Data analyseren in Google Analytics kan een tijdrovende klus zijn. Voornamelijk als je niet weet waar je precies moet zoeken. Binnen Google Analytics is er daarom de functie ‘Analytics Intelligence’ waarmee je snel een antwoord kan krijgen op je analytics-vraagstukken. Niet alleen kan je vragen stellen als: welk kanaal zorgde voor de meeste omzet in de afgelopen week? Het geeft ook trends en inzichten weer, op basis van Machine Learning technieken, die relevant kunnen zijn voor je business.
De Analytics Intelligence functie is aan te roepen via de zoekbalk bovenaan of via ‘Insights’ aan de rechterkant. Na het openen van de functie kun je een vraag stellen aan Google Analytics. Dat kan op dit moment (helaas) alleen nog in het Engels. Enkele voorbeelden van vragen die je zou kunnen stellen zijn:
Om een zo goed mogelijk antwoord te krijgen is het verstandig om de volgende soort woorden te gebruiken in de vraagstelling:
Mocht je nog niet weten waar je precies een antwoord op wilt, kijk dan onder ‘Insights On Demand’. Hier staan een aantal interessante voorbeeldvragen, gegroepeerd op onderwerp.
Analytics Intelligence wordt door de tijd heen alsmaar slimmer omdat de functie leert welke typen vragen gebruikers stellen. Daarnaast maakt de functie in Google Analytics gebruik van Machine Learning technieken om automatisch trends en inzichten weer te geven. Dit helpt je bij het spotten van kansen en optimalisatiemogelijkheden. De inzichten worden namelijk gebaseerd op talloze signalen en statistieken die Google heeft verzameld en relevant kunnen zijn voor je business.
In de praktijk zijn wij de volgende automatische insights tegen gekomen:
Op basis van dit soort automatische inzichten kan je binnen je eigen Google Analytics-data kansen spotten om je website te verbeteren. Kijken we naar het voorbeeld van de achterblijvende prestaties van Engelstalig verkeer dan kan het interessant zijn om een Engelstalige variant van je website te maken.
De Analytics Intelligence tool van Google Analytics heeft als voordeel dat je snel een antwoord op je vragen kan krijgen. Hiervoor hoef je niet heel Google Analytics door om op zoek te gaan naar je antwoord. Daarnaast biedt de tool middels Machine Learning technieken nieuwe informatie die je handvatten geeft om je website te optimaliseren.
Het nadeel hieraan is dat de tool je inzichten geeft, maar geen directe oplossingen. Je zal dus op zoek moeten gaan naar het ‘waarom’. Waarom presteert het Engelstalige verkeer zo slecht? Waarom is er minder verkeer op de specifieke landingspagina? Die oplossing is wellicht te vinden in Google Analytics maar mogelijk is er ook een alternatieve verklaring te vinden.
Omdat er zoveel informatie in Google Analytics te vinden is, is het soms zoeken in een speld naar een hooiberg. Dankzij de functie Analytics Intelligence kun je tijd besparen in het zoeken naar knelpunten in je data om je website te optimaliseren. Kom je er niet uit of wil je graag een Google Analytics training om nog meer uit je data te halen? Neem vrijblijvend contact met ons op!