Je hebt een webshop en wil graag jouw online verkoop uitbreiden. Verkopen via marktplaatsen is hiervoor een geschikte oplossing. Ze hebben een enorm bereik, waarbij je meelift op de marketing en naamsbekendheid van dat verkoopkanaal. Wist je dat steeds meer online consumenten hun zoektocht naar een product starten op een marktplaats? Daarom zijn marketplaces voor A-merken, retailers en wholesalers bijna niet meer weg te denken. Het bedienen van een marktplaats als verkoopkanaal heeft echter wel een strategie nodig. Een belangrijk onderdeel van je strategie is het selecteren van de juiste marketplace(s) waarop je gaat verkopen. Maar hoe selecteer je het juiste e-commerce platform? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan? In dit blog vind je 5 tips die je hierbij helpen!
Een groot voordeel van marketplaces is dat jouw doelgroep zich al bevindt op deze verschillende kanalen. Maar welke marktplaats is nou de juiste voor jouw product of merk? Om daar een antwoord op te krijgen is het goed om het volgende te onderzoeken:
Door bovenstaande te onderzoeken krijg je een beter beeld van welke platformen je doelgroep gebruikt, en kan je bepalen op welke marketplace je het beste kunt inzetten als extra verkoopkanaal. Wees zichtbaar waar jouw doelgroep is. Verkoop je een specifiek product? Wellicht is daar een niche marketplace voor waar jouw assortiment perfect op aansluit!
Je wil jouw producten uiteraard niet aanbieden op een platform waar mensen een slechte ervaring mee hebben. Onderzoek dus of het platform gebruiksvriendelijk is. Heeft de marketplace de juiste categorieën en filters voor jouw producten? En hoe is de klantenservice? Houd rekening met de volgende factoren:
Door rekening te houden met deze factoren kun je de juiste marktplaats kiezen en ervoor zorgen dat je klanten een goede ervaring hebben wanneer ze jouw producten kopen. Positieve klantervaringen kunnen leiden tot herhaalaankopen (soms zelfs direct via je eigen kanaal) en positieve beoordelingen. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot meer verkoop en succes op de marktplaats.
Alle marktplaatsen maken gebruik van transactiekosten of deze nou vast of variabel zijn. Een aantal marketplaces bieden je ook de optie om voor een abonnement te kiezen, waarbij je een maandelijks bedrag betaalt.
Heb je een beperkt budget? Onderzoek of er een vergelijkbare marketplace is met een lagere commissie. Denk ook aan de kosten wanneer je logistiek uit handen geeft. Hoe langer je producten bij het warehouse liggen, hoe meer jij hiervoor betaalt. Denk ook aan jouw interne kosten zoals verzending, verpakkingen, marketing en retouren en bereken deze ook door in jouw overwegingen. Hou je voldoende marge over of kies je voor een negatieve marge om jouw zichtbaarheid te vergroten? In dat geval kun je de kosten wellicht afschrijven op marketing.
De meeste marketplaces bieden verschillenden in-house tools aan voor marketingdoeleinden. Denk aan advertising met sponsored products, google shopping, e-mailing of on site promotie. Daarnaast zijn er ook verschillende diensten waar je gebruik van kan maken om de klantervaring te verbeteren. Onderzoek daarvoor of de marktplaats waar je je bij aan wil sluiten klantenservice software aanbiedt, of welke logistieke dienstverleners of betaalproviders ze aangesloten hebben. Daarnaast biedt een zeer beperkt aantal marktplaatsen productinformatie- en verrijkingsservices aan, die kunnen helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van de productinformatie op de marktplaats. Dit kan leiden tot een betere zichtbaarheid van je producten en een hogere conversieratio. Al deze tools en support dragen sterk bij aan jouw groei op de marktplaats.
Op een marktplaats kom je direct naast jouw concurrenten te staan. Kijk binnen de relevante categorieën hoe producten getoond zijn, bekijk de prijzen van concurrenten en de intensiteit van de concurrentie. Vallen jouw producten binnen een categorie met weinig concurrenten? Dan is dit een mooie kans om op in te spelen. Wanneer de concurrentie verzadigd is, kies dan voor een selectieve groep producten of voor een andere marketplace.
Denk eraan dat alle marketplaces voor- en nadelen hebben. Kies de marketplace die het beste bij jouw strategie past en bepaal welke doelen je wil bereiken. Vergeet ook niet jouw strategie bij te stellen wanneer dit nodig is.
Wij helpen je graag om te bepalen welke marktplaats bij jouw bedrijfsstrategie past en hoe je verder kan groeien. Ontdek wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie op het gebied van online marktplaatsen.