Het jaar 2021 is voorbij gevlogen! Mede door de aanhoudende COVID-19 pandemie is de impact voor veel bedrijven groot geweest. Zo heeft digitalisering een nog grotere rol gekregen in zowel B2B als B2C organisaties.
Hoog tijd om vooruit te kijken naar 2022. Welke trends voorspellen onze experts voor volgend jaar? De onderwerpen die we behandelen zijn:
Veel organisaties willen datagedreven werken, maar weten niet zo goed wat hiervoor nodig is. Een belangrijke pijler is het kiezen van de juiste tooling die je in staat stelt om data te ontsluiten, bij elkaar te brengen en vervolgens te gebruiken om relevanter te communiceren. Door het bieden van een centraal klantbeeld stelt een Customer Data Platform (CDP) organisaties in staat om op alle touchpoints de ultieme, gepersonaliseerde customer experience te realiseren!
Veel webshops zijn op dit moment bezig met het optimaliseren van hun website. Vooral de zoekfunctionaliteit is hierin essentieel: steeds meer bezoekers starten met de zoekfunctie en als ze niet direct vinden wat ze zoeken, dan gaan ze vaak direct weer weg. Om je zoekfunctie echt te kunnen optimaliseren is het essentieel dat je een search & merchandising oplossing aansluit, bijvoorbeeld Sparque of Tweakwise. Daarmee kan je op een datagedreven manier de zoekfunctie van je website optimaliseren!
Op het gebied van merkstrategie en branding zijn er veel ontwikkelingen. Hieronder vertellen we de meeste belangrijke:
In een tijd waar het lijkt of de maatschappij steeds meer op scherp staat, kan geen enkele organisatie het zich nog veroorloven om niet inclusief te zijn. Je moet rekening houden met het feit dat mensen verschillend zijn en er zijn inmiddels ontzettend veel voorbeelden van bedrijven die hier op afgerekend worden. Houd hier rekening mee met de keuze voor al je communicatie omtrent huidskleur, seksualiteit, geloofsovertuiging ras of leeftijd.
Mensen houden meer van merken die zich als mens gedragen dan merken die je bombarderen met marketing uitingen. Dat zie je in de toenemende mate van de conversatiestijl in communicatie. Merken willen zo menselijk mogelijk worden en een sterke band opbouwen met de gebruikers. Welke merkpersoonlijkheid heeft jouw bedrijf?
Een trend die al een tijdje bezig is maar ook in 2022 belangrijk blijft, een adaptive logo. Van het kleinste digitale formaat (favicon of mobile) naar print, signing en billboards: voor een consistente uitstraling is het belangrijk dat je logo schaalbaar en herkenbaar is voor de beste zichtbaarheid. Overal, offline en online.
Een sterk merk begint van binnen, bij je bedrijf en bij je medewerkers. Maar te vaak gebeurt het nog dat wat een bedrijf belangrijk vindt voor zijn/haar klanten (merkwaarden) niet in lijn ligt met wat het bedrijf en hun medewerkers belangrijk vinden. Wat uitmondt in gedrag van het bedrijf dat niet aansluit bij de belofte die ze aan hun klanten doen. Zorg er daarom voor dat kernwaarden en merkwaarden een en hetzelfde zijn. Want bedrijven die hun beloftes niet nakomen worden gezien als onbetrouwbaar – en dat is niet wenselijk!
Ook op het gebied van (UX) design zijn er ontwikkelingen die relevant zijn. Zoals:
In 2022 gaan we voor nog meer verschillende screens ontwerpen, foldable phones doen hun intrede en er is na een lange periode van focus op mobile (mobile first) is er weer aandacht voor grotere schermen en zelfs desktops.
Een handig hulpmiddel om consistent en sneller je UX te ontwikkelen is een zogenoemd design system (een library met UI assets). Maar, het opzetten van zo’n systeem was tot voor kort een tijdrovende en grote klus. Met de komst van betaalbare en schaalbare tools, zoals Figma, wordt dit nu ook voor kleinere bedrijven en projecten bereikbaarder en bruikbaar.
