2020 heeft ons leven totaal veranderd, zowel privé als zakelijk zijn veel plannen in het water gevallen. Wanneer we bedrijven de vraag stellen of ze nog steeds dezelfde e-mail strategie gebruiken als aan het begin van 2020, luidt het antwoord in de meeste gevallen “nee”. Het positieve aspect van de coronacrisis is dat de digitale transformatie in sneltreinvaart is versneld. Wat heeft tot deze digitale transformatie heeft geleid? Dat antwoord kun je vast wel raden.
Of we het nu leuk vinden of niet, COVID-19 heeft een grote impact op ons leven gehad in 2020 en zal ook zijn stempel drukken op 2021. Om je alvast voor te bereiden op 2021 hebben we de belangrijkste trends & ontwikkelingen voor e-mailmarketing in 2021 voor je verzameld:
2020 heeft ervoor gezorgd dat we op een andere manier zijn gaan samenwerken met elkaar. Waar voorgaande jaren agile nog een ver van je bed show was voor veel organisaties, heeft Covid-19 ervoor gezorgd dat de meeste bedrijven genoodzaakt waren deze manier van werken te omarmen.
Naast de samenwerking binnen organisaties is ook de manier waarop met klanten wordt gecommuniceerd veranderd. Dit vergt dat je naast de skills om je snel en gemakkelijk te kunnen bewegen ook nog eens de kwaliteit van aanpassingsvermogen moet hebben.
Als e-mailmarketeer ben je dus gebaat bij flexibele opmaak van je campagnes. Zodra er een koerswijziging komt moet je de mogelijkheid hebben om hier snel op te acteren. In 2021 zullen ook de e-mail service providers hier in moeten faciliteren, bijvoorbeeld door de toevoeging van voor gedefinieerde content blokken in je e-mails.
Bron afbeelding: Litmus
Dit geeft jou als e-mailmarketeer de mogelijkheid om in een handomdraai e-mails op te maken. Je hoeft dan niet ieder blok en iedere foto eerst te croppen en te bewerken namelijk. Op dit moment zit dit voornamelijk nog in de grotere pakketten zoals Selligent en Litmus maar onze verwachting is dat dit snel zal gaan veranderen.
Ook op emotioneel vlak is er dit jaar veel veranderd. Waarschijnlijk heb je jouw klanten en ontvangers ook een aantal niet commerciële e-mails verstuurd om ze te informeren over hoe jouw organisatie met Covid-19 omgaat of om ze wellicht een hart onder de riem te steken. Deze verandering in boodschap en tone of voice zet ook in 2021 door. Volgens onderzoek van Accenture geeft 63% van de consumenten de voorkeur aan doelgerichte merken.
Bron afbeelding: Litmus
Kijk maar eens hoe Nike haar communicatie insteek heeft veranderd van commercieel en productgedreven naar optimisme in combinatie met gratis producten. Laat dus ook de menselijk kant van je bedrijf zien en stel je begripvol op door meer vanuit het waarom te communiceren in plaats van altijd proberen iets te verkopen. Starbucks speelt hier bijvoorbeeld op in door geruststelling en veiligheid te bieden in hun e-mailcommunicatie, zoals je ziet in de afbeelding hier onder.
Bron afbeelding: Litmus
Neem dus goed de tone of voice en boodschap van je e-mails onder de loep en pas deze aan om niet te hard over te komen. Stel jezelf vaker de vraag; in hoeverre gaat deze e-mail mijn ontvangers helpen? Ook in 2021 zal dit erg belangrijk zijn.
De ontwikkeling rondom doelgerichte communicatie gaat uiteraard hand in hand met een groot stuk vertrouwen. Privacy is en blijft een belangrijk onderwerp van discussie, ook in 2021. Zolang mensen vertrouwen hebben in jouw organisatie speelt de privacy discussie een minder grote rol. Je zorgt voor vertrouwen bij je ontvangers door:
Hierbij staat voorop dat ook jouw klanten op zoek zijn naar menselijke connecties. Er is haast geen sprake meer van B2B of B2C, communicatie in e-mail gaat steeds meer toe naar een M2M oftewel mens tot mens connectie. Uiteraard blijft er een verschil tussen B2B en B2C qua tactieken en strategieën, maar de menselijke connectie en de emoties om tot een aankoop te komen vermengen zich. Deze menselijke connecties waarborg je in de manier waarop je jouw e-mail content personaliseert. Dat brengt ons naar de volgende belangrijke trend die we zien voor 2021.
Waar je in voorgaande jaren wellicht nog weg kwam met je one-size fits all strategie, zal dat in 2021 anders zijn. Personalisatie binnen e-mailmarketing wordt verwacht door je ontvangers. Irrelevante en onpersoonlijke content komt je duur te staan. Personalisatie zou dus een belangrijk speerpunt van je e-mailmarketing strategie voor komende jaren moeten zijn. Ga hierbij verder dan alleen de voornaam door jezelf de volgende vragen te stellen als e-mailmarketeer:
Uit onderzoek van Litmus blijkt dat zelfs een simpele verjaardag campagne bijna 3,5 keer meer omzet genereert dan een standaard promotiemail. Personalisatie hoeft geen rocket science te zijn, begin bij het begin.
Heb je een groot aandeel inactieve e-mail abonnees in je bestand, waardoor je mails weinig worden geopend? Probeer deze dan eerst te heractiveren. Weten hoe je dat doet? Download dan het stappenplan 'In 6 stappen een schone e-mail database'!
Grijp deze kans door in 2021 over te stappen van je one-size-fits-all naar een personalisatie strategie. Je ontvangers zullen je dankbaar zijn.
Grote kans dat je dit jaar meer vanuit huis dan op kantoor hebt gewerkt. De kans is ook groot dat dit voorlopig nog wel zo zal blijven. Hierbij is het uiteraard belangrijk dat er optimaal wordt samengewerkt, zowel dichtbij als veraf. Zo’n 50% van de marketeers geeft aan dat het optimaliseren van de e-mail werkprocessen een belangrijke prioriteit moet worden in 2021.
De top 5 meest genoemde belemmeringen voor een optimaal werk- en goedkeuringsproces zijn:
Kun je één of meerdere van deze redenen afvinken? Dan is het tijd om het proces eens op de schop te gooien en met je team te bespreken hoe dit beter kan. We geven een aantal tips:
Leg je focus als organisatie op samenwerking, duidelijke communicatie en bovenal toegankelijkheid. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat we meer op afstand moeten werken, waardoor een groot beroep wordt gedaan op ons aanpassingsvermogen. Tools als Slack, Teams en Google Meet helpen om ook op afstand goed samen te werken en zullen ook in 2021 een belangrijk onderdeel van ons werkleven zijn.
Kan jij wel wat hulp gebruiken met jouw e-mailstrategie? Neem dan contact op!