Uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022 blijkt dat 90% van de zakelijke bestellers het afgelopen jaar online heeft besteld. Dat zorgt voor een groei van gemiddeld 13% in het aantal online zakelijke bestedingen. Bij grote bedrijven (met 250+ werknemers) is deze groei zelfs 47%!
De B2B E-commerce Markt Monitor is een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Dit onderzoek is uitgevoerd door Ipsos onder 6.502 Nederlandse werknemers en is gedaan in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.
B2B e-commerce blijft groeien.
“De afgelopen jaren heeft B2B e-commerce een significante groei doorgemaakt, mede door de coronapandemie. Hoewel de meeste maatregelen niet meer van kracht zijn, zien we dat deze groei nog altijd doorzet. Ook zakelijke bestellers ervaren het gemak van de online (groot)handel”, vertelt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.
De belangrijkste bevindingen uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022.
Over vijf jaar gaat 90% van de zakelijke aankopen via internet.
De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90% online te bestellen. “Het is belangrijk voor B2B-, maar ook B2C-bedrijven om hierop in te spelen. Door digitale proposities goed in te richten kun je optimaal profiteren van de groeiende online markt”, zegt Marlene ten Ham.
Tijdbesparing en beleving zijn essentieel voor zakelijke online besteller
Meer dan de helft van de zakelijke online bestellers is ouder dan 50 jaar. Hoewel deze groep niet is opgegroeid met e-commerce, is de online sector inmiddels onmisbaar voor hen. De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn tijdbesparing (35% van de ondervraagden) en het gemak van bezorging (28%). “Zakelijke bestellers zien dus duidelijk andere voordelen dan consumenten. Voor zakelijke bestellers is de tijdsbesparing het belangrijkst. Zij hebben vaak al een relatie en prijsafspraken met leveranciers. Voor hen is het belangrijker dat de bestelling en verzending zo efficiënt mogelijk verlopen. Consumenten hechten juist meer belang aan gemak, keuzemogelijkheden en prijs”, aldus Marlene ten Ham.
De belangrijkste reden voor professionals om niet online te kopen is dat ze het product niet kunnen voelen of zien (27%). “Dit nadeel ervaren consumenten ook. De oplossing voor zowel B2B als B2C e-commerce bedrijven is het werken aan de beleving. Zorg voor duidelijke foto’s, 3D-visualisaties, reviews en online advies, zo trek je de laatste offline bestellers over de streep,” adviseert Marlene ten Ham.
Snelle levertijden, lage bezorgkosten en track & trace
Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op het zakelijk online bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij belangrijk. Ook het online volgen van het product (track & trace) is voor veel bestellers van groot belang. Lage bezorgkosten kunnen zelfs zorgen voor meer orders, geeft ongeveer een derde van de online bestellers aan. Marlene ten Ham zegt: “Bezorgwensen verschillen per branche. Zo vinden bestellers in de handel en zorg een snelle levering belangrijk, terwijl bezorging op een specifiek tijdstip belangrijker is voor de zakelijke dienstverlening.”
Duurzaamheid is belangrijk
Zakelijke online bestellers zijn steeds vaker bereid om concessies te doen voor een duurzame levering. Voor ruim een derde van de bestellers mag een duurzame levering ten koste gaan van de levertijd, en een vijfde is bereid om hier extra voor te betalen. Marlene ten Ham: “Een duidelijke trend door hele e-commerce sector: duurzaamheid is belangrijk. Ook zakelijke klanten stellen steeds meer duurzaamheidseisen aan de verkopende partij. Wij motiveren de hele sector dan ook om hier actief op in te spelen en altijd duurzame opties aan te bieden, zowel op product- als leveringsniveau.”