Bedrijven voegen steeds meer functionaliteiten en services toe aan hun online experience om de klant nog beter van dienst te zijn, vooral in combinatie met personalisatie. Temeer de taak van designers om het simpel te houden en complexiteit te verminderen. Een duidelijke trend voor 2022 maar tegelijkertijd ook een tijdloze trend. Want, wie zit er nu te wachten op complexiteit?
Content marketing zit in de lift! Content marketeers zijn inmiddels onmisbaar voor organisaties. Met het verschuiven van businesses naar online, is het belangrijk om (potentiele) klanten van de juiste informatie te voorzien.
De digitale transformatie in organisaties zorgt ook voor een stijging van de populariteit van inbound marketing. Zowel B2C als B2B klanten verschuiven hun (koop)gedrag naar allerlei digitale platforms, wat ervoor zorgt dat traditionele outbound marketing van tafel wordt geveegd. Inbound marketing draait om het (organisch) bereiken van jouw klanten op de plekken waar ze aanwezig zijn, om brand awareness en vertrouwen op te bouwen. Geen berichten pushen, maar focussen op het aantrekken van (potentiële) klanten met content waar zij naar op zoek zijn. Wij richten inbound marketing op het Zien, Wensen, Denken, Doen Ervaren-model, dat content marketing, SEO, marketing automation, social media en andere disciplines samenbrengt om klanten op iedere fase in de klantreis van de juiste content te voorzien.
Benieuwd hoe je een content strategie formuleert voor 2022? Download dan dit whitepaper!
Ook in 2022 is video het belangrijkste soort content dat marketeers gebruiken en waar de hoogste ROI op wordt behaald. Gevolgd door blogs, een contentsoort dat goed aansluit op het inbound marketing principe. Op de derde plaats staat de infographic. Volgens Hubspot vindt 56% van de content marketeers de infographic het meest effectieve soort content dat gebruikt wordt! Infographics zijn een mooie manier om data helder en eenvoudig weer te geven, het kan lange artikelen ineens behapbaar maken. Deel een infographic dus op je blog, maar zet het ook in op social media!
Ook de populariteit van podcasts en andere audio content blijft stijgen. Denk bijvoorbeeld aan de hit van afgelopen zomer: Clubhouse. Dit liet zien hoe populair audio content is onder professionals en consumenten. De ROI voor een podcast is gemiddeld gezien wel lager dan bijvoorbeeld een video, maar op de lange termijn kan deze contentsoort voor een loyale fanbase van jouw merk zorgen. Van de marketeers de podcasts of andere audio content publiceert, vindt ruim 37% dit een van de meest effectieve kanalen.
Ook social media marketing heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen. Hieronder staan de belangrijkste:
Begin 2020 werden korte video’s op social media steeds meer populair – en het ziet er niet naar uit dat dit af gaat nemen! Destijds waren deze video’s alleen op het platform TikTok te zien, maar Instagram Reels en YouTube Shorts zijn ook mee gaan doen aan deze hype.
Voor retailers en merken is dit een mooie kans! Deze korte video’s hebben voor B2C Marketeers in 2021 de een na hoogste ROI opgeleverd, net iets minder dan influencer marketing. Een trend die we zien is dat steeds meer retailers en merkfabrikanten investeren in korte, snackable content. Deze vorm van content werkt goed voor het vergroten van je merkbekendheid, het adverteren van je producten en je omzet te verhogen. Deze laatste twee punten werken tegenwoordig ook steeds beter met de toevoeging van shopping-functionaliteiten in social media kanalen.
Benieuwd hoe je kanalen die gericht zijn op korte video’s, zoals Instagram Reels, goed inzet? Lees er meer over in dit blog.
Influencers hebben het op social nog altijd voor het zeggen, vooral in de B2C wereld. Belangrijk is wel dat je rekening houdt met het type influencer dat je inzet. Veel merken hebben de afgelopen tijd gefocust op de grootste en populairste influencers om mee samen te werken, maar de opkomst van micro-influencers (met minder dan 100k volgers) is ook zeker iets om in de gaten te houden. Een ding is zeker: influencers are here to stay!
Voor e-mailmarketing zijn er ook weer een aantal belangrijke ontwikkelingen voor het komende jaar. Hieronder vertellen we je over:
Voor veel bedrijven is artificial intelligence (AI) nog steeds een ver van je bed show. Zowel onervaren als ervaren marketeers zijn sceptisch over het gebruik van AI in e-mailmarketing.
