Verdubbelde conversiepercentages of kelderende omzetcijfers, het gaat vandaag de dag alle kanten op. Ben je ineens volledig afhankelijk van de online verkopen omdat al je fysieke vestigen gesloten zijn? Zijn je fysieke winkels nog open, maar komen er nauwelijks bezoekers?
Hoe verschillend de problemen per bedrijf en branche ook zijn, we hebben allemaal te maken met steeds veranderende maatregelen en met veranderend klantgedrag en -behoeften. Dit vraagt om goed digitaal in te spelen op deze veranderde tijden. De meeste bedrijven zetten daarom een status- of coronamelding op de website om bezoekers te informeren over eventuele aanpassingen in beleid, openingstijden, voorraden, verzending of levertijden.
We zien een aantal goede en slechte voorbeelden voorbij komen. Daarom delen wij graag 6 tips en ervaringen met je over hoe je deze coronamelding kan optimaliseren.
Je wilt je bezoekers direct informeren van veranderingen die van invloed zijn op hun gedrag. Zet de melding daarom sitebreed in, zodat alle bezoekers het zien bij het landen op de website. Op pagina’s waar de melding niet relevant is of juist kan afleiden is het beter om de melding niet te tonen, bijvoorbeeld in de checkout als de melding gaat over openingstijden van je winkels.
We weten allemaal dat het gros van de bezoekers je website via een smartphone bezoekt. Controleer daarom of je melding ook hier goed tot z’n recht komt. Houdt via recordings en heatmaps in de gaten wat het gedrag is rondom de melding, zodat je snel aanpassingen kan doen als dat nodig is.
Bezoekers hebben nu andere vragen en behoeften dan voor de crisis. Vragen over beschikbaarheid van producten (voorraad), openingstijden, verzend- en retourkosten of -policy spelen nu nóg meer een rol dan voorheen. De vragen zijn echter zeer verschillend per branche en bedrijf. Vind uit wat de belangrijkste vragen zijn via verschillende bronnen, zoals de klantenservice, polls of heatmaps op de website (zie ook dit onlangs verschenen blog over het belang van klantinzicht).
De manier van communicatie heeft een grote impact op je merk en de ‘gun-factor’. ‘We hanteren een strikt deurbeleid’ of ‘We kunnen de verzendtijd niet garanderen’ zijn voorbeelden van hoe het niet moet. Communiceer klantgericht. Wat kunnen zij met deze informatie? Check de tone-of-voice en wees heel voorzichtig met het toepassen van psychologische beïnvloedingsprincipes die inspelen op de ‘zwaktes’ van mensen. Inspelen op schaarste en zo hamstergedrag aanjagen? Niet doen. De kans is groot dat door de situatie men een veel hoger stressniveau heeft dan normaal. Hierdoor kunnen bezoekers heel anders reageren dan normaal gesproken. Wat dan wel? Wees vriendelijk en authentiek, denk aan de informatie waar jouw klanten naar op zoek zijn en communiceer dat.
Afhankelijk van het belangrijkste doel van de coronamelding is het aan te bevelen om te experimenteren met de inhoud. Test wat het beste aansluit qua content, design en positie. De meest gebruikte methode om te valideren welke variant het beste resultaat geeft is A/B-testing. Voordeel van deze methode is dat het relatief eenvoudig is in te zetten en je hiermee direct de waarde uit kan rekenen op je conversie-doel.
Laatste tip, wees relevant door de boodschap af te stemmen op het type bezoeker of het type content dat bekeken wordt. Dit kan iets heel eenvoudigs zijn zoals het tonen van openingstijden van een filiaal in de buurt op basis van geolocatie. Je kan hier A/B-testing tools of personalisatie-tooling zoals Datatrics voor gebruiken.
Zo tonen we op de website van klant Raven Hengelsport een coronamelding die gepersonaliseerd is op basis van locatie. Is er een winkel in de buurt? Dan krijg je de eerste boodschap te zien. Geen winkel in de buurt? Dan zie je de rechter melding. Een simpele vorm van personalisatie, gebouwd via Datatrics.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede coronamelding of bij je klantinzichten? Neem dan contact op met onze CRO experts.