Om komend jaar te (blijven) groeien moet je weloverwogen besluiten maken voor jouw marketing. Dit doe je door een marketingjaarplan op te stellen. We geven jou tips bij het opstellen van dit jaarplan in een driedelige blogserie. Lees hier het tweede blog uit deze serie!
Naast een businesscase bestaat een marketingjaarplan ook uit een roadmap met activiteiten die je het komende jaar wil oppakken. Daar staan niet alleen de doorlopende marketinginspanningen en campagnes in, maar ook de belangrijke projecten waardoor je op lange termijn beter marketing kan doen.
Om voorop te (blijven) lopen moet je innoveren, je kunt niet alleen voortborduren op dat wat je al deed. Zorg er daarom voor dat je bijblijft in jouw markt/branche. Dit doe je door te onderzoeken wat bijvoorbeeld trends zijn die je in de markt ziet.
In de digitale wereld komen er continu nieuwe kanalen bij, waarvan je nog niet weet hoe ze gaan presteren. Toch is het wel verstandig om ruimte in te bouwen in je marketingmix (én budgetten) om te onderzoeken hoe nieuwe kanalen mogelijk voor jouw business werken. Hiervoor moet je zowel budget als tijd en mensen reserveren. Zorg ervoor dat hier (minstens één) iemand owner van is, het kanaal eigen maakt en gaat besturen.
Zoals je terugvindt in tip 1 is het belangrijk je kaders vast te stellen en je doelen te bepalen. De bedrijfsdoelstellingen moeten altijd leidend zijn voor de invulling van je marketingjaarplan. Op basis van deze doelstellingen bepaal je bijvoorbeeld waar je focus moet komen te liggen in de customer journey.
Heb je bijvoorbeeld in je positionering gekozen dat je je wil onderscheiden op prijs, dan is het logisch dat je in je marketingjaarplan je investeringen vooral focust op de fases van de customer journey waar mensen prijzen vergelijken (Denken, Doen). Google Shopping en Marketplaces zijn in deze fases voorbeelden van kanalen die je hier goed voor in zou kunnen zetten. Zorg dan dat in je roadmap opgenomen wordt dat je deze kanalen gaat aansluiten.
Ligt er komend jaar juist focus op het vergroten van je naamsbekendheid dan wil je je investeringen en effort juist steken in kanalen die hoger in de funnel aanslaan (Zien, Wensen). Denk bijvoorbeeld aan een social media strategie of een investering in het goed neerzetten van je merkidentiteit.
Wil je je in het komende jaar richten op groei in een specifieke doelgroep, zorg dan dat je ruimte inbouwt om de specifieke customer journey van die doelgroep in kaart te brengen. Daarna kan je je businesscase ook afstemmen op de kanalen (zowel online als offline) die aansluiten op deze specifieke journey.
Om op lange termijn succesvol te zijn kan je niet blijven doen wat je al deed. Je moet dus investeren in je marketing. Dit kun je niet direct terugrekenen naar je doelstelling van dit jaar, maar wel om op lange termijn je doelstelling te behalen. Waar kan je dan in investeren?
Investeer bijvoorbeeld in een marketing automation systeem. Zorg ervoor dat je een database aanlegt/bijhoudt van al jouw contacten en leads. Een marketing automation systeem richt je in om websitebezoek te tracken, webformulieren te creëren en te integreren in jouw website, e-mail(flows) te bouwen, nurture campagnes op te zetten, tagging mogelijkheden in te stellen, lead management en/of het maken van rapportages en sturen op dashboards.
Wil je graag een marketing automation systeem aanschaffen, maar weet je niet welke? Wij denken graag mee over de verschillende opties en functionaliteiten.
“Om op lange termijn succesvol te zijn kan je niet blijven doen wat je al deed.”
Er zijn veel verschillende manieren om jouw marketingmedewerkers goed op te leiden. Ben je voornemens te investeren in systemen? Zoek dan ook uit wat de opleidingsmogelijkheden zijn om deze systemen eigen te maken. Vandaag de dag zien we bijvoorbeeld steeds vaker e-learnings die gevolgd kunnen worden.
Naast kennis van systemen is het ook belangrijk dat marketeers hun kennis op peil houden van wat er in de (snel veranderende) markt speelt. Hiervoor worden er geregeld (marketing)evenementen georganiseerd, waar kennis gedeeld wordt door vooraanstaande marketeers/bedrijven. Kijk bijvoorbeeld eens in de evenementenkalender van BBP Media of Emerce voor evenementen over uiteenlopende onderwerpen. De Nieuwe Zaak organiseert ook regelmatig kennissessies. Benieuwd? We houden je graag op de hoogte.
Hoe ziet jouw marketingafdeling er momenteel uit? Heb je een marketingmanager, een event manager en/of een marketing & communicatiemedewerker in huis? Investeer in jouw marketingteam door verschillende specialisten in huis te nemen of deze specialismen uit te besteden, hiermee gaat de effectiviteit van je marketing verder omhoog.
Benieuwd hoe je kunt sturen op jouw businesscase en roadmap? Houd onze website in de gaten voor het derde deel van deze blogserie ‘De top 9 geheimen van een goed marketingplan’, of download de gehele blogserie als whitepaper nu!