De waarheid is dat er meer data online beschikbaar is dan marketeers ooit kunnen verkrijgen en evalueren, zelfs met het gebruik van high-end techniek en tools. AI is daarentegen in staat dit te doen, met minimale effort.
Nieuwsbrieven zijn lang beschouwd als het fundament van ieder e-mailmarketing plan. E-mails zijn daarentegen uitgegroeid tot meer dan alleen een conversietool. Ze laten je ook verhalen vertellen, zakelijke inzichten bieden en communiceren met jouw doelgroep om te laten zien dat je om hen geeft. Het samenstellen van hapklare nieuwsberichten, baanbrekende stukken en branche-updates in je nieuwsbrieven is een geweldige manier om waarde te geven aan je abonnees. Je kunt snel informatie verstrekken die boeiend, verteerbaar en relevant is door verhaal samenvattingen te geven en te verwijzen naar betrouwbare bronnen.
Heb je inactieve e-mail abonnees? Tijd om ze te heractiveren! Hoe je dat doet lees je in het blog ‘Help, ik heb inactieve e-mail abonnees!’.
E-mailontvangers maken zich meer dan ooit zorgen over hun privacy en zijn zich meer bewust van hoe hun gegevens worden gebruikt. Om hun vertrouwen en loyaliteit te winnen, moet je verder gaan dan het waarborgen van AVG-wetgeving. Om ervoor te zorgen dat je hun verwachtingen waarmaakt, moet privacy centraal staan in al jouw e-mailcampagnes.
Dit houdt in dat je de wetgeving inzake gegevensprivacy regelmatig analyseert en eerlijk blijft tegenover klanten. Gebruik je e-mails om klanten op de hoogte te stellen van toekomstige wijzigingen in de gegevensprivacy en om te benadrukken hoe je de gegevens van de ontvangers beschermt. Dit zal ook helpen om de ethiek van jouw bedrijf te promoten.
Attent zijn en je abonnees de mogelijkheid bieden om zich af te melden voor mailinglijsten zorgt ervoor dat een lijst actueel blijft. Als mensen die jouw berichten niet langer willen ontvangen, vertrekken, kun je je meer richten op degenen die blijven en nieuwe abonnees aantrekken die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
Interactieve marketing verhoogt de betrokkenheid en wordt steeds populairder naarmate de technologie vordert. Interactieve marketing integreren in uw e-mailcampagnes is niet moeilijk. Daarnaast kan het je helpen met een goede gebruikerservaring te creëren die jouw klanten vermaakt en aanspreekt. Het kan ook dienen als een middel voor personalisatie, door mensen trivia en vakantiekaarten te sturen die uniek voor hen zijn.
Op het gebied van SEO zijn twee belangrijke ontwikkelingen waar je vooral moet letten in 2022. We vertellen je hieronder over:
Wat natuurlijk al een lange tijd speelt binnen SEO is dat de content op pagina’s vooral relevant moet zijn. Google houdt zich steeds meer bezig met het aanbieden van de meest relevante informatie voor een gebruiker. Komt jouw content overeen met het antwoord waarvan Google denkt dat de gebruiker naar op zoek is? Dan heeft dit positieve effect op jouw rankings. Of hoe Gary Illyes tijdens Friends of Search 2021 zei: “Liever een tekst van 200 woorden waarin veel relevante en interessant informatie te vinden is dan een tekst van 1000 woorden waarin geen relevante informatie te vinden is”. Content gaat dus ook in 2022 weer een grote rol spelen binnen SEO.
Naast dat content nog steeds erg belangrijk is, zijn er op gebied van technische SEO ook een aantal ontwikkelingen. In 2022 zal er namelijk nieuwe structured data te gebruiken zijn, krijgt Google Search Console betere rapportages en documentatie. Ook A/B testen van structured data is een goede optie om te kijken of jouw website structured data zou moeten toevoegen om meerwaarde te creëren en hierdoor hogere posities te verkrijgen.
