De Nieuwe Zaak Blog

De SEO trends voor 2021

Geschreven door Iris Jansen | 14 december 2020

2020 is alweer bijna voorbij. Hoog tijd om te kijken naar de SEO trends voor 2021. Hoe kun je SEO volgend jaar het beste optimaliseren? Waar moet je op letten in je SEO strategie? In dit blog vertellen we je de meest belangrijke SEO trends van 2021.

  1. Rich snippets zijn steeds meer zichtbaar
  2. Core Web Vitals worden een ranking factor
  3. Google Web Stories
  4. Voice Search wordt steeds belangrijker
  5. Google Organic Shopping
  6. Machine learning voor SEO tekstschrijvers

1. Rich snippets zijn steeds meer zichtbaar

In 2020 werd bekend gemaakt dat rich results test uit de Beta versie is, en dus de Structured Data Testing Tool gaat vervangen! Handig, want ook in 2021 worden de rich snippets steeds belangrijker. De Rich Snippets zullen steeds vaker in organische zoekresultaten getoond worden. Rich snippets hebben (nog) geen invloed op je ranking, maar met rich snippets val je extra op tussen de organische resultaten omdat je resultaat anders getoond wordt of meer ruimte inneemt. Rich snippets voer je door door middel van structured data waardoor het voor zoekmachines mogelijk is om bepaalde rich snippets aan te maken. Zeker een SEO trend 2021 om in de gaten te houden. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van rich snippets resultaten:

Veelgestelde vragen

Artikel en/of blogs

Google samenvattingen

2. Core Web Vitals worden een ranking factor

Google heeft onlangs laten weten dat we in mei 2021 kunnen verwachten dat ‘site-vitaliteit’ mee gaat wegen als ranking factor. Afgelopen mei heeft Google hier al een kleine update over gegeven, maar in 2021 moeten we er dus aan geloven! De gebruikerservaring binnen Google gaat dus een steeds grotere rol spelen. Google wil dat gebruikers hun informatie in Google zo snel en goed mogelijk kunnen vinden. Core web vitals bestaan uit drie factoren: laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit.

In 2021 is dit dus een SEO trend om goed in de gaten te houden. Om inzicht te krijgen in wat jij nog moet veranderen om aan de voorwaarden te voldoen heeft Google de Lighthouse tool en PageSpeed Insight tool al geüpdatet. Ook in Google Search Console is de optie ‘site vitaliteit’ al toegevoegd waarin je kunt zien wat er nog te verbeteren valt. Ons advies: ga hiermee zeker snel aan de slag en zorg ervoor dat je voor mei 2021 alles goed op orde hebt! Het zou zonde zijn als je je mooie posities verliest natuurlijk.

3. Google Web Stories

De stories zijn op dit moment al erg populair op Instagram, Snapchat, Facebook en ook Google gaat zich nu wagen aan de trend. Een mooie kans voor SEO goeroes! De Web Stories worden naar alle waarschijnlijkheid getoond een slideshow. Het zijn losse foto’s, video’s en/of teksten die hierin naar voren komen. Door te tikken op een story ga je naar het volgende verhaal. Zoals we weten verdwijnen de stories op Instagram, Snapchat en Facebook, maar in Google gebeurt dit niet. De informatieve verhalen die veel verkeer trekken hebben veel kans om bovenaan in Google getoond te worden.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je het verhaal SEO-proof is. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het een ‘rond’ verhaal is. Plaats dus links die naar je eigen website leiden om een leuk verhaal te delen. Google adviseert om tussen 10 en 20 slides te gebruiken. En: goed om te weten is dat je je verhaal kunt testen in de AMP-tester van Google, handig! Zeker een SEO trend waarin we in 2021 rekening moeten houden.

4. Voice search wordt steeds belangrijker

Voice search is een begrip dat we natuurlijk al een tijdje kennen, sinds 2016 werd voice search steeds meer genoemd. Maar de manier waarop we Google gebruiken blijft langzaam veranderen naar meer voice gerelateerde zoekvragen door bijvoorbeeld Alexa of Google Assistent. We geven dus steeds meer zoekopdrachten via onze stem. Bij een zoekopdracht zonder stem of met stem zit een verschil tussen de manier van zoeken. In 2021 wordt voice search nog belangrijker. Het is daarom goed om voor beide zoekopdrachten content geoptimaliseerd te schrijven. Vooral het gebruik van zoekvragen in teksten en opsommingstekens helpen ook om beter gevonden te worden bij gesproken zoekopdrachten. Daarnaast leest dit natuurlijk ook prettig!

