Fabrikanten, groothandels en servicebedrijven hebben de afgelopen jaren met succes de interacties met hun zakelijke klanten gedigitaliseerd. Maar zetten ze de klant wel op nummer 1? De voordelen van klantgerichte digitalisering zijn bekend:
In de afgelopen weken is voor veel mensen (zowel aan de verkoop- als aan de aanbodzijde) digitale interactie de enige beschikbare keuze geworden. Alle bedrijven die de digitalisering hebben vertraagd of onderschat, staan nu voor extra uitdagingen en verliezen snel het concurrentievoordeel.
Veel technisch onderlegde bedrijven hebben al een lange lijst met klantgerichte digitalisering geïmplementeerd:
Er zijn dus al veel mooie voorbeelden van digitale zelfbediening. Wanneer ze echter als afzonderlijke diensten worden georganiseerd, ontstaan er veel bekende conflicten:
Daar is gelukkig een goede oplossing voor: een Customer Portal. Het is een van de grootste kansen en daarmee een van de grootste trends in B2B-commerce. Een klantenportaal draait dit beschreven perspectief volledig om en creëert ‘outside-in’-processen. Alle interacties worden ontworpen vanuit de behoeften van de klant en de interne organisatie past zich daaraan aan.
In één digitale service, met een consistente interface over meerdere touchpoints (web, apps, callcenter, zelfs embedded schermen op machines), kunnen alle klantinteracties worden samengesteld en gestroomlijnd. Klanten hoeven de interne organisatie van de verkoper niet te kennen.
Een bezoek aan de Digital Customer Portal om meer te weten te komen over een machine kan het startpunt zijn van een configuratiesessie. Die wordt dan naadloos een RFQ waarvan de status na inloggen op dezelfde website kan worden gevolgd. Daar kan het worden omgezet in een bestelling die automatisch wordt overgedragen naar de ERP van de klant via een standaard protocol genaamd Punch-Out.
Verzendinformatie en facturen volgen in het communicatiegebied van de site. Zodra het is geïnstalleerd, maakt het product deel uit van de geïnstalleerde basis. Hier kan de klant verbruiksartikelen bestellen, de machinestatus controleren en specifieke reserveonderdelen, services enzovoort bestellen. Uiteraard zijn alle documentatie en geschiedenis gekoppeld aan het online profiel van de machine.
Hierdoor is een Digital Customer Portal geen “collage” van applicaties, maar eerder een “hub” van verschillende processen. Sommige daarvan worden rechtstreeks in het digitale klantenportaal geïmplementeerd, sommige zijn verbonden met andere delen van het ecosysteem via een moderne microservice/API-architectuur.
Deze unieke interface biedt niet alleen voordelen voor de klanten. Een verenigd ecosysteem kan informatie verzamelen door de hele reeks interacties heen, van voorverkoop tot after-sales.