Je ontvangt maandelijks behoorlijk wat bezoekers op je website door regelmatig interessante content te plaatsen. Maar, weet je wie die bezoekers zijn? De volgende stap is om informatie te verkrijgen van deze ‘koude prospects’ en te converteren naar warme leads. Hoe doe je dat? Met content offers, ook wel lead magnets! Denk hierbij aan een whitepaper, cheat sheet, webinar of demo. In ruil voor jouw content (die meer waarde biedt dan bijvoorbeeld een blog) wil je bezoeker ook iets van zichzelf achterlaten. Een e-mailadres, mobiel telefoonnummer of andere contactinformatie die jou in staat stelt om een-op-een met hen te communiceren.
De content offers die je aanbiedt, plaats je op landingspagina’s. Het is belangrijk te vermelden dat landingspagina’s los van de website van je bedrijf bestaan en doorgaans worden gebruikt als hulpmiddel voor een enkele marketingcampagne. We helpen je graag een eindje op weg om een converterende landingspagina te realiseren.
Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat voor iedere tien personen die je landing page bezoeken, minstens zeven de pagina verlaten zonder tot actie over te gaan. Om dat getal zo laag mogelijk te houden, moet de bezoeker binnen enkele seconden begrijpen wat het content offer is. De titel is het eerste dat ze lezen, dus communiceer helder de waarde van de landing page en het content offer.
Design is op een landingspagina minstens zo belangrijk. Spreekt de afbeelding je doelgroep niet aan? Dan is de kans groter dat ze niet op het content offer in gaan. Afbeeldingen zijn een mooie manier om te A/B-testen en te ontdekken wat wel (en juist niet) werkt bij jouw doelgroep.
Naast de titel is de rest van de copy op de pagina is ontzettend belangrijk. Dit zijn de woorden die je Call to Action (CTA) uiteindelijk verkopen. Snelle tips voor sterke copy zijn:
Invullen van het formulier is de doelstelling van een landingspagina. Zorg ervoor dat deze boven de vouw van de pagina zit, dus dat de bezoeker niet hoeft te scrollen om het formulier te zien.
Zorg ervoor dat je landingspagina altijd één CTA heeft. In plaats van bezoekers te overstelpen met informatie over je bedrijf en alle producten en diensten die je aanbiedt, is het essentieel dat je de focus beperkt tot één specifiek doel. Laat alle overtollige informatie die niet essentieel is voor jouw offer weg. Leidt een menubalk te veel af of zijn er andere elementen op de pagina die ertoe kunnen leiden dat de bezoeker de pagina weer verlaat? Haal ze op de landingspagina dan weg! Zorg ervoor dat je slechts één formulier of CTA opneemt die ze kunnen gebruiken.
Leuk die CTA’s, maar hoe zorg ik er nou voor dat de prospect hier daadwerkelijk op klikt en zijn gegevens achterlaat? Een korte checklist voor de essentiële elementen van een goede CTA:
Het enige doel van de landingspagina is dat de bezoeker het formulier invult. Meer niet! Verwijder dus de navigatie van de landingspagina naar de rest van je website, want dat leidt af van het doel.
Ook je landingspagina moet geoptimaliseerd worden om organisch gevonden te worden in zoekmachines als Google. Optimaliseer de copy met zoekwoorden voor betaalde campagnes en organisch verkeer.
De bedankpagina of thank you page is waar je de lead naartoe stuurt als het formulier is ingevuld. Deze pagina geeft:
Het is gelukt! Je bezoeker is overgegaan tot een conversie en heeft zijn gegevens achtergelaten. Nu is het aan jou de taak om hier opvolging aan te geven. Je ontkomt er echter niet aan om de door jou uitgestippelde conversiepaden vast te leggen in software die de bijbehorende workflows automatiseert (marketing automation). Dit scheelt je een hoop kostbare tijd, zeker als de aantallen inschrijvingen of downloads oplopen!