Wie vaak met Google Analytics werkt, is het ongetwijfeld niet ontgaan: Google heeft met Google Analytics 4 de opvolger van Universal Analytics aangekondigd.
Google Analytics is voor veel bedrijven een belangrijk middel om bezoekersgedrag in apps en websites te meten, monitoren en analyseren. Door inzichtelijk te maken wat bezoekers doen en hoe je platform of online marketing kanalen presteren, kun je uiteindelijk slimmere beslissingen nemen en personaliseren.
Met GA4 wordt het eenvoudiger om gedrag van bezoekers tussen apps en websites op een uniforme manier te meten en te monitoren. En dát is interessant, met name voor partijen die de klantreis van de bezoekers beter willen volgen. Ook liggen er mooie optimalisaties voor performance marketeers in het verschiet. Tijd om deze te ontdekken!
Tot nu toe was het zo dat als je als bedrijf gegevens wilde verzamelen over het gedrag van je bezoekers in je app of website, je hiervoor uitweek naar Universal Analytics (web) of Firebase Analytics (app). Omdat dit twee verschillende systemen zijn met verschillende meetmethodes, is het lastig om gedrag van bezoekers aan elkaar te knopen en te analyseren.
In Universal Analytics had je bijvoorbeeld inzicht in engagement statistieken zoals sessieduur of bouncepercentage, terwijl dit in Firebase Analytics ontbrak. Dit maakt het lastig om in kaart te brengen wat een klant in je app en/of op je website doet en hoe je hiervoor kunt optimaliseren.
In Google Analytics 4 zijn de meetmethodes van Universal Analytics en Firebase Analytics samengevoegd tot één datamodel. Dat biedt kansen voor bedrijven die zowel een app als een website hebben. De dataverzameling van web- en app statistieken is in GA4 dus gelijk, waardoor je bezoekers beter kunt volgen over de verschillende platformen heen. Je vindt alles in één helder overzicht.
Met Google Analytics 4 wordt er voortgeborduurd op het event based data-model dat al bestaat in Firebase Analytics. Hierbij staan gebruikers en events (gebruikersinteracties) centraal.
Het grote voordeel hiervan is dat je in GA4 dus zowel voor apps als websites dezelfde meetmethoden gebruikt. Zo kun je gebruikers over platformen heen herkennen en inzichtelijk maken hoe bezoekers zich tussen je app en website bewegen. Dat is voornamelijk interessant als je de customer journey van een klant wilt ontdekken.
Afbeelding: Het datamodel van Universal Analytics (boven) vergeleken met het data-model van GA4 (onder).
Nieuw binnen Google Analytics 4 is ook Analysis Hub. Dit is een omgeving waar je zelf rapportages kan bouwen. Veel van deze rapportagemogelijkheden waren voorheen alleen in GA360 beschikbaar, maar zijn dus nu voor iedereen.
Naast het maken van segmenten, pad-analyses of tabellen heb je ook de mogelijkheid om custom funnels te maken. En dat is vergeleken met Universal Analytics één van de beste verbeteringen tot nu toe.
Want: wie voorheen inzicht wilde creëren in de door- of uitstroom op een website of applicatie was in Universal Analytics gewezen op Enhanced E-Commerce funnels of de doeltrechter-funnels (op basis van URL’s). Hier zaten beperkingen aan, omdat je hiermee lang niet al je interacties op je website inzichtelijk kon maken en je niet altijd kon segmenteren.
Met custom funnels in GA4 kun je in principe elk event in een funnel gieten en segmenten toevoegen. Het grote voordeel hieraan is dat je eenvoudig de juiste data inzichtelijk kunt maken. Ook heb hierdoor je sneller inzicht in mogelijke knelpunten in je website. We geven een aantal voorbeelden van custom funnels in Google Analytics 4.
Een custom funnel in GA4 waarbij je de doorstroom op de website inzichtelijk maakt en direct kan zien of er op device-niveau grote verschillen waarneembaar zijn.
De nieuwe E-Commerce productrapportages in GA4 waarbij je dus trends over tijd kan spotten maar ook kan zien welke producten veel worden bekeken maar weinig worden toegevoegd aan de winkelmand. Deze inzichten kan je gebruiken voor verdere analyses of product-optimalisaties.
Een custom funnel waarbij we kijken hoeveel mensen na het bekijken van een product een product toevoegen aan het verlanglijstje en het dan uiteindelijk kopen. Ook zien we in GA4 hoe lang dit proces gemiddeld duurt (23 uur).
Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten custom funnels te bouwen, zie hier nog een paar voorbeelden:
Dit is een voorbeeld van een funnel om de algehele doorstroom op je website inzichtelijk te maken. Vanuit hier zie je dus in één oogopslag hoe de doorstroom van bezoeker tot aan kopende bezoeker is en waar mogelijk optimalisaties te behalen zijn.
Deze funnel is geschikt om de doorstroom op je website inzichtelijk te maken, waarbij de checkout uit meerdere stappen bestaat. Vanuit hier zie je dus in één oogopslag hoe de doorstroom van bezoeker tot aan kopende bezoeker is en waar mogelijk optimalisaties te behalen zijn.
Wil je weten of je inspiratiepagina’s leiden tot bezoeken aan je lister- en productpagina’s en of dit uiteindelijk resulteert in aankopen? Dan kun je een soortgelijke funnel inrichten in GA4 om deze inzichten te verschaffen.
Wanneer je wilt weten hoeveel gebruikers er via de website naar de app navigeren en vervolgens een transactie doen, dan kan bovenstaande funnel een optie zijn. Indien gewenst kan je op transactie-niveau (laatste stap) nog onderscheid maken in web of app-transacties om dit beeld nog completer te maken.
Omdat je niet beperkt bent tot het bouwen van funnels op basis van URL’s, kun je je ook richten op het inzichtelijk maken van de doorstroom binnen 1 bepaalde pagina. Denk bijvoorbeeld aan een one-page-checkout waarbij je event tracking instelt voor elke afgeronde interactie (event 1, event 2, event 3 en event 4). Combineer dat eventueel nog met een transactie en je hebt de doorstroom van een one-page-checkout tot aan de transactie gevisualiseerd.
Een andere mooie mogelijkheid die Google Analytics 4 biedt is het inrichten van audiences op basis van de volgende typen doelgroepen:
Bovenstaande doelgroepen worden gevoed op basis van Machine Learning technieken die je kunt koppelen aan je campagnes. Dit betekent dat je waardevolle informatie over je bezoekers kunt gebruiken om meer uit je campagnes te halen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een loyalty-campagne via e-mail om je churn-rate tegen te gaan.
Hoewel GA4 nog in doorontwikkeling is, wordt er vanuit Google niet meer doorontwikkeld op Universal Analytics. Om je vast voor te bereiden op het nieuwe Google Analytics adviseren we om GA4 alvast te implementeren naast je bestaande Analytics-tooling. Dit helpt je, omdat je je dan op tijd voorbereid op het nieuwe GA4. Zo verzamel je alvast data, bouw je gebruikersprofielen op en leer je het systeem kennen.
Kan je daar hulp bij gebruiken? Laat het ons weten, we denken graag mee!