Om komend jaar te (blijven) groeien moet je weloverwogen besluiten maken voor jouw marketing. Dit doe je door een marketingjaarplan op te stellen. We geven jou tips bij het opstellen van dit jaarplan in een driedelige blogserie. Lees hier de eerste 3 tips!
Een belangrijk onderdeel van je marketingjaarplan is de businesscase. In de businesscase maak je inzichtelijk welke kosten je gaat maken in het komende jaar en wat de doelstellingen zijn die je daarmee wil behalen.
Dit is een cta zoals het eruit moet zien
Tip 1. Stel je kaders vast
Je kunt je businesscase berekenen op basis van beschikbaar budget of op basis van ambitie voor de lange termijn. Bij het vaststellen van de kaders nemen we de context in ogenschouw, de bedrijfsdoelen en bedrijfsmogelijkheden worden hierin geschetst.
Voorbeelden van bedrijfsdoelen zijn:
- Hogere ROI
- Reduceren van kosten
- Concurreren
- Hoger rendement
- Meer mogelijkheden
- Sterk merk
- Meer/betere producten
- Meer sales
- Focus op klantrelaties
- Focus op werknemerservaring
- Duurzaamheid
- Focus op klantervaring
- Verminderde risico's
- Innovatie
Stel je kader is: We nemen geen nieuwe mensen aan en € 400.000 is je budget, dan heb je een heel andere insteek om je doelen te behalen dan dat je kader is: we willen komend jaar met 15% omzet groeien.
Lange termijn doelstelling
Een lange termijn doelstelling kan zijn: we willen in de komende 3 jaar groeien naar € 30 miljoen omzet. Wat moeten we dan aankomend jaar doen om deze doelstelling op lange termijn te halen en wat hebben we hiervoor nodig? Op de kaders die je hebt vastgesteld zal de businesscase worden gebaseerd.
Tip 2. Begin met een 0-meting
De businesscase begint altijd met een 0-meting. Door een nulmeting te doen kun je inzicht krijgen in wat er al is en wat er moet veranderen om je doel te bereiken, de voortgang monitoren gedurende de looptijd van de businesscase, tussentijds bijsturen en de effecten meten.
Geef uitleg over de achtergrond en oorsprong van het project en schets de huidige situatie. Breng in kaart hoe de kanalen en de KPI’s de afgelopen jaren hebben gepresteerd. Welke kanalen en KPI’s presteerden boven/onder verwachting? Kun je achterhalen hoe dat komt?
“Wat kun je komend jaar logischerwijs al verwachten met dezelfde inspanning?”
Kijk ook naar hoeveel je gegroeid bent op organisch en direct verkeer over de afgelopen 5 jaar. Wat kun je komend jaar logischerwijs al verwachten met dezelfde inspanning?
Tip 3. Next steps bepalen
Bepaal aan de hand van de 0-meting welke doelen en KPI’s voor aankomend jaar realistisch zijn om te behalen. Bepaal wat je daarvoor nodig hebt: dus bijvoorbeeld welke next steps moet je op e-mailmarketing vlak zetten om te groeien op de verschillende KPI’s? Het kan zijn dat jouw database klein is, waardoor resultaten achterblijven. Een leadgeneratie campagne is een middel om nieuwe leads aan de base toe te voegen. Je kunt hierin bepalen hoeveel een individuele nieuwsbrief je waard is om de ROI van een leadgeneratie campagne te bepalen.
Een tweede voorbeeld is: wat moet je verbeteren aan de website om de conversie te verhogen? Laat hier eens een CRO specialist naar kijken en in meedenken. Heb je op elke landingspagina een duidelijke call-to-action staan? Op welke positie van je pagina heb je inschrijf-/contactformulieren staan? Een factor om rekening mee te houden is het aantal mobiele vs. desktop gebruikers van jouw website.
Vervolgens worden de next steps doorgerekend. Naast dat je inzicht wil in de winstberekening is het ook belangrijk om hierin de resultaatplanning en een uitgebreide kosten-baten analyse op te nemen en de mogelijke (financiële) risico’s te belichten.
De next steps zijn vervolgens de input voor het opstellen van je marketing roadmap.