Joëlle Kreuze 4 december 2023 13 Minuten leestijd

Data en privacy: zo ga je ermee om in 2024

Data privacy is nog steeds één van de belangrijkste onderwerpen als het gaat over trends binnen de digitale marketing. Best gek eigenlijk, want als we kijken naar de omgang met data en privacy werd in 2018 al de AVG (internationaal de GDPR genoemd) van kracht en in 2012 kwam Nederland al met de zogenaamde ‘’cookiewet’’*. Geen onbelangrijk onderwerp dus, maar wél een lastige. Want hoe ga je eigenlijk om met data en privacy?

Dataverzameling en privacy.

Wanneer we kijken naar data en privacy, start het met dataverzameling. Wat mag je online verzamelen? Dat heeft alles te maken met wat voor data je exact wil verzamelen en met welk doel. Wil je online bezoekersgegevens verzamelen om te analyseren hoe je website presteert of wil je deze informatie bijvoorbeeld ook gebruiken om in je advertising doelgroepen op te zetten? In ieder geval is het meestal nodig dat je, je bezoekers vooraf om toestemming vraagt en ze informeert waar je de gegevens voor gaat gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een duidelijke cookiebanner en privacy/cookieverklaring.

Cookies

First party cookies

Het zit er al een tijdje aan te komen, maar in 2024 stopt ook Google Chrome met de ondersteuning van third party cookies. 3rd party cookies zijn de cookie bestanden die geplaatst worden door een ander domein dan die waarvan je de website bezoekt. Dit kunnen bijvoorbeeld tracking cookies zijn van Facebook of LinkedIn die data verzamelen van bezoekers om gerichte advertenties te plaatsen. Deze informatie wordt bijvoorbeeld ook weer gebruikt om te retargetten.

Andere browsers dan Chrome, zoals Firefox en Safari, zijn al langer gestopt met de ondersteuning van deze functionaliteit. Dat betekent dat we ons nu nog meer moeten focussen op first party cookies. First party cookies zijn kleine tekstbestanden die op het systeem van de bezoeker geplaatst worden om de activiteit op een specifieke website of domein te volgen, dus cookies van het domein dat je bezoekt. Deze first party cookies blijven wel bestaan, waardoor je via je eigen domein nog steeds personal data over je bezoeker kan verzamelen.

GDPR en first party cookies

Hoe zit het dan met GDPR en first party cookies? In principe geldt hiervoor ook dat je toestemming nodig hebt (cookie consent), tenzij het gaat om functionele cookies en dat je bezoekers informeert waar je het data bestand voor gebruikt. De grote vraag die speelt is: betekent het wegvallen van third party cookies nu dan ook dat je Google Analytics, Google Ads en andere marketinggerelateerde tools niet meer goed kan gebruiken?

In principe is Google Analytics al first party cookie gebaseerd en ook voor Google Ads en andere advertising tools betekent dit niet dat alles opeens niet meer goed werkt. Aan het feit dat je toestemming nodig hebt om deze tools te kunnen voorzien van data, is niets veranderd. Met de cookiewet en de AVG was dit namelijk al een vereiste. Maar, als je ervoor zorgt dat je tracking hieraan voldoet, verlies je hiermee weliswaar meestal wel een deel van de data. Daarnaast wordt het moeilijk om gebruikers te retargetten, om een frequency gap in te stellen en audiences op te bouwen.

Hoe ga je om met de veranderingen in tracking en data privacy?

Met deze veranderingen in het vooruitzicht is het belangrijk om te kijken hoe je hier goed mee om kan gaan. Hoe zorg je ervoor dat je de tracking data privacy vriendelijk inricht zonder afhankelijk te zijn van third party cookies en zonder te veel data te verliezen. Hieronder een aantal mogelijkheden om je op te focussen.

Zorg dat je cookiebanner en verklaring op orde zijn

De eerste stap in het goed inrichten van je website tracking is het zorgen voor een goede cookiebanner en -verklaring. Zorg ervoor dat je banner voldoet aan de eisen en dat bezoekers op je website de benodigde informatie kunnen vinden over hoe je omgaat met cookies en data privacy. Als je dit nog niet hebt gedaan, zorg er ook voor dat al je marketingpixels, tags en scripts luisteren naar het gegeven cookie consent van de bezoeker. Wist jij bijvoorbeeld dat bezoekers die geen keuze maken in de cookiebanner, eigenlijk ook niet getracked mogen worden voor analytische en tracking cookies? Daarom is het van belang dat je de cookiebanner zo inricht dat bezoekers een keuze gaan maken.

Vraag om actieve cookie consent

Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een cookiebanner midden op de pagina met een wazige achtergrond.  Zo moeten bezoekers wel een keuze maken en verlies je niet onnodig data. Let wel op, gebruik geen cookiewall, dit is niet toegestaan. Nog een fijne bijkomstigheid, het lijkt erop dat dit soort cookiebanner géén negatieve invloed op de CLS score (Cumulative Layout Shift) lijkt te hebben. Goed nieuws voor SEO dus.

Voorbeeld van de cookiebanner met wazige achtergrond van De Nieuwe ZaakVoorbeeld van de cookiebanner met wazige achtergrond van De Nieuwe Zaak.

Geef uitleg over het cookie gebruik

Zorg er naast een goede cookiebanner voor dat je ook een duidelijke cookieverklaring op je website hebt staan. Hierin leg je uit welke cookies verzameld worden, hoe de cookie consent opgebouwd is en de functionaliteit hiervan is. Wees eerlijk en transparant over de data privacy!

Voorbeeld cookieverklaring DNZ

Voorbeeld van een duidelijke cookieverklaring op de website van De Nieuwe Zaak.

