Je hebt vast al wel gehoord van de Core Web Vitals en waarom ze zo belangrijk zijn. De Core Web Vitals zijn door Google in het leven geroepen om de gebruiker een goede ervaring te geven. Maar er zijn ook Core E-mail Vitals! Dit is geen nieuwe feature van Google, want het bestaat al heel lang. Maar ben jij je er bewust van?
De Core E-mail Vitals bestaan uit drie belangrijke aandachtspunten op het gebied van gebruikerservaring:
Waarom zijn deze punten zo belangrijk? Omdat je in de volle mailbox van je abonnee maar enkele seconden de aandacht hebt. Bij elke hobbel in de gebruikerservaring zullen er mensen afhaken. Dus het pad van het openen van de e-mail tot conversie moet compleet gladgestreken zijn. In dit blog vertellen we je waar je op moet letten om de gebruikerservaring van je e-mails te optimaliseren!
Check hoe zwaar je email is. Het gewicht (mb’s) wordt bepaald door de twee bouwstenen van de e-mail; de HTML en de afbeeldingen.
De HTML mag nooit groter zijn dan 100kb. Overschrijd je die limiet, dan zullen Gmail en Yahoo je mail gaan afbreken. Iedereen met een Gmail account heeft dat vast wel eens gezien:
Voor afbeeldingen is geen harde grens gesteld aan de hoeveelheid kb’s. Maar ik zie het nog vaak genoeg gebeuren dat het meer dan 5 seconden duurt voordat de afbeeldingen geladen zijn. En dan ben je de lezer al lang en breed kwijt. Afbeeldingen zijn vaak dus te zwaar. Maar wat moet je aanhouden? Een 100 a 130 Kb voor een e-mail brede banner is meer dan genoeg. Vaak is het totaal van alle afbeeldingen niet meer dan 1 Mb.
De afmeting van de afbeelding heeft natuurlijk invloed op het gewicht. Zorg er daarom voor dat je afbeelding niet groter is dan noodzakelijk. De meeste e-mails zijn 600 pixels breed. Een afbeelding die over de volle breedte wordt geplaatst, pas je daarom eerst aan naar 600px breed voordat je deze in je mailing zet. Hetzelfde geldt voor een afbeelding die over een halve breedte wordt geplaatst, die pas je aan naar 300 pixels breed. Wil je rekening houden met retina schermen, dan gaan alle maten keer twee.
Niet alleen de afmeting maar ook het bestandsformaat heeft grote invloed op het gewicht. Dus let daar goed op wanneer je een afbeelding maakt voor in de nieuwsbrief. De richtlijnen hiervoor zijn:
Check voordat je een nieuwsbrief verstuurt het gewicht van je mailing. Eén eenvoudige manier daarvoor is:
Als het gaat over toegankelijkheid heb ik het in deze context over hoe gemakkelijk de lezer de content tot zich kan nemen en kan overgaan tot actie. We willen vaak te veel informatie kwijt in de mail. Een aantal voorbeelden waardoor de toegankelijkheid sterk verminderd wordt:
Het gevolg van bovenstaande punten is dat de mail onoverzichtelijk wordt en de kern van de boodschap verloren gaat. De lezer haakt af – en dat wil je voorkomen. Hoe je dat doet? Gebruik onze 8 controlepunten:
De mail laadt lekker snel, de content is overzichtelijk en to-the-point. Gaaf, de gebruiker klikt door en… even geduld nog. Maar dat heeft hij niet.
Responsiviteit is de tijd die de gebruiker kost nadat hij heeft geklikt om tot het uiteindelijk beoogde doel te komen. Er zijn een drietal hordes hem ervan kunnen weerhouden om te converteren.
Wanneer je op al deze drie vitale punten je mailings hebt geoptimaliseerd dan weet je zeker dat de ervaring van de gebruiker zo optimaal mogelijk is en de weg naar conversie wijd voor hem open ligt. Lekker snel, lekker makkelijk.