5. Google Organic shopping

Google shopping is een lange tijd alleen beschikbaar geweest als betaald promotie middel. Nu er steeds meer marketplaces bijkomen heeft Google besloten om Google Shopping weer deels organisch te maken. De Google Shopping organische resultaten zien je op twee locaties namelijk: in de reguliere zoekresultatenpagina (net als shopping ads) en onder het tabblad shopping.
Google organic shopping kun je activeren in het Google Merchant Centre. Klik vervolgens op de knop growth / manage programs / list your online products for free through surfaces across Google. Nu kunnen de producten op alle platformen van Google zichtbaar worden. Let wel op dat je productfeed uit de juiste gegevens bestaat. Datafeed Management tools als Channable kunnen je helpen om zelf gemakkelijk wijzigingen aan te maken in de feed. Net als bij de Google Shopping advertenties bepaalt de inhoud van de shopping feed bij welke zoekwoorden producten getoond worden. Deze SEO trend is een mooie kans voor een samenwerking tussen advertising en SEO!

6. Machine learning voor SEO tekstschrijvers

Teksten schrijven verandert steeds meer in het geoptimaliseerd SEO teksten schrijven. Waar voorheen vooral zoveel mogelijk keywords in een tekst geplaatst moest worden, verandert dit nu naar het schrijven van een natuurlijk verhaal. Machine learning voor SEO tekstschrijvers is iets waar nog niet veel over te vinden is. Het is een erg technisch verhaal maar we doen ons best om het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Google matcht al een lange tijd zoekopdrachten door te kijken naar hoe relevant een tekst is als antwoord op de zoekopdracht. Komt het zoekwoord voor in de tekst, wordt het zoekwoord vroeg in de tekst genoemd en komt het zoekwoord dichtbij het exacte zoekwoord in de tekst? Dan heb je grote kans dat je getoond wordt in de zoekopdracht, dit is niets nieuws. Echter, is Google tegenwoordig goed in staat om meervoud/enkelvoud-varianten, synoniemen en verbuigingen met elkaar te verbinden. Het is dus niet meer nodig om bijvoorbeeld voor alle varianten van ‘trui’ een aparte pagina te schrijven. Je kunt het wordt ‘shirt’ of ‘hoodie’ wel in dezelfde tekst laten terugkomen, maar toch is dat ook niet noodzakelijk om toch goed op het synoniem te scoren. Google verbindt zelf deze verschillende varianten waardoor je dit niet perse in de tekst hoeft op te nemen. Het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten wordt hierdoor eigenlijk steeds vrijer. Natuurlijk blijft het van belang om een zoekwoordenanalyse uit te voeren en te bepalen waarop je gevonden wilt worden. Maar een mooi verhaal rond de zoektermen schrijven wordt steeds belangrijker door Google haar slimheid.

Al met al 6 mooie trends waarmee jij in 2021 aan de slag kunt in op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Natuurlijk zijn er naast bovenstaande SEO trends nog meer aspecten die belangrijk zijn voor jouw SEO strategie. Kun jij wel wat hulp gebruiken op het gebied van SEO? Neem dan contact met ons op! Wij kijken graag eens met je mee.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de SEO trends voor 2021?

  1. Wat zijn de SEO trends voor 2021?
    In 2021 is het van belang om tijdens het werken aan je SEO strategie op te letten op de volgende punten:
    – De zichtbaarheid van rich snippets
    – De uitrol van de Core Web Vitals dit voorjaar
    – Google Web Stories worden populairder
    – Voice Search blijft belangrijk
    – Google Organic Shopping
    – Machine learning voor SEO tekstschrijvers
  2. Hoe kan ik de SEO trends implementeren in mijn online strategie?
    In dit blog is niet alleen uitgelegd wat de SEO trends zijn voor 2021, maar ook hoe je deze trends kunt inzetten voor jouw organisatie. Lees snel het blog.
  3. Wat is SEO?
    SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie dus. Zoals de benaming al zegt heeft dit alles te maken met zoekmachines en het optimaliseren van jouw website hiervoor. Een goede positie in Google zorgt voor veel verkeer en eventuele verkopen.