BigQuery is een webservice van Google en wordt gebruikt voor het verwerken of analyseren van grote datasets. Oftewel: de verwerking van Big Data. Daarnaast is het onderdeel van het Google Cloud Platform. GA4 bevat een gratis intergratie met BigQuery, wat voorheen alleen mogelijk was via Google Analytics 360, de betaalde variant van Google Universal Analytics. Maar, wat kun je allemaal met BigQuery op het gebied van performance marketing ? Hoe werkt het en wat zijn de kosten? Lees verder en ontdek alles over GA4 en BigQuery!
BigQuery biedt gebruikers de mogelijkheid om gegevens uit verschillende databronnen te analyseren met behulp van snelle SQL-achtige queries voor analyses. Zo kun je eenvoudig databases herstructuren en bevragen. In BigQuery kan je ervoor kiezen om gegevens uit verschillende databronnen te importeren. Zo kan je bijvoorbeeld gegevens uit Google Analytics combineren met je CRM gegevens. Doordat BigQuery onderdeel is van het Google Cloud Platform, biedt het gebruikers ook de mogelijkheid om zelf te kiezen op welke locatie de data wordt opgeslagen en verwerkt. Met BigQuery kan je dus beter voldoen aan de AVG wetgeving!
Is BigQuery gekoppeld aan een GA4 Property, dan kan je verschillende streaming-exportopties instellen. Zo kan je onder data configuraties instellen hoe vaak data wordt geëxporteerd. Hier kun je kiezen voor de dagelijkse of streaming exportfunctie.
In de data configuraties instellingen kan je ook instellen welke data streams en events worden geëxporteerd naar BigQuery. Hierbij wordt er expliciet onderscheid gemaakt tussen de verschillende events en data streams.
De kosten voor BigQuery zijn gebaseerd op het gebruik van de streaming export. Het tarief wat hiervoor wordt gerekend is $0,05 per gigabyte aan gegevens. Eén gigabyte komt gemiddeld overeen met 600.000 Google Analytics-gebeurtenissen. Dit hangt wel af van de grootte van de gebeurtenis.
GA4 biedt de mogelijkheid om data van websites en/of applicaties realtime te uploaden in BigQuery. Aangezien je in GA4 gebruikersgegevens tot 14 maanden kan opslaan, biedt dit een oplossing om data met een langer tijdsbestek te gebruiken. In BigQuery is het mogelijk om veel dieper in de data te duiken, waardoor je veel beter inzicht krijgt in de te behalen doelstellingen en belangrijke KPI’s.
Met BigQuery kan je meerdere databronnen samenvoegen en GA4 data over een langere periode verzamelen. Dit geeft BigQuery gebruikers de mogelijkheid om betere machine learning modellen te bouwen, voor bijvoorbeeld het doen van klantsegmentatie analyses, klantwaarde voorspellingen en conversie- of aankoop-voorspellingen.
Heb je (extra) hulp nodig om tijdig over te stappen naar GA4? Geen probleem, onze Web Analytics experts helpen je graag met het overstappen naar GA4. Zo helpen we je bij het opzetten van de GA4 basisopzet of helpen we je, jouw GA4 account naar het volgende level. Neem contact met ons op en we denken graag met je mee!