Content zorgt voor meer zichtbaarheid, engagement, vindbaarheid, merkvoorkeur en loyaliteit. Om content te maken die aansluit bij je marketingdoelen heb je een aantal ingrediënten nodig. Een Theorie, Randvoorwaarden, een Model en een Proces. In deze blogreeks worden verschillende onderwerpen rondom content besproken.
Een prisma heeft als eigenschap dat het licht dat je er in schijnt wordt afgebogen en gebroken in verschillende kleuren. Het content prisma vertaalt interne kennis en merkwaarden naar diverse contentbehoeftes van consumenten in de markt. Het geeft overzichtelijk weer aan welke voorwaarden content moet voldoen om bij te dragen aan de merkwaarden van het bedrijf.
Een goede onzichtbare verkoper (lees: goede content) voldoet doorgaans aan drie voorwaarden, ongeacht de branche of markt waarin een bedrijf actief is. Deze drie elementen vormen tegelijkertijd een checklist voor content die je naar buiten brengt. De drie voorwaarden voor goede content hebben we samengebracht in een content prisma.
Zoals we eerder al benadrukten: bedrijven hebben veel unieke en onderscheidende informatie beschikbaar om de self educating buyer bij te staan in het aankoopproces. Om onderscheidende content te maken moet je als bedrijf laten zien waar je goed in bent. Als je bedden verkoopt breng je kennis over bedden en slaap naar buiten. Als je kennis hebt van glas, maak je content beschikbaar over glas en hoe je het gebruikt.
Meestal zijn er in diverse documenten (bedrijfsstrategie, merkstrategie) aanknopingspunten te vinden over waar een bedrijf goed in is. Toch bestaat er in veel organisaties nog veel discussie over dit soort elementaire onderwerpen.
Je bent waarschijnlijk niet de enige in de markt waar je in opereert en dus moet je onderscheidend zijn van je concurrenten.
Je moet de kennis die je in huis hebt op een onderscheidende manier overbrengen op je publiek. Hoe jij naar buiten wil treden en welke waarden je hierbij wil uitstralen ligt vaak vastgelegd in een merkbeleid.
Content die je naar buiten brengt moet altijd zo veel mogelijk in lijn liggen met het beeld dat je naar buiten toe wil uitstralen. Een merk wil hier de merkwaarden van het bedrijf tonen zoals Vrouwelijk, Gedreven, Eigenwijs of Rebels. Krijg duidelijk op welke manier jouw bedrijf onderwerpen over wil brengen op je doelgroep. Gebruik je merkwaarden dus als randvoorwaarden voor goede content.
Bijna logisch, maar het wordt vaak vergeten. Welk doel dient de content die je gaat delen met je doelgroep? Voor welke fase in het aankoopproces wordt het gebruikt? Welke KPI’s streven we na en naar welke andere content verwijst deze content? Wat moeten mensen doen nadat ze de content hebben geconsumeerd? Wat is de volgende fase? Kortom, hoe valt het stuk content in een groter geheel van content uitingen die is gemaakt?
Als je de elementen uit de verschillende delen van de driehoek samenvoegt, ontstaan content thema’s. Het zijn een soort sweetspots waar merkwaarden samenvallen met de onderwerpen waarover je als bedrijf wil praten en waar je doelgroep naar op zoek is. Deze content thema’s vertalen abstracte merkwaarden en productcategorieën naar kapstokken voor het maken van content. Vervolgens wordt er per content-kapstok voor verschillende behoeftes in het aankoopproces voor de doelgroep content gemaakt.
Het vastleggen van de elementen uit het content prisma en de doorvertaling hiervan naar contentthema’s wordt gedaan in een contentstrategie. Het is belangrijk om goed vast te leggen over welke onderwerpen je als organisatie online met je doelgroep wil praten. Als je dit niet doet, loop je het risico dat je niet naar je doelgroep uitstraalt wat je vanuit je merkstrategie graag zou willen. Een contentstrategie biedt daarnaast de nodige houvast binnen organisaties, zodat medewerkers weten aan welke voorwaarden content moet voldoen. Als je weet aan welke voorwaarden content moet voldoen, is het gemakkelijker om je contentkalender te vullen met de juiste content. Zorg dat je de juiste content maakt die past bij je organisatie, je doelgroep en waarmee je je doelen haalt.
Nu de overkoepelende content thema’s zijn gemaakt, kunnen we door met het uitwerken naar specifieke content die inspeelt op de contentbehoeftes van klanten. In het volgende deel “Content’s Next Topmodel” leggen we het model uit waarmee we werken om content te maken die aansluit bij de behoeftes van de klant.
Wil je de theorie over als bedrijf geld verdienen met content vertaald zien in praktijkvoorbeelden? Download dan het whitepaper Content waar je marketing van groeit waarin je de uitgebreide versie van dit blog vindt én de andere blogs uit deze reeks. Wil je meteen het volledige whitepaper? Klik dan op de link hieronder!