Martijn Hazelhorst 16 september 2020 7 Minuten leestijd

CDN zorgt voor betere performance van je e-commerce platform

Stel: je beschikt over een enorm assortiment en een nog veel grotere set aan productdata zoals foto’s, video’s en handleidingen. Hoe zorg je er dan voor dat je grip houdt op welke gegevens waar staan? Hoe zorg je er voor dat de monteur altijd over de juiste versie van een handleiding beschikt? En wat als de productafbeelding of handleiding ge-update moet worden, hoe zorg je er dan voor dat iedereen over de meest recente versie beschikt?

Voor het centraal beheren van productinformatie wordt vaak een PIM (Product Information Management) systeem ingezet. Helaas zijn deze systemen vaak niet geschikt om op grote schaal content te serveren. Hoe doe je dit dan wel? Hiervoor is een CDN de ideale oplossing. Het zorgt voor schaalbaarheid en stabiliteit van niet alleen je e-commerce platform, maar ook voor andere applicaties die productinformatie ontsluiten.

Wat is een CDN?

CDN staat voor Content Delivery Network. Het doel van een CDN is in eerste instantie om productinformatie, zoals afbeeldingen, video’s en documenten wereldwijd over verschillende servers te verspreiden. Daarmee kan je voor deze informatie altijd een snelle laadtijd garanderen. Nu hoor ik je denken: “maar wij zijn helemaal niet mondiaal actief!”. Toch kan een CDN grote voordelen voor je hebben.

Waarom je een CDN wil hebben

Voor veel bedrijven blijft de performance en de stabiliteit van hun e-commerce platform een uitdaging. Door een CDN slim te gebruiken kan je enorme stappen zetten in de performance en stabiliteit.

In een standaard situatie staan de afbeeldingen op de webserver. Dezelfde webserver moet ook zo snel mogelijk de pagina’s terugsturen naar de bezoeker. Wanneer je een CDN gebruikt, hoeft de webserver zich niet meer bezig te houden met het terugsturen van de vele afbeeldingen. Hierdoor blijft er meer capaciteit over voor het opbouwen van de pagina’s. Een CDN zorgt in dit geval dus voor zowel een performance verbetering als voor meer stabiliteit op het e-commerce platform. Win-win dus!

Daarnaast is een CDN geoptimaliseerd om razendsnel de afbeeldingen terug te sturen, sneller dan menig webserver. Hierdoor zal een pagina nog sneller laden en iedereen weet: hoe sneller je website, hoe beter je website converteert.

CDN positioneren in je IT-landschap

Een CDN kun je grofweg op twee verschillende manieren binnen je IT-landschap plaatsen. Een dedicated opstelling, waarbij de afbeeldingen alleen in de CDN opgeslagen worden, of een proxy opstelling, waarbij de CDN voor de webshop gepositioneerd wordt. Hieronder zal ik beide opties kort uitleggen:

Dedicated opstelling

Bij een dedicated opstelling worden alle afbeeldingen in de CDN opgeslagen. Vanuit je PIM of een ander bronsysteem worden alle afbeeldingen naar de opslaglocatie van de CDN gestuurd. Vervolgens kunnen alle systemen die afbeeldingen nodig hebben deze bij de CDN ophalen. Dit betekent dat er geen afbeeldingen opgeslagen worden op de server(s) waar je website wordt gehost. Daarmee kunnen alle systemen eenvoudig afbeeldingen ophalen zonder de webshop te belasten.

Als er wijzigingen zijn in de productinformatie in je PIM of ander bronsysteem, zoals een nieuwe productfoto, worden deze vanuit je bronsysteem in je CDN doorgevoerd. Zo heb je in al je systemen altijd de meest up-to-date productinformatie.

Een dedicated opstelling is de meest ideale situatie voor de meeste winst en volledige ontlasting van je webserver.

CDN-2

Proxy opstelling

Als je snel performance winst te wil behalen zonder veel aan de bestaande koppelingen tussen systemen aan te hoeven passen, kun je kiezen voor een proxy opstelling. Hierbij heeft de CDN geen eigen opslaglocatie, maar haalt de CDN eenmalig de opgevraagde afbeelding van de originele locatie af. Vervolgens houdt de CDN voor een bepaalde tijd deze afbeelding vast voor verzoeken die nog gaan komen van je webshop of andere systemen. In deze opstelling gebruik je nog steeds de opslagcapaciteit van de webserver(s) om je afbeeldingen op te slaan. Daarbij moet de webserver incidenteel een afbeelding uitleveren aan de CDN. Deze oplossing is sneller te implementeren en biedt directe ontlasting van je server, maar minder tov de dedicated opstelling. Ook is de integratie minder netjes waardoor je een onoverzichtelijke architectuur creëert.

Afbeelding-CDN-blog_1

Welke CDN moet ik kiezen?

Zoals al aangegeven zijn CDN’s per definitie een cloud product. Bekende cloud diensten zoals AWS, Microsoft Azure en Google Cloud hebben allemaal een CDN oplossing. Daarnaast heb je nog legio andere CDN diensten zoals Cloudflare en Akamai. Wanneer je al een account hebt bij een cloud provider dan ligt het voor de hand om daar ook de CDN oplossing af te nemen, maar technisch gezien is dit niet strikt noodzakelijk.

Kosten vs Baten

Welke opstelling of cloudplatform je ook kiest: een CDN levert je een betere performance en stabiliteit van je e-commerce platform op. De kosten voor deze verbetering hangen, net als voor de meeste cloud diensten, af van het verbruik. Verbruik wordt onderverdeeld in twee segmenten: opslag en dataverkeer. Opslag is zelden een grote kostenpost, dataverkeer is afhankelijk van de hoeveelheid verkeer die je genereert. Wel is het natuurlijk zo dat het dataverkeer dat je CDN genereert, niet door de webserver wordt gegenereerd. Dit kan, afhankelijk van het hostingcontract zorgen voor een kostenbesparing.

Al met al komen er wel kosten kijken bij de implementatie van een CDN. Echter, je krijgt er ook enorm veel waarde voor terug: uniformiteit, stabiliteit en een betere performance van je platform! Een magic switch waardoor je een CDN snel even aan zet is er helaas niet. Een CDN implementatie is altijd maatwerk. En hierbij geldt: hoe complexer en groter je totale platform is, hoe nuttiger een CDN is.

One size fits…

In dit blog is heel beknopt uitgelegd wat een CDN is, hoe het werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Bij De Nieuwe Zaak zijn we ervan overtuigd dat met een CDN de verbetering in stabiliteit en performance opweegt tegen de extra kosten.

avatar

Martijn Hazelhorst

Martijn is Digital Marketing Manager bij De Nieuwe Zaak. Hij is dag in dag uit bezig om de performance doelstellingen van onze klanten te halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen