E-mailmarketing levert een belangrijke bijdrage aan de loyaliteit en engagement van je klanten. Maar, wist je dat het ook een belangrijke bijdrage kan leveren aan je SEO ranking? In dit blog geven we je 8 manieren om door middel van e-mail je SEO ranking (en andersom) een boost te geven.
Niet alleen de kwaliteit van je content is belangrijk in je e-mail campagnes. Door je content te personaliseren trek je de aandacht van de juiste doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld nieuwsbrieven verstuurt met tips voor tuinieren naar ontvangers die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in dit onderwerp, is een logisch gevolg dat ze doorklikken. Ook is de kans zeer groot dat dezelfde ontvangers, dagen na het versturen van de mailing, Googlen op dit zelfde onderwerp. En een mailing over barbecues is bijvoorbeeld relevant voor ontvangers die gericht op zoek zijn naar producten voor thuis. Dit soort e-mailcampagnes zorgen vervolgens weer voor traffic naar de website van je winkel.
Personaliseer content dus op basis van interesses en demografische kenmerken van je doelgroep. Hoe gerichter en relevanter je e-mails, hoe groter het positieve effect het heeft op de traffic naar je website en uiteindelijk dus je SEO ranking.
Om diepgaande personalisatie mogelijk te maken, wordt er vaak gebruik gemaakt van machine learning door middel van een dataplatform, zoals Datatrics. Een dataplatform geeft jou als marketeer inzichten over welke boodschap je naar welke ontvanger moet sturen voor de beste interactie. Meer tips over personalisatie en Machine Learning lees in je in ons blog over dit onderwerp.
Zeker wanneer je blogposts of artikelen via een nieuwsbrief verstuurt, moet je er voor zorgen dat je al deze content ook op je website publiceert. Achteraf is de kans namelijk groter dat men via de zoekmachine (lees Google) gaat zoeken dan via hun inbox.
Lezers van je e-mails en klanten hebben de intentie om naar je website te komen. Ze komen daar vaak via sleutelwoorden en triggers uit e-mails. Zie e-mail als de uitnodiging voor het feestje dat op de website plaatsvindt. Het belangrijkste is dat je de juiste keywords in je e-mail content gebruikt.
Bijvoorbeeld: een marketing professional ontvangt via een nieuwsbrief een link naar een webinar over SEO en registreert zich vervolgens niet op de juiste manier. Deze persoon kan door de zoekopdracht “SEO Webinar” te gebruiken gemakkelijk de contactpagina over het betreffende webinar terugvinden. In de meeste gevallen komen e-mailberichten dus niet op het moment wanneer de ontvanger niet klaar is om in actie te komen. Daarom zoeken ze vaak later op het betreffende onderwerp, bijvoorbeeld via Google.
Andersom kan dit ook goed werken door SEO-geoptimaliseerde blogs mee te nemen in je nieuwsbrieven. Je weet immers al dat deze content hoog rankt, veel sessies trekt en daarmee erg relevant is voor jouw doelgroep. Door extra kwalitatief verkeer ernaartoe te sturen middels een nieuwsbrief versterk je de SEO-positie alleen maar meer.
Social buttons zijn een goede manier om zoekverkeer een boost te geven via de zichtbaarheid op social media. Naast het delen van e-mail content, kan het ook nog eens de traffic naar je website vergroten en daardoor je organische vindbaarheid.
Iedere e-mail nieuwsbrief die je verstuurt zou social media links moeten bevatten zodat ontvangers gemakkelijk de informatie kunnen delen met vrienden, familie of collega’s. Het is als het ware een verdubbelaar van het effect dat het versturen van e-mails heeft. Ook verhoogt het daarnaast het organische zoekverkeer.
Heb je goed presterende e-mails met aansprekende deelbare content en je motiveert ontvangers dit ook te delen met hun netwerk via social media? Dan heeft dit een groot effect op het aantal sessies op je website en je SEO ranking.
Het is belangrijk om veel tijd te besteden aan het bijhouden en bouwen van een e-maillijst met een hoge engagement. Ontvangers met een hoge engagement openen actief e-mails, lezen content en klikken door naar je website. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd om later ook online te zoeken naar de content. In meeste e-mailmarketing tools, vooral geavanceerde zoals Clang, kun je zien hoe hoog de engagement van je e-maillijst is.
Om een lijst te bouwen van betrokken ontvangers moet je meer te weten komen over je doelgroep. Vraag bijvoorbeeld hun voorkeuren uit. Wanneer je al een e-mail doelgroep hebt met hoge engagement, dan weet je al wat voor soort ontvangers je aan wilt trekken voor jouw base. Gebruik deze content om je merk in een magneet te veranderen en breng e-mail en SEO samen zodat ze elkaar versterken. Lees ook eens ons blog over engagement met meer tips voor een betrokken e-mail base.
