B2B e-commerce is relevanter dan ooit! Het afgelopen jaar heeft bijna de helft van BV Nederland een zakelijke bestelling online afgerond. Dit heeft geresulteerd in een stijging van 50% van het aantal online bestellingen, blijkt uit de recent gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor.
De B2B E-commerce Markt Monitor is een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Dit onderzoek is uitgevoerd door Ipsos onder 7.928 Nederlandse werknemers en is gedaan in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.
In de onderstaande infographic zie je de belangrijkste uitkomsten van de B2B E-commerce Markt Monitor 2021. Benieuwd naar de toelichting van de belangrijkste takeaways? Lees dan verder!
Net als bij de consumentenmarkt is ook het aantal zakelijke online bestellers afgelopen jaar flink gestegen. Vooral de wereldwijde COVID-19 pandemie heeft voor een flinke stijging van de online aankopen in de B2B markt gezorgd. Dit komt mede doordat persoonlijk bezoek en advies niet meer mogelijk waren, winkels en showrooms gesloten waren, er geen beurzen plaatsvonden en er steeds minder mensen op kantoor werkten. Het gevolg: mensen waren nog meer aangewezen op webwinkels en bestelportalen.
De pandemie heeft niet alleen gezorgd voor een versnelde groei van het aantal online bestellingen, het is echt iets blijvends. De verwachting is dat namelijk 70% van de zakelijke bestellers dit in 2025 online zal gaan doen. Deze stijging zal vanaf komend jaar al zal zichtbaar zijn en neemt met de jaren verder toe. Deze groei is voor B2B-bedrijven een mooi signaal om vol in te zetten op nieuwe digitale proposities en zo van deze groei te kunnen profiteren, aldus Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.
Onverwachts en opvallend is dat de helft van zakelijke online bestellers zich nu in de leeftijdscategorie 50+ bevindt. Deze groep is niet opgegroeid met de hele e-commerce wereld, maar toch speelt e-commerce een enorme rol in hun zakelijk leven. Een jaar eerder was meer dan 60% van de zakelijke online kopers jonger dan 50 jaar, tegenover minder dan 50% in 2021. De Nederlandse B2B e-commerce markt heeft dus te maken gehad met een opvallende verandering.
Wat daarnaast opvalt is dat er dit jaar niet alleen eenvoudige producten online worden gekocht, maar dat ook relatief dure en complexe producten door meer dan de helft van de respondenten online is besteld. Voorheen gingen zakelijke bestellers naar een fysieke winkel, maar door de situatie van het afgelopen jaren is dit dus snel veranderd.
Fabrikanten en groothandels zetten hierdoor ook steeds meer in op de verkoop van complexe oplossingen via hun online kanalen. Hierdoor krijgt deze ontwikkeling een steeds grotere invloed op het verkoopproces van bedrijven.
Online bestellen brengt voor je klant een aantal mooie voordelen met zich mee. Zo zorgt het voor tijdsbesparing, omdat je niet meer de deur uit hoeft maar het pakket gewoon op de gewenste locatie wordt geleverd.
Bij het maken van de keuze voor de leverancier, spelen bij de besteller een aantal aspecten binnen de B2B webshop een grote rol:
Ook de factor duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de keuze voor een leverancier. In de B2B markt is dat niet anders en dus spelen ook op dit gebied een aantal aspecten een grote rol:
Dit zijn opvallende trends die ook bij B2C-webshops steeds meer terug te zien zijn. Ook zorgt dit ervoor dat er steeds meer eisen aan de logistiek en bedrijfsvoering van een leverancier worden gesteld.
Inmiddels koopt dus al ruim 90% van de zakelijke bestellers online, genoeg reden om met jouw organisatie hierop in te spelen. Wil je nog meer van dit soort bevindingen lezen? Of wil je weten hoe jouw organisatie hierop inspeelt? Download dan de B2B E-commerce Markt Monitor 2021!