Voor het formuleren van een sterke digitale marketingstrategie is het belangrijk je weet waar je staat als organisatie. In dit blog vertelden we hoe je aan de hand van de zes pijlers uit ons Marketing Maturity Model erachter komt waarin jouw organisatie kan groeien.
Het Marketing Maturity Model helpt je om een helder beeld te krijgen van de organisatie en wat je als organisatie al in huis hebt. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat er nodig is om de juiste groei te realiseren.
Voordat je een gedegen strategie kunt bepalen, is het belangrijk om de volgende zaken op orde te hebben:
Vanuit hier kun je doorgaan naar de volgende stap, het bepalen van je marketingstrategie! Dit geeft richting in de keuzes die je moet maken en waar je als organisatie in moet investeren om een vervolgstap te zetten in digitale volwassenheid. Je moet jezelf hiervoor twee belangrijke vragen stellen:
Er zijn twee type markten te onderscheiden:
1. De klant die op zoek is naar vaste leveranciers. Kenmerkend aan dit type markt is een lang oriëntatieproces en grote orders en waar meerdere mensen bij betrokken zijn.
2. De klant waarbij veel losse aankopen worden gedaan. Kenmerken van dit type markt zijn kleine orders en een kort oriëntatieproces en waar veel minder mensen bij betrokken zijn.
In beide gevallen is de rol van marketing erg verschillend. Bij de eerste ligt de focus veel meer op leadgeneratie en deze bevindt zich dus in de upper funnel. De tweede is veel meer gericht op het realiseren van directe verkoop en bevindt zich dus in het lower funnel.
Voor beide markten zijn er dus andere kennis, tooling, KPI’s, data en content nodig.
Ook hier onderscheiden we twee verschillende manieren. Sommige organisaties willen nieuwe klanten aantrekken. Andere organisaties willen juist bestaande klanten bereiken. Naast deze groepen is er soms ook nog sprake van een mix van beide!
Stel, jij wil je richten op nieuwe klanten. Dan is het verstandig dat je meer moeite steekt in zichtbaarheid en het naar buiten brengen van je onderscheidende verhaal. Hier wordt dan ook meer gebruik gemaakt van betaalde kanalen en het optimaliseren van acquisitie KPI’s. Dat houdt in dat er focus is op het vergroten van de naamsbekendheid en dus het verkrijgen van nieuwe klanten.
Wil jouw organisatie juist groei halen uit bestaande klanten? Richt je dan meer op inspiratie en relevant advies naar je klanten toe. Je gebruikt hier meer kanalen die je al beheert, zoals social media kanalen en je website. Daarnaast stuur je hier meer op de retentie KPI’s. Dit houdt weer in dat de customer lifetime value centraal staat en er gericht wordt op een hogere klant- en orderwaarde.
Ook hier geldt weer dat er andere kennis, tooling, KPI’s data en content nodig zijn.
Wil je inzicht in de digitale volwassenheid van jouw organisatie of wil je een concrete roadmap met actiepunten om jouw organisatie verder te professionaliseren? Kom dan met ons in contact en we helpen je graag verder om stap voor stap de evenwichtige groei te realiseren die jouw organisatie nodig heeft!