Regelmatig experimenten uitvoeren is een goede manier om diverse SEO keywords uit te proberen. Methodes om dit te doen zijn onder andere A/B testen en multivariabele testen.
Met A/B testen vergelijk je twee verschillende versies van een e-mail met elkaar. Met multivariabele testen, test je meer dan twee versies van de e-mail met elkaar. Op deze manier kom je erachter welke e-mail content jouw doelgroep het beste aanspreekt, wat er vervolgens voor zorgt dat ze later naar deze content gaan zoeken. In de meeste e-mail pakketten is het mogelijk dit soort testen uit te voeren.
Je kunt daarnaast veel informatie uit je e-mails halen, vooral als je regelmatig testen uitvoert om te zien op welke e-mails je doelgroep aanslaat. Hier kun je vervolgens weer specifieke SEO keywords uit halen om je website te optimaliseren.
Testen op onderwerpregel is een andere belangrijke tactiek. Experimenteer bijvoorbeeld met verschillende keywords in je onderwerpregel, maar ook in de body van je e-mails. Op die manier leer je hoe je jouw keywords kunt optimaliseren op basis van de e-mails waar je doelgroep de hoogste interactie mee heeft.
Met reverse-engineering van keywords bedoelen we het nadenken over de woorden en vragen waar jouw doelgroep online op zoekt. Houd dit in je achterhoofd bij het schrijven van de copy voor je nieuwsbrieven.
Houd rekening met het gebruiken van de zinnen waar mensen vaak op zoeken in Google, in plaats van simpelweg de best klinkende zin. Het gaat erom wat de meerderheid van de populatie denkt wanneer ze zoeken naar informatie over een bepaald onderwerp.
Het doel van al je e-mailmarketing inspanningen is om content direct in de inbox van je doelgroep te leveren. Content die in hun hoofd blijft hangen en weer naar boven komt wanneer ze in de toekomst een zoekopdracht uitvoeren. Je herinnert om te zoeken voor content uit een e-mail zoals je herinnert om te zoeken naar Calvé Pindakaas in de supermarkt. Calvé is een top-of-mind merk voor pindakaas, omdat mensen veel reclame hebben gezien van dit merk.
Een sterk merk bouwen doe je niet door simpelweg zoveel mogelijk e-mails te versturen. Dat is overigens wel een goede manier om bekend te staan als een spammer, maar dat is natuurlijk niet iets om naar te streven. In plaats daarvan adviseren we om e-mailmarketing een belangrijk onderdeel te laten zijn van je overall marketing strategie. Alleen op die manier creëer je deze felbegeerde top-of-mind awareness. Denk daarbij verder dan e-mailmarketing en ga voor een holistische aanpak. Bouw aan een strategie om je merk te promoten door gebruik van verschillende type content, zoals blogs, video’s en social media.
Top-of-mind awareness is moeilijk te kwantificeren, aangezien het exacte proces voor het bereiken van top-of-mind awareness van merk tot merk sterk varieert. Het is vaak een combinatie van kanaal coördinatie en uitstekende creatieve uitingen die zijn ontworpen voor jouw specifieke aanbod en merk. Marketing automation tools, zoals bijvoorbeeld Hubspot, kunnen hierbij helpen. Hier kun je bijvoorbeeld multichannel klantreizen inrichten en meten.
Voordat je dit hebt bereikt, vergt het hele proces wel wat werk vanuit je creatieve afdeling of bureau en uiteraard je marketing team. Maar de resultaten zijn het werk waard!
Top-of-mind awareness geeft je veel voordeel ten opzichte van je concurrenten, omdat je bij mensen in het hoofd zit. Het is makkelijker om mensen te converteren die al bekend zijn met jouw merk. Content helpt vervolgens de overweging een boost te geven.
Naast dat SEO-content een mooie verrijking kan zijn bij het versturen van een nieuwsbrief, kan dit ook andersom werken. Hoe? Door actief uit te vragen aan je base wat zij juist willen zien. Via tools als bijvoorbeeld CloseAlert (bekend van de duimpjes onderaan je nieuwsbrief) kun je ook kleine enquêtes sturen in de mail. Vraag hierin periodiek uit wat de lezer allemaal nog meer interessant vindt en verwerk dat in je SEO en content strategie. Zo blijf je relevant voor de doelgroep en maak je content van de hoogste kwaliteit.
Met deze 8 tips heb je handvatten voor hoe je e-mail en SEO kanaal elkaar kunnen versterken. Wil je eens sparren met een van onze e-mail en of SEO consultants over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!