GA4 staat of valt met een goede implementatie van events en event parameters. Want alleen als je kijkt naar de juiste data kan je goede beslissingen nemen. Kun je daar hulp bij gebruiken? Laat het ons weten, we denken graag mee!