Het lijkt zo gemakkelijk om nieuwe content te creëren. Je schrijft een blogpost, je maakt een simpel videootje met je telefoon en je deelt regelmatig een post op social media. Als andere bedrijven het doen, lijkt het allemaal zo simpel. Er is voldoende kennis in de organisatie, maar hoe maak je daar geschikte content van? Met deze 7 vragen ben je klaar om kwalitatieve content te creëren waar je resultaat mee haalt.
Content marketing is waardevol. Daar is iedereen het over eens. Toch weten veel organisaties slecht te benoemen waarom content creatie waardevol is voor hun organisatie. Content is een veelomvattende term en draagt dus in potentie aan veel doelstellingen bij.
Als je doel is om zichtbaarder te worden in de zoekresultaten met het maken van content, dan maak je blogposts of artikelen voor een kennisbank op basis van zoekgedrag van klanten. Een stijging in rankings en een toename van de organische vindbaarheid zijn dan successen die je graag wilt zien. Ben je meer bezig met content voor social media? Dan ben je bezig met het inspireren van je doelgroep over de toegevoegde waarde van je product of dienst. Het doel is betrokkenheid in de vorm van reacties, doorkliks of bijvoorbeeld likes.
Iedere organisatie is de specialist in een bepaald onderwerp. Welke onderwerpen zijn dat voor jouw organisatie? Het is belangrijk om te weten in welke onderwerpen je organisatie specialist is. Maak er een contentthema van en schrijf over de onderwerpen die ermee te maken hebben. Je klanten gaan jouw merk herkennen als je consequent over dezelfde onderwerpen content maakt.
Bedenk ook dat er concurrenten zijn in de markt die over bepaalde onderwerpen content maken. Over interieur wordt bijvoorbeeld veel content gemaakt. Dus heeft jouw content hier nog iets waardevols aan toe te voegen? Misschien wel als je een originele invalshoek vindt die uniek is en bij jouw organisatie past. Dat is echter moeilijk in een zee van andere aanbieders.
Er is een vierde categorie content die minder succesvol is: praten over jezelf. De meeste organisaties opereren in deze vierde categorie. Deze groep laat bijvoorbeeld producten zien op social media, waar gebruikers vermaakt willen worden. Houd in gedachte: consumenten zijn in principe niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, maar wel in de oplossingen die je te bieden hebt.
Het onderwerp van je content is belangrijk, maar er is meer om rekening mee te houden. De vorm die je kiest voor je content moet passen bij je doel, wat je klanten willen en op welk kanaal je jouw content naar buiten brengt. Een video is een krachtig middel, maar draagt niet altijd direct bij aan de vindbaarheid in de zoekresultaten. Voor dat doel werkt een geschreven artikel beter. Andersom is het lastiger om met een grote lap tekst je publiek op social media te vermaken. Zorg ervoor dat je contentvorm goed aansluit bij jouw doelen en doelgroep.
Oftewel hoe prioriteer je een grote hoeveelheid onderwerpen om content over te schrijven? Welk onderwerp ga je als eerste uitwerken en in welke volgorde werk je verder? De eerste vraag is om goed na te denken over wat je wil bereiken met je content en waarom. Als je het doel voor ogen houdt, weet je welke content je eerst moet maken en wat daarna de volgorde van werken moet zijn.
Kies je bijvoorbeeld voor de uitwerking van content voor de klantenservice om vragen van bestaande klanten te voorkomen? Of kies je voor content op relevante zoektermen om nieuwe klanten aan te trekken? Beide doelen zijn goed te verantwoorden en leveren beide waarde op. Waar steek je de waardevolle tijd in?
Begin met het einddoel in gedachte. Resultaatgericht content maken betekent dat je op voorhand een voorstelling maakt van het eindresultaat. Wat verwacht je van de content die je hebt gemaakt? Probeer in te schatten hoe je doelgroep reageert op de content die je maakt. Je plaatst de content dan met een hypothese. Achteraf zie je of de hypothese uit is gekomen. Op deze manier krijg je een steeds beter gevoel bij welke content de doelgroep waardeert. Content marketing heeft een lange termijndoel. Houd dit in gedachten en heb geduld bij het analyseren van je content.
Heb je hulp nodig bij het bedenken, selecteren en uitvoeren van verschillende soorten content om resultaat mee te halen? Neem contact op, dan denken we samen na over jouw volgende stap met content.