Voice search lijkt misschien een opkomende technologie, maar het is voor SEO marketeers een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden. Virtuele assistenten zoals Google, Siri of Alexa worden in steeds meer huishoudens gebruikt. Ze beantwoorden niet alleen korte, informatieve vragen zoals “Wat is de hoofdstad van Zweden?” of “Wat voor weer wordt het vandaag?”, ze beginnen steeds meer lokale en aangepaste zoekopdrachten te verwerken. Denk aan vragen als “Wat is de dichtstbijzijnde lunchroom waar ik vandaag kan werken?”, “Hoe laat is het open?” en “Staat er ijskoffie op het menu?”. Vanwege dit opkomende gedrag is het belangrijk om de manier waarop je informatie framet verandert. In plaats van je te richten op het handmatige zoekalgoritme van Google, optimaliseer je de inhoud door deze te kaderen rond vragen. Bekijk een onderwerp waarop je SEO optimaliseert en bedenk: welke vragen kunnen gebruikers hierover stellen? Zoek naar mogelijkheden om vragen als kopteksten in te voegen, want dat zorgt ervoor dat spraakassistenten dit gemakkelijk oppakken en de content eronder als oplossing herkent.
Binnen Digital Advertising zijn er veel belangrijke ontwikkelingen. Hieronder vertellen we je over:
Door de ontwikkelingen op het gebied van third party cookies én de steeds stijgende zorgen van de consument omtrent privacy, wordt het steeds moeilijker om personen te identificeren voor advertising doeleinden. Om toch goed de waarde van advertising kanalen en de meest relevante boodschap te vertonen, is het gebruik van first party data daarom belangrijker dan ooit! Een Customer Data Platform (CDP) stelt organisaties in staat om een gecentraliseerd klantbeeld te realiseren waarmee advertising (en andere kanalen) een ultieme, gepersonaliseerde en daarmee zo relevant mogelijke ervaring bieden.
Benieuwd hoe je marketing zonder cookies aanpakt? We geven je graag 8 concrete oplossingen voor digitale marketing zonder cookies.
In 2022 zal de automatisering op het gebied van advertising doorzetten. Zo is de laatste tijd de rol van een advertising specialist al verschoven van iemand die operationeel veel taken uitvoert naar een meer tactisch/strategische rol. Niet alleen op het gebied van aansturing (gebruik maken van campagnedoelstellingen op kanalen als Google, Facebook, LinkedIn en Pinterest) maar ook door bijvoorbeeld de automatisering op het gebied van content en zoekwoorden. Zo zullen RSA’s, dynamisch advertentiemateriaal en brede zoekwoorden waarin algoritmes meer vrijheid krijgen de standaard worden. Een goed voorbeeld van deze trend is ook het gebruik van zogenaamde Performance Max campagnes vanuit Google.
Deze trend zorgt ervoor dat account structuren worden versimpeld. Hierdoor kan er minder controle op productcategorie, campagne en zoekwoordniveau worden uitgevoerd. Dit alles ten behoeve van betere resultaten door het feit dat algoritmes van meer data worden voorzien. Hierbij is het natuurlijk wel erg belangrijk dat de algoritmes van de juiste input worden voorzien. Een mooie rol voor een advertising expert in 2022!
Naast de inzet van lower funnel campagnes als Search en Shopping campagnes, wordt het in 2022 nog belangrijker om ook aanwezig te zijn in de zogenaamde upper funnel. Dit kan door middel van de inzet van video’s, DOOH, programmatic advertising en bijvoorbeeld kanalen als een Spotify. Hierbij is het belangrijk om, bijvoorbeeld in het geval van video, goed na te denken over de boodschap; houd deze kort zodat je de aandacht van je potentiële klant direct trekt!
Ah, personalisatie. Een buzzwoord in vele jaartrend lijstjes, maar desalniettemin eentje die in 2022 het benoemen waard is! Door een stijgende concurrentie in veel markten wordt het steeds belangrijker voor organisaties om zich te onderscheiden. Een manier om dit te doen is door een zo relevant mogelijke boodschap aan een consument te vertonen. En hier zijn nogal wat mogelijkheden in! Personalisatie kan op basis van eigenschappen, gedrag en context. Allemaal zaken die je goed kunt gebruiken in je advertisingkanalen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de persoon die je wilt bereiken. Benieuwd hoe wij dit aanpakken? Kijk naar onze cases of neem contact op!
