Jouw doelstellingen voor dit jaar zijn weer bepaald. Je weet als geen ander dat je leads en klanten moet genereren om jouw bedrijf te laten groeien. Met marketing en sales technieken zoals demand generation en leadgeneratie kun je jouw doelgroep bereiken. Hoewel deze begrippen vaak door elkaar gehaald worden, zijn er toch duidelijke verschillen tussen beide. Wat houdt het in, hoe verschillen ze van elkaar en hoe kan je beide methodes gebruiken in jouw B2B organisatie? Je ontdekt het in dit blog!
Demand generation is een combinatie van marketing- en salesactiviteiten die erop gericht is om de vraag naar jouw product of dienst te verhogen. De focus ligt hierbij minder op het genereren van leads, maar meer op het creëren van interesse bij potentiële klanten en het vergroten van je naamsbekendheid. Het doel hierbij is om een groter publiek te bereiken en mensen te activeren die mogelijk interesse hebben in jouw aanbod. Je voert dus hoger in de funnel marketing activiteiten uit. Demand generation activiteiten variëren van content marketing (denk aan blogs, video’s, infographics), social media of e-mailmarketing campagnes en SEO (Search Engine Optimization) strategieën.
Leadgeneratie richt zich op het direct genereren van leads voor jouw product of dienst, waardoor sales teams effectiever kunnen werken met gerichte informatie over potentiële klanten. Het doel van leadgeneratie is om contactgegevens te verzamelen zoals naam, telefoonnummer en emailadres van prospects die mogelijk interesse tonen in jouw aanbod. Er zijn veel tools beschikbaar die je hierbij kunnen helpen, zoals HubSpot, waarin je jouw leadgeneratie proces kunt automatiseren en monitoren. Je maakt gebruik van website tracking, biedt downloadable content aan, zet remarketing campagnes op en koppelt je advertenties via social media kanalen zoals Facebook of LinkedIn.
De gegevens die je hiermee van jouw prospect verzamelt gebruik je dan voor follow-up activiteiten zoals het sturen van email campagnes met informatieve content of persoonlijk contact met een account director.
Hoewel er veel overeenkomsten tussen demand generation en leadgeneratie bestaan - zoals dat ze beide gericht zijn op het creëren van naamsbekendheid en leads - zijn er ook duidelijke verschillen.
Zowel demand generation als leadgeneratie biedt veel mogelijkheden om jouw bedrijf te laten groeien. Dit zijn de 3 manieren waarop je beide strategieën kan gebruiken:
De inzet van demand generation en leadgeneratie is bedoeld om leads betrokken te houden en ze door de sales funnel te leiden. Door gerichte en gepersonaliseerde communicatie in HubSpot in te stellen, kun je leads effectief koesteren en je conversiepercentages verbeteren. Ondersteun je sales activiteiten maximaal met account based marketing, lead scoring, geautomatiseerde lead nurturing en uitgebreide forecasting binnen HubSpot.
De Nieuwe Zaak is officieel HubSpot Solution Partner. Zo halen we voor jouw organisatie het maximale uit HubSpot. Ook worden we als eerste meegenomen in de ontwikkelingen van de roadmap en hebben we inspraak in de features die belangrijk zijn voor onze klanten. Benieuwd naar hoe we jouw organisatie verder brengen op het gebied van leadgeneratie?