Recruitment marketing is tegenwoordig een cruciaal aspect in de ontwikkeling van je organisatie. De arbeidsmarkt wordt steeds competitiever. Er staan meer vacatures uit dan dat er goede mensen te vinden zijn. Het is dan ook van belang om als bedrijf naar innovatieve manieren te zoeken om potentiële kandidaten aan te trekken - en aan je organisatie te binden. Recruitment marketing heeft bewezen hier een effectieve oplossing voor te zijn. Maar hoe zet je dit succesvol in? Wij zetten 3 concrete stappen voor je op een rij zodat jij hiermee aan de slag kan!
Ontdek in dit whitepaper hoe je Recruitment Marketing succesvol inzet,
1. Stel realistische wervingsdoelen
Voordat je aan de slag gaat met het werven van nieuwe medewerkers is het van belang dat je weet wat je wil bereiken. Hoeveel sollicitanten wil je aantrekken? En in welk tijdsbestek? Denk ook na over wat het budget is, wat de randvoorwaarden zijn, et cetera.
Kortom, het opstellen van realistische doelen is belangrijk. 100 sollicitanten in 1 dag tijd met €0 budget is een prachtig doel, maar natuurlijk onhaalbaar. Houd dus tijdens het opstellen van je doelen rekening met de randvoorwaarden en budgetten die je hebt. Zorg vervolgens dat je de voortgang kunt meten via concrete KPI’s. Deze KPI’s zijn uiteraard het aantal sollicitanten. Maar ook:
- hoeveel bezoekers op je werken-bij-site komen (bereik);
- wat de conversie is (het aantal sollicitanten ten opzichte van het totaal aantal bezoekers);
- de totale kosten per sollicitant.
2. Wie zijn jouw droomkandidaten?
Goed. Je hebt je doelen en KPI’s bepaald. Nu is het tijd om je doelgroep te analyseren, Waar voldoet jouw droomkandidaat aan? Stel randvoorwaarden op, zoals:- Opleiding & ervaring
- Vaardigheden
- Persoonlijkheid
- Certificeringen of licenties
- Soft skills
Welke soft skills zijn belangrijk voor de functie? Voorbeelden zijn probleemoplossend, teamwork en aanpassingsvermogen.
Om goede kandidaten te vinden is het vervolgens van belang om hun behoeften in kaart te brengen. Doe dit bijvoorbeeld door interviews met mensen uit je doelgroep te houden. Hiermee verzamel je veel kwalitatieve data.
Een helder beeld van wie je zoekt en waar de behoeften van je doelgroep liggen helpt je bij het bepalen van de juiste boodschap, de juiste kanalen en de juiste toon voor je campagnes.
3. Wat maakt jou de beste werkgever?
Een belangrijk vertrekpunt voor recruitment marketing is het creëren van een sterk werkgeversmerk. Kandidaten solliciteren namelijk eerder bij een aantrekkelijke werkgever dan bij een werkgever die ze niet goed kennen of niet vertrouwen. Het is dus erg belangrijk om je van je beste kant te laten zien.
Denk na over waar je voor staat als bedrijf. Wat is je visie? Wat zijn je waarden? Zorg dat je dit duidelijk uitstraalt. Dit lijkt misschien op een marketing feestje, maar door je merk positionering en branding in alle onderdelen van je bedrijf door te voeren draag je bij aan het opbouwen van vertrouwen bij potentiële kandidaten en wordt je gezien als een aantrekkelijke werkgever.
Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je huisstijl duidelijk herkenbaar is ‘als jouw bedrijf.’ Heb je bijvoorbeeld een zakelijke huisstijl? Houdt hier dan rekening bij tijdens het werven van nieuwe kandidaten. Doe dit bijvoorbeeld door bij arbeidsmarktcommunicatie juist wel een een persoonlijk tintje toe te voegen.
Zet de volgende stap met Recruitment Marketing.
Recruitment marketing is een strategische aanpak die marketingtechnieken toepast om de aandacht van potentiële kandidaten te trekken en te behouden. Door de inzet van social media, content, een frictieloze werken-wij-website en een doordachte strategie kun je jouw organisatie op een unieke manier positioneren en potentiële kandidaten bereiken die anders wellicht niet op zoek waren naar een nieuwe baan.
Benieuwd hoe je recruitment marketing succesvol inzet? Download dan hier het whitepaper ‘Succesvol recruitment marketing inzetten om digitaal medewerkers te werven.’