De opkomst van social commerce zal zich doorzetten in 2022. Zo zijn de ontwikkelingen in bijvoorbeeld de VS en China al een stuk verder dan hier in Nederland. Het doen van aankopen via social media zal zich hier ook gaan doorzetten. Des te belangrijker om hier goed op voorbereid te zijn door bijvoorbeeld je feed en social shops goed in te richten. Lees ook dit blog met 7 tips om social commerce in te zetten op Pinterest, Facebook en Instagram.
Ook in 2022 zullen marketplaces blijven groeien. Klanten blijven producten kopen op platformen waar zij zich bevinden, wees dus aanwezig waar je klant is! Zorg er daarom voor dat marketplaces een onderdeel vormen van je strategie wanneer dit relevant is. Denk daarnaast goed na over hoe je omgaat met producten die je zowel aanbiedt op je marketplaces als eigen kanaal. Een goede strategie zorgt ervoor dat er geen conflicten ontstaan en je het maximale resultaat behaalt!
Binnen Data & Web Analytics zijn ook een aantal belangrijke ontwikkelingen, waaronder:
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de privacy van consumenten. Dit heeft ervoor gezorgd dat het gebruik van third-party cookies onder druk is komen te staan en dat het verzamelen van first-party data nog crucialer is geworden. Dat maakt het voor iedere organisatie essentieel om gebruik te gaan maken van server-side tagging.
Server-side tagging is niet alleen belangrijk om je huidige mogelijkheden in stand te houden, het helpt ook bij het verkrijgen van een completer beeld. Bij veel klanten zien we dat niet alle conversies altijd doorkomen naar je advertising platformen. Met behulp van de Facebook conversion API vang je meer data af zodat je jouw marketing inzet nog beter kunt sturen. Lees ook dit blog over hoe je meer privacy op je website waarborgt door server-side tagging.
Vaak genoemd, nog weinig gebruikt door veel organisaties: Google Analytics 4. De opvolger van het oude en vertrouwde Universal Analytics is nu nog alleen beschikbaar in beta, maar de verwachting is dat dit op termijn de richting is waar Google mee verder gaat. Check ook dit blog over de toegevoegde waarde van Google Analytics 4.
Ps: Google Analytics 4 is ook heel makkelijk te koppelen aan BigQuery. Op die manier heb je eenvoudig toegang tot je ruwe analytics data. Weet jij al wat je daar mee wil doen?
Webanalytics gaat over het analyseren van online gedrag. Via welk kanaal komen mijn bezoekers, converteren ze of haken ze ergens af, welke content lezen ze? Bedrijven zijn continu op zoek om hun dashboards te verrijken met nog meer inzicht in het gedrag van je klant. Dat betekent dat je verder moet kijken dan standaard e-commerce KPI’s, maar dat je ook inzicht krijgt in engagement, winstmarges, retouren en leads. Moderne dashboarding tools, zoals PowerBI, stellen je eenvoudig in staat om data uit verschillende bronnen te combineren en te visualiseren: op die manier kan je direct sturen op relevante inzichten!
Ben jij werkzaam binnen de B2B branche? Dan is leadgeneratie essentieel voor jouw bedrijf met een groeiambitie! Je zorgt met effectieve inbound marketing structureel voor meer prospects en kwalitatieve leads. De software van bijvoorbeeld Hubspot kan je enorm helpen met jouw inbound marketing strategie.
Ga stapsgewijs aan de slag met jouw ambitie om in leads te groeien, waarbij je altijd begint met een analyse van de huidige situatie: hoeveel nieuwe leads wil en kun je behalen in 2022? Maak deze doelstelling SMART. Door antwoord te geven op de volgende vragen krijg je nog beter inzicht in je huidige situatie, waar je vervolgens op voort kunt borduren:
Met deze ontwikkelingen en trends weet je waar je je pijlen voor het komende jaar op moet richten. Hulp nodig bij het toepassen van een van deze onderdelen? Kom dan vrijblijvend met ons in contact en we helpen je graag met het zetten van de volgende stap!