Iedere marketeer wil ‘iets’ met personalisatie doen en relevanter worden voor zijn of haar doelgroep. Personalisatie wordt gebruikt om je boodschap zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de klant. Het mooie: je kan in iedere fase van de customer journey personaliseren! We lichten er een aantal uit die volgens ons voor iedereen toepasbaar zijn.
Voorbeeld van soorten personalisatie in de gehele customer journey.
De meeste websites zien er voor iedereen hetzelfde uit. Het maakt niet uit of je al jaren klant bent of dat je voor het eerst komt. Of je op een Instagram advertentie geklikt hebt of je met een specifieke zoekopdracht vanuit Google bent binnengekomen. Of je vanachter je computer op kantoor in Zwolle of op je mobiel tijdens een vakantie op de Waddeneilanden zit te browsen. Iedereen krijgt dezelfde ervaring voorgeschoteld. Best vreemd, als je bedenkt dat je juist online dit soort data hebt van je bezoekers en je ze op basis daarvan veel specifieker kan benaderen.
Als je doelgroepen een andere behoefte of motivatie hebben, zoals bij onze klant CliniClowns, dan wil je natuurlijk dat de content daarop aansluit. CliniClowns gebruikt in haar campagnes meerdere storylines om die doelgroepen aan te spreken.
Afhankelijk van de storyline waar je als gebruiker op klikt wordt de content (afbeeldingen + teksten) op de pagina waar je landt aangepast. Zo krijgt iemand die via Facebook op een verhaal over een ziek kindje uiteindelijk een donatiepagina te zien met een afbeelding en tekst over hetzelfde kind. Dezelfde pagina wordt getoond aan iemand die binnenkomt via een advertentie over een ander kindje, maar dan is de content aangepast naar dit verhaal. Dit is te realiseren aan de hand van utm-tagging en een tool waarmee je content dynamisch kan vullen, zoals Blueconic of VWO.
Voorbeeld dynamische landingspagina’s op basis van utm tagging voor onze klant CliniClowns.
Een andere manier om content dynamisch te maken is door gebruik te maken van ‘open data’ zoals gebruikerslocaties of weersverwachtingen. Voor onze klant Tuinland zijn weersomstandigheden sterk van invloed op het koopgedrag van klanten. Als het in de lente weer lekker warm wordt gaat iedereen de tuin in. Met dat inzicht hebben we een gepersonaliseerde banner gecreëerd waarin de tekst wordt aangepast op de weersomstandigheden van dat moment. Wanneer de temperatuur boven de 10 graden uitkwam en het buiten zonnig was verscheen deze banner in beeld.
Dit is gerealiseerd met de tool Datatrics. Het resultaat? Een enorme stijging in doorkliks naar de ‘buiten pagina’ en zelfs een significante uplift in uiteindelijke bestellingen. Hieruit blijkt dat je zelfs met een klein beetje relevante data je je digitale performance fors kunt verbeteren.
Voorbeeld van dynamische remarketing banners met productsuggesties die lijken op een product dat eerder is bekeken voor onze klant Goossens.
Deze kent iedereen waarschijnlijk wel. Je bekijkt een aantal producten en je krijgt aanbevelingen te zien als ‘anderen kochten ook’, ‘dit vind je misschien ook leuk’ of ‘speciaal voor jou geselecteerd’. Feitelijk is dit ook een vorm van dynamische content, maar dan met je productaanbod. Het is echte ‘no-brainer’ als het gaat om personalisatie, maar wel een hele effectieve! En wist je dat je heel veel verschillende soorten product recommendations hebt?
Zo kan je heel eenvoudig via je CMS items aan elkaar koppelen en op die manier productaanbevelingen tonen op basis van productdata. Een paar stappen verder is het automatisch herkennen van bezoekers en real-time berekenen welke content of producten het meest relevant zijn op basis van het unieke koop- en klikgedrag van die persoon. Verandert het gedrag? Dan verandert ook de output. Voor het eerste heb je alleen je CMS nodig en voor het tweede zul je wat geavanceerdere tooling, zoals een CDP of DMP in huis moeten halen.
Bouwmaat, één van onze B2B klanten, maakt hier ook gebruik van. Het resultaat is 19% meer bestellingen dan wanneer deze recommendations niet worden getoond.
Voorbeeld van product recommendations op basis van item op de website van onze klant Starxx.nl. Deze recommendations zijn gedaan met Sparque.
E-mail is een heel persoonlijk medium, dus waarom zou je dan je hele base dezelfde boodschap sturen? E-mail is bij uitstek het kanaal om te (beginnen met) personaliseren. Op basis van data (wat je van iemand weet) of triggers (wat er gebeurt) kun je bepalen wat voor iemand relevant is.
Een aantal voorbeelden van personalisatie binnen e-mail:
Iets aan de winkelmand toegevoegd, maar de bestelling niet afgemaakt? Onze klant Mepal stuurt bezoekers die een product in hun winkelmand hebben laten zitten na een uur een e-mail met die specifieke producten. Deze mails leveren ruim 200% meer bestellingen op ten opzichte van een reguliere mail. De moeite waard om te proberen dus!
Voorbeeld van een abandoned shopping cart mailing voor onze klant Mepal.
In plaats van dezelfde ‘schrijf een review’ mail naar iedereen die iets bij je gekocht heeft kan je ook op basis van het gekochte product een gepersonaliseerde mail sturen. Onze klant Goossens Wonen & Slapen past dit toe bij alle bestellingen, of die nu online of offline worden gedaan!
Voorbeeld product review mailing voor onze klant Goossens.
Maak bij de segmentatie binnen e-mail onderscheid tussen bekende en loyale klanten en prospects zonder orderhistorie. Onze klant Makro Kerstpakketten doet dit op de volgende manier: loyale klanten worden beloond met een kortingscode voor het nieuwe jaar. Door toepassing van deze segmentatie en de juiste timing van de boodschap is een verhoging van de bestelwaarde gerealiseerd van maar liefst 35%. Retentie marketing is misschien wel de meest succesvolle marketingstrategie en tegelijkertijd ook de meest onderschatte. Koester die bestaande klanten.
Voorbeeld van een loyalty mailing voor onze klant Makro Kerstpakketten.
Kortom, genoeg manieren om direct te beginnen met personalisatie en écht relevant te zijn voor jouw doelgroep. Wil jij ook aan de slag met personalisatie? Neem dan contact met ons op!