Gebruik contextual targeting voor relevante informatie

Als het gaat om Google Ads of andere advertising tools die nu geen gebruik meer kunnen maken van third party cookies is het een mogelijkheid om contextual targeting te gebruiken. In plaats van je te focussen op de gebruiker, focus je op de omgeving van de advertentie. Dus plaats je de advertenties niet meer op alle websites die een specifieke gebruiker heeft bezocht, maar op websites die gaan over het specifieke onderwerp. Zo bied je met jouw advertentie alsnog relevante informatie.

Richt je tracking in met server-side tagging

Als het aankomt om het vergaren van data wordt client-side tracking momenteel het meest ingezet. Met de 'client' wordt de browser van de websitebezoeker bedoeld. Bij client-side tracking heeft deze browser waarin de gebruiker een specifieke website bezoekt een hele belangrijke rol in het versturen van data naar externe platformen, met behulp van de welbekende third party cookies.

First party data verzamelen via server-side tagging

Data alleen first party verzamelen kan via server-side tagging. Hiermee richt je de tracking zo in dat alles via je eigen server wordt doorgezet naar de verschillende marketingplatformen. Hiermee ben je niet meer afhankelijk van third party cookies. Een groot voordeel is dat je meer controle hebt over de data die je deelt met andere platformen, je kan precies instellen welke informatie je wel en welke je niet deelt. Server-side tracking zorgt er ook voor dat we de gehele klantreis nu écht goed kunnen meten en we behouden de inzet van gepersonaliseerde advertenties. Hierdoor kan je het ook privacyvriendelijker inrichten. Tevens zorgt server-side tagging ervoor dat de browser minder belast wordt, zodat je website sneller werkt.

Beheer je klantgegevens in een Customer Data Platform (CDP)

Nog een manier om first party data te verzamelen en te gebruiken is middels een Customer Data Platform. Een CDP is een platform dat gebruikt wordt om klantgegevens te centraliseren, te organiseren en te beheren vanuit verschillende bronnen. Het primaire doel van een CDP is het creëren van unieke klantprofielen. Hiermee kan je beter begrijpen wie je klanten zijn, wat hun gedrag is en hoe ze met het bedrijf omgaan. Deze informatie kan je dan weer inzetten om personalisatie toe te passen op je website, in campagnes of in marketing automation flows.

Data gebruik en opslag.

Naast het tracken van data moet je ook rekening houden met privacy wanneer je data opslaat en gebruikt. Het zorgvuldige gebruik en de veilige opslag van data is namelijk cruciaal om het vertrouwen van gebruikers te behouden. Waar moet je dus rekening mee houden als je de privacy van gebruikersdata wilt waarborgen binnen je organisatie?

  1. Verzamel alleen de data die noodzakelijk is voor het specifieke doel waarvoor je de data hebt verzameld. Verzamel dus niet onnodig extra informatie die misschien interessant is, alleen data die je nodig hebt voor je doel.
  2. Wees transparant over de manier waarop gegevens worden gebruikt, verwerkt en opgeslagen. Dit wekt niet alleen vertrouwen maar helpt ook bij het voorkomen van misverstanden.
  3. Implementeer goede beveiligingsmaatregelen om gegevens te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang, datalekken en andere bedreigingen.
  4. Respecteer de rechten van gebruikers met betrekking tot hun gegevens. Zoals het recht op toegang tot de data, het aanpassen daarvan en de mogelijkheid van het verwijderen van persoonlijke data.
  5. Bepaal de juiste bewaartermijnen voor gegevens en verwijder deze wanneer ze niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel.
  6. Zorg ervoor dat alle gegevensopslag- en verwerkingsactiviteiten voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming, zoals de AVG.
Meer weten over digitale marketing zonder cookies? Download onze cheatsheet met 8 concrete oplossingen!

8 concrete oplossingen voor marketing zonder cookies - Kennisbank overzicht 952 x570

Een andere kijk op data.

In de afgelopen jaren zijn we gewend geraakt om te kijken naar exacte cijfers. Zo konden we in analytics precies zien hoeveel conversies, gebruikers of deelnemers er in een bepaalde doelgroep zaten. De komende periode zal onze blik moeten verschuiven naar meer gemodelleerde statistieken. Door het verlies van data zal Google meer en meer zijn best doen om gaten in je data op te vullen met voorspelde data. Dit vereist dan ook een andere instelling. Probeer vooral te kijken naar trends en opvallendheden in je data, in plaats van je blind te staren op iedere individuele conversie, sessie of euro. Betrouwbare data is belangrijk, maar steek liever je geld en tijd in het gebruiken van inzichten uit 90% van je data dan in het focussen op het verkrijgen van 100% correcte data.

Ontdek in aflevering 5 van onze podcast Over Morgen hoe je in 2024 nog wel data kunt verzamelen.

Waarborg data privacy.

Met de groeiende afhankelijkheid van gegevens online komt ook de verantwoordelijkheid om de data privacy van bezoekers te waarborgen. Voor data en privacy is het daarom belangrijk om transparant te zijn over hoe je gegevens verzamelt, waarvoor ze worden gebruikt en welke beveiligingsmaatregelen er zijn genomen om de data te beschermen. Met het oog op het verdwijnen van third party cookies is het daarnaast ook van belang om te kijken hoe je de data op basis van first party cookies kan gaan verzamelen.

Hulp nodig bij een privacy-focused first party data strategie? We helpen je graag!


*Cookiewet is Telecommunicatiewet, artikel 11.7a.

avatar

Joëlle Kreuze

Als Web Analist duikt Joëlle in de dashboards, altijd op zoek naar hoe je kunt optimaliseren aan de hand van data.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen