Jij wil ieder jaar groeien met jouw bedrijf. Zolang je continu hetzelfde blijft doen zal die groei op een gegeven moment afvlakken. Hoe vaar je de juiste koers om continuïteit en groei te borgen op de lange termijn?
Een belangrijk onderdeel daarvan is een succesvolle marketingstrategie. Hoe geef je zoiets vorm? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Ten eerste moet je rekening houden met externe ontwikkelingen en waar je binnen deze ontwikkelingen zelf staat als organisatie. Een logisch vertrekpunt is dan om te kijken naar je klantdata. Vervolgens monitor je de voortgang en valideer je de stappen die je zet aan de hand van deze data als een vast ijkpunt.
Een goede marketingstrategie.
Wat we vaak horen is dat organisaties een duidelijk beeld hebben bij waar ze naartoe willen. De onderbouwing is ervaring, marktkennis of het gevoel dat ze de juiste dingen aan het doen zijn. Een feitelijke of datagedreven onderbouwing ontbreekt. Terwijl dit juist helpt om de gekozen strategie te valideren of te nuanceren.
In het ergste geval kan het resultaat zijn dat je andere keuzes moet maken. Niet leuk, maar wel een enorm waardevolle uitkomst. Dit omdat je zo voorkomt dat je de komende jaren de verkeerde focus aanbrengt en je jezelf ervan verzekert dat jouw marketingstrategie van toegevoegde waarde is!
In dit blog ontdek je drie verschillende marketingstrategieën die je kunt invullen aan de hand van klantdata.
Marketingstrategie 1. Onderzoek waar je groei vandaan komt.
Een succesvolle strategie begint met een diepgaand begrip van waar je groei precies vandaan komt. Is het voornamelijk afkomstig van bestaande klanten? Of trek je juist nieuwe klanten aan?
Als je merkt dat de groei vooral voortkomt uit nieuwe klanten, is het tijd om doelgerichte tactieken te ontwikkelen om deze stroom te vergroten. Dit kan inhouden dat je je richt op het aantrekken van nieuwe klanten of het verkennen van nieuwe markten.
Merk je dat er weinig rek meer zit in het aantrekken van nieuwe klanten, dan is het de moeite waard om te onderzoeken hoe je bestaande klanten meer betrokkenheid kunt laten tonen. Hier komt het product zelf om de hoek kijken. Het is belangrijk om te begrijpen welke aspecten van je product of dienst de huidige klanten aanspreken en hoe je deze eigenschappen kunt benadrukken om herhalingsaankopen te stimuleren. Misschien is er een mogelijkheid om cross- of upselling toe te passen, waarbij je bestaande klanten aanmoedigt om vaker of meer van je producten of diensten af te nemen.
Vertrouw op je data
Om deze beslissingen te nemen, is het belangrijk om te vertrouwen op je data. Gelukkig kun je deze waardevolle informatie relatief eenvoudig verkrijgen via je CRM, CDP of webanalytics pakket. Deze gegevens bieden inzicht in het gedrag van je klanten, hun voorkeuren en patronen. Ze vormen de basis voor het vormgeven van een goede marketingstrategie.
Data geeft je inzicht in de prestaties van je communicatiekanalen. Dit spiegel je aan waar je doelgroep zich bevindt, zo pas je jouw boodschap aan om effectief met hen te communiceren. Of het nu gaat om social media, e-mailmarketing, content creatie of andere kanalen, zorg ervoor dat je consistent en gericht je boodschap verspreidt om het maximale effect te bereiken.
Is groei voor jouw organisatie een succesvolle marketingstrategie?
Als blijkt dat je vooral op vaste klanten leunt, maar je weet dat er een enorm groeipotentieel zit in je marktaandeel, dan wil je meer nadruk leggen op het aantrekken van nieuwe klanten. Zet dan in op upper funnel campagnes die gericht zijn op het creëren van bereik binnen je doelgroep.
Denk daarbij aan kanalen als display of social advertising. Of aan analoge kanalen zoals radio, tv of vakbladen voor het offline deel. Deze kanalen leveren je niet rechtstreeks omzet op, maar zorgen wel dat potentiële nieuwe klanten je zien en je website bezoeken als ze geïnteresseerd zijn.
Marketingstrategie 2. Bepaal de klantsegmenten waar je op wilt groeien.
Door je segmentatie op orde te hebben kun je bepalen waar groei vandaan komt of waar groei achterblijft. Afhankelijk van die data kun je onderbouwd bepalen op welke segmenten je nadruk gaat leggen. Dit kan je helpen om keuzes te maken in je communicatie, doorontwikkeling van je commerce platform en je assortiment.
Ontwikkel een strategisch marketingplan
Een goed CRM, DMP (data management platform) of CDP (customer data platform) helpt je om inzicht te krijgen in je klantdata en je segmenten. Van daaruit kun je bijvoorbeeld marketing automation flows bouwen om waardevolle klantgroepen op vaste manieren te bereiken.
Stuur bijvoorbeeld automatisch een brochure na een contactaanvraag en probeer het type brochure te specificeren op de aanvrager. Door op deze manier te segmenteren of te personaliseren kun je beter aansluiten op de behoeftes van je doelgroep, wat ook moet leiden tot een hogere conversieratio en dus het succes van je organisatie.
Marketingstrategie 3. Bepaal of initiatieven succesvol zijn.
Als je hebt nagedacht over verbetermogelijkheden en die gaat doorvoeren, dan wil je ook valideren dat ze succesvol zijn. Met experimenten kun je testen of de testvariant (nieuw) het beter doet dan de controlevariant (oud). Dit is een meer zuivere manier van testen dan vòòr en ná een optimalisatie te testen. Want er kunnen andere oorzaken zijn die het succes verklaren. Denk aan acties, seizoenspatronen en meer.
Deze manier van werken komt natuurlijk voort uit de conversieoptimalisatie (CRO) discipline, maar is toepasbaar op praktisch alle marketingkanalen. Probeer daarom altijd e-mails te A/B-testen of test verschillende advertentieteksten en afbeeldingen naast elkaar. Op basis van de data kun je bepalen wat de winnende variant is en welke het beste bijdraagt aan het halen van je doelstellingen. Zo kun je datagedreven groeien.
Zijn jouw marketingstrategieën effectief?
De juiste marketingstrategie kiezen is lastig, er zijn namelijk nog veel meer soorten marketingstrategieën. Jouw ideale marketingplan omvat de juiste strategische marketing om jouw doelen te behalen. Door de juiste Key Performance Indicators (KPI's) te formuleren, zorg je ervoor dat je de juiste doelen aanstuurt en aantoonbaar maakt, en dat je de juiste stappen zet.
Je kunt data op verschillende manieren gebruiken in je online marketingstrategie. Enerzijds om je doelen te meten en te ontdekken waar je groeikansen liggen en je een beeld te geven bij de oplossingsrichtingen.
Anderzijds kun je expliciet data gebruiken om specifieke doelgroepen te bereiken en op een gesegmenteerde of gepersonaliseerde manier met ze te communiceren. En tenslotte wil je kunnen bevestigen dat je de juiste keuzes maakt.
Neem je de richtlijnen uit dit blog mee in je strategie, dan zorgt dit er uiteindelijk voor dat je operationele werkzaamheden effectiever worden. Wie wil dat nou niet?
Verder met jouw marketingstrategie.
Hulp nodig met je bedrijf begrijpen, digitale marketingstrategieën of ontdekken wat de toegevoegde waarde van jouw marketing inspanningen is? Onze experts helpen je graag met het zetten van de volgende stap.