Op vrijdag 25 oktober bezocht ik samen met collega-designer Leon Doesburg de Dutch Design Week (DDW). Dit jaar stond alles in het teken van "REAL UNREAL", een thema dat de grenzen verkent tussen het werkelijke en het surrealistische. Er worden creaties gepresenteerd die prikkelen om na te denken over onze perceptie van technologie, duurzaamheid en de toekomst. De exposities die we bezochten lieten goed zien hoe technologie en creativiteit samenkomen om sociale en ecologische problemen aan te pakken. Wat duidelijk werd, is dat ontwerpers steeds meer verantwoordelijkheid voelen om hun werk een maatschappelijke impact te geven. Hier een overzicht van enkele opvallende exposities.
Design Academy Graduates.
De Graduation Show in de Microstad van de Design Academy blijft een van de absolute hoogtepunten. Hier presenteren jonge ontwerpers hun afstudeerprojecten, die vaak een verrassende blik werpen op actuele thema's zoals inclusiviteit en klimaatverandering. Hier ontdek je ieder jaar weer trends die over een aantal jaar terug te zien zijn in alledaagse producten, uitingen en merken. Veel afstudeerprojecten zijn esthetisch en conceptueel sterk en bieden nieuwe perspectieven.
Design en materiaaltrends.
In verschillende tentoonstellingen waren experimenten met duurzame materialen te zien, zoals hergebruikte metalen, glas en biomaterialen. Hiermee werden milieuproblemen zichtbaar gemaakt en de kracht van hergebruik benadrukt.
Innovaties voor de Toekomst
Daarnaast waren er projecten die inspelen op leven in een toekomst met extreme weersomstandigheden en hoge kosten. Deze installaties toonden nieuwe manieren om om te gaan met veranderende omgevingen en uitdagingen, zoals een woningontwerp dat bestand is tegen hittegolven of overstromingen.
De Invloed van de Mens op de Natuur
Sommige installaties richtten zich op de impact van menselijke activiteiten op het milieu, met thema's zoals:
- Waterkwaliteit
- Biodiversiteit en natuurbehoud
Occultisme en Herdenken
Een opvallende trend dit jaar was de inspiratie die sommige ontwerpers haalden uit het occulte, zoals hekserij en waarzeggerij, en de dood. Denk hierbij aan:
- Herdenkingsmonumenten
- Vernieuwende doodskisten
Deze ontwerpen geven een nieuwe kijk op thema’s die vaak als taboe worden beschouwd, maar in design steeds meer ruimte krijgen.
Een creatieve playground.
Sectie-C bood een meer experimentele kant van design. Ontwerpers en kunstenaars kwamen samen met upcycled materialen wat zorgde voor toffe creaties. Veel van wat te zien was, waren goede voorbeelden van hoe ambacht en duurzaamheid samenkomen in eigentijdse ontwerpen en producten.
Technologie en menselijke connecties.
In het Klokgebouw draaide het om de toekomst van design, met de focus op welzijn en een gezonde planeet. Een voorbeeld hiervan was de installatie "Better Factory" van Enrichers, die gezondheid laat terug komen in design.
Een ander interessant thema was de digitale toekomst en hoe technologie kan bijdragen aan een beter leefmilieu, zoals in de "EVOLVE"-expositie van Ralf Gloudemans.
Op het gebied van materialen was er veel aandacht voor circulaire processen en innovatieve toepassingen van gerecyclede en natuurlijke materialen. Zo gebruikte het "Tronco"-project van Venetucci Studio gerecycled polymer om boomringstructuren na te bootsen, en de "Rewear"-stoel van Uncommon Creative Studio (in samenwerking met Ecover) combineerde windgevallen hout met functionele elementen die waterbesparing stimuleren. In de "Formation"-collectie van Studio Anna Resei werd aluminium gecombineerd met upcycled textiel, waarbij digitale prints een extra visuele laag toevoegden.
Verschillende projecten benadrukten de verbinding tussen technologie en ecologische verantwoordelijkheid. De tentoonstelling "Psychedelic Textiles" van Dros Hakiryan richtte zich op textielinnovaties met een lage milieu-impact, terwijl "Future > Factory > Furniture >" nieuwe fabricageprocessen onderzocht die duurzame productiemethoden in de meubelindustrie stimuleren.
Ketelhuisplein.
Op het Ketelhuisplein waren grootschalige installaties te zien die technologie en natuur op een indrukwekkende manier samenbrachten. Zo toonde de “Trilix Bamboo Pavilion” de mogelijkheden van bamboe voor duurzame stedelijke architectuur. De installatie "Designing Society" liet zien hoe ontwerp en wetenschap kunnen bijdragen aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.
Invisibilities.
Manifestations in Veem bracht sociaal-maatschappelijke thema’s en technologie samen. Onder het thema "Invisibilities" werden onzichtbare problemen zoals ongelijkheid en uitsluiting tastbaar gemaakt. Kunstenaars gebruikten digitale technieken en upcycled materialen om verborgen maatschappelijke vraagstukken te belichten.
AI for All.
In "AI for All" zagen we hoe kunstmatige intelligentie, mits verantwoord ingezet, ontwerpers kan helpen bij het ontwikkelen van inclusieve en gebruiksvriendelijke oplossingen. In een tijd waarin AI wordt gezien als zowel een kans als een bedreiging, biedt DDW een unieke blik op hoe deze technologie kan bijdragen aan een mensgerichte merkbeleving.
De toekomst van design.
De Dutch Design Week 2024 liet zien dat design verder gaat dan alleen het visuele: het biedt een podium voor maatschappelijke en ecologische betrokkenheid. Het gaat over het vormen van de toekomst en het creëren van dialoog. Door technologie, duurzaamheid en sociale thema's samen te brengen, laten de tentoongestelde werken zien hoe design ons helpt na te denken over een betere toekomst. Het evenement is een must voor iedereen die nieuwsgierig is naar de toekomst van design en hoe die ons dagelijks leven zal vormgeven.