Digitale transformatie staat bij veel groothandels hoog op de agenda. Dit kan het digitaliseren van bepaalde klantcontactpunten zijn, het optimaliseren van interne processen of, in veel gevallen, een complete transformatie die alle bedrijfsonderdelen raakt. Veel groothandels vinden het echter moeilijk om hun businessmodellen te digitaliseren. Vaak weten CEO’s niet wat er nodig is om gelijke tred te houden met bestaande of opkomende concurrenten. Volgens experts uit de industrie is de eerste stap het beoordelen van de digitale volwassenheid van het bedrijf om de context te begrijpen waarin digitalisering zal plaatsvinden. De volgende stap is om na te gaan wat de specifieke handelswijze is.
Wij schetsen hieronder zeven richtlijnen die jou helpen om op een succesvolle wijze de digitalisering van jouw groothandel te bewerkstelligen:
Tijdens de digitale transformatie van een bedrijf is het belangrijk om een afgeschermde ruimte te bieden waar interdisciplinaire teams nieuwe projecten kunnen ontwikkelen en testen zonder rekening te moeten houden met dagelijkse activiteiten, de interne cultuur en gevestigde hiërarchieën. De belangrijkste eisen zijn: voldoende vrijheid, focus op utiliteit en een geschikte test- en implementatiemethodiek, die het samen mogelijk maken om te profiteren van nieuwe manieren van testen en het succesvol uitrollen van innovatieve nieuwe concepten.
Agile managementmethoden zijn een essentieel onderdeel van digitale transformatie. Agile methoden (als scrum en kanban) zijn effectiever dan traditionele werkstijlen omdat ze het mogelijk maken om nieuwe ideeën te ontwikkelen en te testen met input van eindgebruikers, waardoor snellere resultaten worden bereikt. Falen is een onvermijdelijk en belangrijk onderdeel van ontwikkeling, dus het is altijd beter om snel te falen en goedkoop te falen. Op een agile wijze ontwikkelen laat snel zien of een project de potentie heeft om te slagen, de vereiste functionaliteit te leveren en algemene acceptatie bij gebruikers te krijgen.
Digitalisering moet altijd gericht zijn op de (eind)gebruiker. Alle producten en functies moeten voornamelijk worden ontwikkeld op basis van klant-/gebruikersprofielen en voorkeuren. Om als organisatie van ‘klant denken, naar klant doen’ te gaan is de juiste doorvertaling van het klantgedrag cruciaal. Het ontwikkelen van persona’s is een bewezen methodiek binnen onze projecten. Bij het in kaart brengen van de customer journey brengen we vervolgens het hele proces in kaart van de stappen die de klant/persona zet om haar doel (bijvoorbeeld een aankoop) te bereiken.
Van begin af aan moet elk digitaliseringsproject duidelijk omschreven bedrijfsdoelstellingen hebben. Key performance indicators (KPI’s) zijn ook nodig om de voortgang te kunnen meten. Elk digitaliseringsproject moet nieuw inkomsten potentieel ontsluiten, nieuwe inkomsten genereren en/of de kosten zo snel mogelijk verlagen. Het is daarom essentieel om het project te monitoren op basis van actuele data en bevindingen mee te nemen in het agile ontwikkelproces. De verzamelde gegevens en KPI’s zijn belangrijke aanwijzingen voor toekomstige stappen in de digitale reis.
Om producten en procedures te optimaliseren of opnieuw te ontwerpen, is het nodig om het bestaande bedrijfsmodel en de bestaande processen uit te dagen. Dit vereist op zijn beurt een actief verandermanagement proces binnen het bedrijf waarbij de relevante medewerkers en afdelingen betrokken zijn en dit uiteindelijk leidt tot nieuwe manieren van doen. Met ‘Lighthouse Projecten’ die in een afgeschermde ruimte worden ontwikkeld en vervolgens naar alle delen van de organisatie worden uitgerold, kunnen bedrijven medewerkers vroegtijdig inzicht geven in toekomstige werkwijzen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers actief betrokken blijven en het gevoel hebben dat hun inbreng serieus wordt genomen, wat hun bereidheid vergroot om nieuwe denkwijzen te omarmen en mee te evolueren met het bedrijf. Niets is zo ontwapenend voor sceptische medewerkers als het zien van een succesvol product dat ze hebben helpen creëren.
Het is essentieel dat bedrijven een nieuwe digitale cultuur omarmen en meer sleutelposities creëren met digitale verantwoordelijkheid. Succesvolle digitalisering vereist nieuwe rollen en competenties en een startup-mentaliteit bij het personeel. Succesvolle “digitizers” zijn de jonge gasten die voorop lopen in het digitale tijdperk, die bekend zijn met disruptieve technologieën. Haal deze digitizers in huis, zij kunnen jouw bedrijf vooruit helpen en anderen helpen de vele kansen in digitale verandering te zien.
Geen enkel bedrijf kan digitaal transformeren zonder dat de CEO aan boord is. Digitalisering is niet alleen een maatschappelijke megatrend, het is een absolute onvermijdelijkheid: alles wat gedigitaliseerd kan worden, wordt gedigitaliseerd. De enige persoon in het bedrijf die op die schaal beslissingen kan nemen en ervoor kan zorgen dat ze worden geïmplementeerd, is de CEO. De kansen die digitalisering biedt, moeten op het hoogste niveau worden erkend en begrepen om effectief te kunnen worden benut. Deze inspanning vereist ook een verandering in de bedrijfscultuur om sneller, innovatiever, assertiever en uiteindelijk succesvoller te reageren op marktveranderingen.
Digitalisering is een complex proces en het kan moeilijk zijn om enkele van de noodzakelijke veranderingen door te voeren met alleen bestaande interne middelen. Groothandels zouden daarom moeten overwegen om een ”digitale piloot” aan boord te nemen om de aanvankelijk gevaarlijke wateren van digitalisering te helpen navigeren. Heb je hier hulp bij nodig? Trek gerust aan de bel, wij helpen je graag!